Gå til innhold

styring til blinkende partylys


Anbefalte innlegg

Hey, har fått tak i en lysskinne med 6 stykk lamper med fargepærer, hvordan skal jeg på enklest mulig måte få disse til og blinke i takt med bass-slagene?

du får blinke partylys ned til 200 kroner så det burde ikke være så vanslig å få tak i, eller så må jeg kjøpe noe proff utstyr men da kommer det nærmere 1500,-

 

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra et dette er 230V lyspærer(?)

På 80 og tidlig 90-tallet fikk man kjøpt byggesett for ''lysorgler'' med 4 eller 6 kanaler. Den gangen var dette ''fantastiskt råkult'' ;). Jeg vet ikke om disse byggesettene fremdeles er å få tak i. Tror neppe du får kjøpt noe ferdigbyggd i disse dager.

Endret av runmad
Lenke til kommentar
Jeg har sett en latterlig enkel løsning på dette med å få lys til å blinke i takt med musikk. Det du gjør er å koble pærene rett inn på høytalerutgangen på forsterkeren.

 

say waaaat?

 

Det kommer jo and på hvor mye spenningen og strømmen er, og hvor stor motstand det er i pærekretsen, jeg kan ikke koble de i paralell, da kan jeg ødelgge forsterkeren siden den kan spille minimum i 4 eller 2 ohm, da vil du vel også ødelegge musikken som går til høytalerne

Lenke til kommentar

Etter et Google-søk på ''color organ kit'' fant jeg dette:

http://www.electronickits.com/kit/complete/ligh/canck185.htm

 

Ser ut til å være en rimelig pris. Vil du ikke bestille fra utlandet, mener jeg Vellemann har et lignende byggesett, men selvfølgelig noe dyrere.

 

Her er en enklere versjon hvis du vil gå komplett selvbygg:

F7JT0WAF5Y3TSDL.MEDIUM.gif

 

Skilletrafoen skulle ikke være nødvendig hvis man tar forhåndsregler, med plastaksler på potmeterene, isolerer kretskortet godt fra jord, bruker en ekstra kondensator på inngangstranformatoren, osv. osv.

Endret av runmad
Lenke til kommentar
Jeg har sett en latterlig enkel løsning på dette med å få lys til å blinke i takt med musikk. Det du gjør er å koble pærene rett inn på høytalerutgangen på forsterkeren.

 

say waaaat?

 

Det kommer jo and på hvor mye spenningen og strømmen er, og hvor stor motstand det er i pærekretsen, jeg kan ikke koble de i paralell, da kan jeg ødelgge forsterkeren siden den kan spille minimum i 4 eller 2 ohm, da vil du vel også ødelegge musikken som går til høytalerne

Hvilken motstand du får kan du beregne ut i fra pærene du bruker. 12V pærer kan skape lav motstand, men 3 stk. 60W (230V) vil være 15,38 Ohm. Dog kan jeg ikke ta noe ansvar for levetiden på forsterkeren.

Og når jeg tenker på saken tror jeg faktisk det var et bremselys til en bil jeg så (typen med dioder), så dette skulle vel representere en ganske lav belastning i forhold til glødepærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...