Empire of the Sub Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Hei! Har nå bestemt meg for å kjøpe ny PC. Dette skal være hovedsaklig en oppgradering av de viktigste delene i en PC, men jeg vil også bruke mine eksisterende harddisker til filmer\musikk og slikt. PC'en skal brukes hovedsaklig til musikkproduksjon. Bruker FL Studio og mange tunge VST's\Samples som krever ganske stor minne og CPU kapasitet. Spørsmålet er om en high-end musikkproduksjons PC kan sammenlignes med en high-end gaming PC, eller om jeg eventuelt kommer rimeligere ut av det hvis jeg kun satser på musikkproduksjonen og klarer meg med et helt greit skjermkort? Jeg har samlet en liten liste, men vil ikke gjøre noe hastekjøp. Lager derfor denne posten, for å eventuelt kanskje komme billigere ut av det, med tilsvarende samme ytelse? (PC'en skal holde i minimum 3 år (!)) Kabinett: Kabinettet skal være så pent som overhodet mulig. Vil ikke ha noe fancy neon\vindu gamer opplegg. samtidig vil jeg at den skal se pen ut, og kan tenkte meg noe i denne sorten:KABINETT Prosessor: Her vil jeg satse på en ordentlig en, ettersom musikkproduksjon krever maks ytelse av både minne og CPU. Derfor har jeg valgt DENNE Minne: Samme grunn som over, maks ytelse. 6GB Corsair DDR3 - 1600Mhz (LINK) Hovedkort: 1. Det skal være billig. 2. Det skal være solid og ha fått gode tilbakemeldinger/generelt positiv respons. 3. Det skal være kompitabelt med minne (DDR3 1600) og CPU (Intel i7). (LINK) Harddisk: GOOOD Plass! Samtidig skal det være så raskt som mulig, men Western Digital's Veloraptor blir uaktuelt i første omgang. Skal kjøpe den senere da jeg vil ha windows og spill samt selve produksjonsdatabasen på denne disken. Jeg har personlig null peiling på harddisker (SATA\RAID osv), men har valgt ut DENNE i første omgang. Skjermkort: Her er jeg egentlig litt usikker. Når det gjelder musikkproduksjon har ikke skjermkort nærmest noe å si, men jeg bruker også litt av tiden på gaming. Jeg vil ikke bytte skjermkort eller oppgradere det før om minimum 3 år, samtidig som jeg vil være klar for fremtidens spill i full grafikk og høy oppløsning. Spørsmålet er om DETTE holder, men det vil jeg da tro? Da blir egentlig bare spørsmålet om dette er bra nok, eller kanskje heavy overkill ? Utviklingen går svin kjapt, og før jeg vet ordet av det sitter jeg om et år med en PC som ikke kan kjøre daværende spill i maks oppløsning osv. Ser frem til noen konklusjoner\tips Mvh, Jhj
Empire of the Sub Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Skrevet 23. desember 2009 Virkelig ingen som har snøring her.... ?:-)
bad__ip Skrevet 23. desember 2009 Skrevet 23. desember 2009 Fint kabinett, bra prosessor som passer godt med minnet (ville personlig byttet ut minnet ditt til dette), hovedkortet er bra og vil gi deg gode oppgraderingsmuligheter med tiden. IKKE kjøp deg en raptor disk! Nå er det SSD som gjelder. Koster ganske mye, men er totaly worth it! Superraskt, mye raskere en raptor'n.
Empire of the Sub Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Skrevet 23. desember 2009 Takk for svar! Har et budsjett på kr 10.000,- ettersom jeg tok opp et forbrukslån da dette blir mye rimeligere over tid iforhold til finansiering. Er så maks elendig på å spare Kjøper meg en 1TB disk i første omgang (SATA). Har i tillegg en 250GB sata disk fra før som jeg vil formatere og installere Windows 7 på. Når jeg får spart opp noen kroner igjen blir det SSD med kun windows og musikkproduksjons-applikasjoner :-)
bad__ip Skrevet 23. desember 2009 Skrevet 23. desember 2009 Det høres veldig bra ut, du får gi ett ord fra deg og legge ut litt bilder av maskinen da den blir ferdig. Tror den vil funke meget bra til det alt. God Jul
Empire of the Sub Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Skrevet 25. desember 2009 Det skal jeg gjøre! Klarte ikke dy meg, kjøpte den minste SSD disken på 32GB. Da installerer jeg Windows 7 + Fruityloops der og eventuelt et par vst's der, ngenting annet. Så deler jeg opp 1.5TB disken til ca 4 disker, så slipper jeg å formatere hele greia hver gang. Tusen takk for god respons. PC'en er bestilt, men minnet var ikke på lager før 05.01 så jeg får den ikke før i begynnelsen av januar. Skal oppdatere med litt bilder :-) God jul ja :-)
Empire of the Sub Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Skrevet 7. januar 2010 UFF. Klarte faktisk å GLEMME å kjøpe ny strømforsyner. No jeg la merke til først når varene var levert. Er det mulig? Jeg kjøpte en helt vanlig strømforsyner for ca 1 år siden, med 350W. Spørsmålet er om denne vil holde. Evt hva vil skje om den ikke holder? Vil noe bli ødelagt, eller vil PC'en rett og slett bli ustabil ?
bad__ip Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 PC'en kan risikere og ikke starte opp, kjøp deg en ny ASAP, ville ikke prøvd å sette i den. 350W holder ikke
Empire of the Sub Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Skrevet 7. januar 2010 Hmm... La oss si at jeg prøver 350W, og PC'en ikke starter opp. Det vil da fortsatt funke å sette i ei ny en senere? Eller vil alle delene bli ødelagt, og PC'en ikke vil starte opp i det hele tatt?
Empire of the Sub Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Skrevet 7. januar 2010 Har et ekstern lydkort fra E-MU, så det er ikke noe problem :-)
Empire of the Sub Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Skrevet 10. januar 2010 Da er PC'en ankommet og ferdig bygget :-) Alt gikk forholdsvis smertefritt. Hadde jo glemt å kjøpe strømforsyner, så jeg tok en tur ned til Datakjeden her i oslo og kjøpte meg en fin 750W. Når jeg startet PC'en var skjermen svart, men fant ut at jeg hadde glemt å gi skjermkortet en ekstra strømkabel :-) Installasjonen av windows 7 gikk på typ under 10 minutter, og har ikke opplevd noen feil eller lignende enda. Musikkproduksjonen går så det suser, det samme gjør MW2 Takk for all hjelp! // Jhj
Henr1xen Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 Da er PC'en ankommet og ferdig bygget :-) Alt gikk forholdsvis smertefritt. Hadde jo glemt å kjøpe strømforsyner, så jeg tok en tur ned til Datakjeden her i oslo og kjøpte meg en fin 750W. Når jeg startet PC'en var skjermen svart, men fant ut at jeg hadde glemt å gi skjermkortet en ekstra strømkabel :-) Installasjonen av windows 7 gikk på typ under 10 minutter, og har ikke opplevd noen feil eller lignende enda. Musikkproduksjonen går så det suser, det samme gjør MW2 Takk for all hjelp! // Jhj Sweet, men enda bedre hadde det vært om vi kunne fått noen bilder av sluttresultatet som bad__ip nevnte:)
Empire of the Sub Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Skrevet 11. januar 2010 Sant Skal prøve å få ordna meg noen bilder, har bare en iPhone 1.gen og den tar ikke akkurat de skarpeste bildene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå