Gå til innhold

Nytt Nikon D90 vs brukt D300?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Driver og ser etter et nytt speilrefleks for tiden, og har sett meg ut to kameraer som interessante; Et nytt Nikon D90 eller et brukt D300. Prisklassen er ca den samme, har fått en bra pris på en bekjents D300.

 

D300en er ca 2 år gammel. D90en blir å kjøpe ny.

 

Har prøvd begge kameraene en del, og er egentlig imponert over hvor bra D90en klarer seg. Samtidig er det litt mindre enn D300 (Litt lettere å dra på). D300 stiller jo i en litt annen klasse og blir kanskje feigt å sammeligne mot, men..

 

Har hatt Sony A-100 fra før, og har vokst ut av det. Bruker Nikon en god del i jobbsammenheng og er overbevist om at det blir mitt neste kamera. Canon er ikke ett tema ;)

 

Hva hadde folket valgt?

Endret av v0id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det snakk om D300 ikke D3000, det er stor forskjell på disse, om jeg ikke tar feil så var vel ikke D3000 ennå engang tenkt på for 2 år siden :p

Er klar over det. D3000/D5000 er nevnt fordi de er de mest kompakte husene til Nikon*. Og kompakthet var mitt argument for D90 fremfor D300.

 

Tom

 

*) Og som har en del mangler som D90 ikke har.

Lenke til kommentar

Det er to ulike kameraer, med ulike målgrupper. D90 har en bedre sensor enn D300, men er ellers et på alle måter "enklere" kamera. Autofokusen på D300 er i en helt annen liga, betjeningen er kjappere, og byggekvaliteten kan ikke sammenlignes.

 

Enkelt sagt må du bestemme deg for om du vil ha den beste crop-sensoren som kan kjøpes for penger, eller en "go-anywhere" tanks med fokus på hurtighet.

 

Edit: At en D300 er 2 år gammel ville jeg ikke tillagt noen betydning. Det betyr ikke annet enn at den er "innkjørt". :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hei!

 

 

Driver og ser etter et nytt speilrefleks for tiden, og har sett meg ut to kameraer som interessante; Et nytt Nikon D90 eller et brukt D300. Prisklassen er ca den samme, har fått en bra pris på en bekjents D300.

 

D300en er ca 2 år gammel. D90en blir å kjøpe ny.

 

Har prøvd begge kameraene en del, og er egentlig imponert over hvor bra D90en klarer seg. Samtidig er det litt mindre enn D300 (Litt lettere å dra på). D300 stiller jo i en litt annen klasse og blir kanskje feigt å sammeligne mot, men..

 

Har hatt Sony A-100 fra før, og har vokst ut av det. Bruker Nikon en god del i jobbsammenheng og er overbevist om at det blir mitt neste kamera. Canon er ikke ett tema ;)

 

Hva hadde folket valgt?

 

Jeg ville gått for D300, nettopp fordi den er mindre kompakt. D300 tåler mer, har flere av funksjonene flyttet ut til knapper (må altså ikke inn i menyer) og du kan med stort hell bruke gammel Nikon manuell-optikk

Lenke til kommentar

Kunne ikke sagt det bedre selv enn det Anew og thomasmarthinsen fremholder over. Det er nevnt at sensoren på D90 er det beste som finnes, det kan nok stemme, men D300 har også en meget god sensor og ikke minst prosessering av signalene fra denne sensoren. I de aller fleste (alle?) tilfeller tror jeg ikke det vil være mulig å se at det ene kameraet tar bedre bilder enn det andre. Så har vi suveren værtetting, solid metallramme, betjeningsvennlighet...

Pent brukt D300 er blant de beste kjøp du kan gjøre akkurat nå. Du har jo også den tryggheten at du kjenner dette eksemplarets historie. Go for it!

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Solgte selv mitt D300 som var benyttet for litt i overkant 2000 eksponeringer og så helt ubrukt ut. Følte meg litt "flådd" når kjøper ruslet ut døra med D300 og etterlot seg 8000,-. Ser prisen på dem i god stand ligger mellom 7000 og 8000; uten tvil et eksepsjonelt godt kjøp. Jeg for min del solgte med original emballasje, alt originalt tilbehør samt kvittering.

 

Savner DSLR-kamerahus 2 noe ekstremt, så snart på tide å finne en ny partner til D3.

 

Edit:

Selv om D90 har en målbart bedre sensor vil du neppe merke forskjell i praksis. D300 har som nevnt ovenfor en helt annen byggekvalitet, hastighet og ikke minst fokusmodul som D90 kan se langt etter. 10-pins pluggen for tilleggsutstyr er også gull verdt (f.eks for skikkelig GPS i motsetning til den ubrukelige kabelsuppa av GPS-modul Nikon leverer). Forøvrig forundrer det meg veldig at ikke D300s og D3s ble levert med innbygd GPS-modul, koster ingenting og tar liten eller ingen plass.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

FWIW - jeg ville ha valg en brukt D300 fremfor en ny D90 uten å blunke, men man kan se forskjellen på de to sensorene. D90 har et fortrinn på støy i mørke områder - se f.eks denne ganske detaljerte sammenligningen:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...mp;changemode=1

 

Edit: Selv om dxomark er upopulært her om dagen, så reflekterer bildene fra denne sammenligningen ganske godt resultatene fra DxO. :ph34r:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...