Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trøbbel med kablet nettverk *uidentifisert nettverk*


Anbefalte innlegg

heisan.

 

jeg har litt trøbbel med nettverket til pc'n min, problemet er at halvparten av gangene jeg starter maskinen får jeg ikke nettverk tilkobling.

nettverkstilkoblingen står og surrer litt i cd 20 sec får jeg får beskjed om uidentifisert nettverk.

Dette ser litt tilfeldig ut, noen ganger er det helt ok og alt funker fint, men andre ganger er det helt håpløst. hvis jeg må reboote kan det være nok til at nettverket forsvinner igjen.

 

jeg har et Speedtouch 780 WLT modem som denne pc'n er koblet til via en 15 meter lang Cat 6 kabel. jeg vet internett er i orden da mine laptops ikke har noe problemer med nettet via trådløst. nettverkskortet i pc'n er et CNET ProG-2000S. og windows 7 da.

 

det er et par ting jeg prøver for å få igang nettet igjen:

 

-kjører diagnose via windows

fungerer så og si aldri

 

-disabler/enabler nettverks kortet

fungerer så og si aldri

 

-det som somregel funker (må somregel gjøre dette flere ganger)

er å enten slette registernøkkelen til kortet og reboote uten kabel i, når windows er oppe setter jeg i kablel og det kan funke

 

eller slette driverne til kortet for å deretter reboote uten kabel, vente til det er installert igjen og plugge i.

somregel må jeg gjøre begge siste metodene.

 

her er IPCONFIG når nettet fungerer ok

 

 

Windows IP Configuration

 

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3dad:9b4e:470a:db7e%17

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 90.149.211.57

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128

Default Gateway . . . . . . . . . : 90.149.211.1

 

Tunnel adapter 6TO4 Adapter:

 

Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2002:5a95:d339::5a95:d339

Default Gateway . . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301

 

Tunnel adapter Local Area Connection* 12:

 

Connection-specific DNS Suffix . :

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2d6:2c92:9e8:a56a:2c8c

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2c92:9e8:a56a:2c8c%12

Default Gateway . . . . . . . . . :

 

Tunnel adapter isatap.adsl.tele2.no:

 

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no

 

 

 

 

dette er IPCONFIG når nettet forsvinner

 

Windows IP Configuration

 

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . :

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3dad:9b4e:470a:db7e%20

Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.219.126

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 0.0.0.0

 

Tunnel adapter isatap.{69BAE9C7-5D99-4CE5-B3F9-677F7DDC1071}:

 

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Connection-specific DNS Suffix . :

 

Tunnel adapter 6TO4 Adapter:

 

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Connection-specific DNS Suffix . :

 

Tunnel adapter Local Area Connection* 12:

 

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Connection-specific DNS Suffix . :

 

 

 

 

jeg ser jo at default gateway ikke skal være 0.0.0.0 men har ikke peiling på hvordan jeg kan fixe dette

 

 

 

på forhånd takk for all hjelp

 

Ken

Endret av Kenros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer er jo at tele2 (eller nå nextgentel) ikke vil tildele deg en ip.

Når dette skjer har du da forsøkt å restarte modemet? Greit for å utelukke om feilen ligger i det og ikke pcn...

Evt om det er slik at routeren som er innebygget i dette modemet er satt opp slik at den gir "public" ipr til alle? I såfall vil det være et problem ved at tele2 sikkert har en maksgrense på hvor mange pcr som kan være koblet samtidig på nettet. Mulig jeg er ute på ville veier i forhold til problemet ditt, men jeg ville tatt en titt i oppsettet på routeren for å verifisere at det er riktig :) Slik som det ser ut på ipconfigen du har der, så har du en "public" ip i hvertfall, noe som vil tilsi at modemet (med innebygd trådløst?) er satt i "bridge mode" slik at du ikke går gjennom en router for å komme ut på nettet.

Lenke til kommentar
Evt om det er slik at routeren som er innebygget i dette modemet er satt opp slik at den gir "public" ipr til alle?

 

Mulig han er inne på noe :)

 

Public IP til alle er ikke mulig å sette i denne routern, men om du derimot har satt at din PC skal få den public IP-adressen kan det være dette den sliter med

 

Om alle andre pcer er slått av, og du prøver å restarte/starte maskinen din, fungerer det fint da? (Gjør det gjerne fler enn 1 gang for å sjekke)

Lenke til kommentar

heisan, og takk for svar.

 

mulig dere er inne på noe :) jeg er ikke så god på nettverk så hva og hvordan public adress skal funke vet jeg ikke.

 

problemet ser ut til å være værre hvis flere pc'er er koblet til ja.

i morges når jeg slo på pc'n var nettet borte igjen og jeg slo da av trådløs funksjonen på modemet og restarta min pc, da kom den rett på nett.

 

i går kveld da nettet var borte etter en reboot skifta jeg bare port på modemet (flytta kabel fra port 1 til port 2) og kom da rett på nett.

 

hvordan sjekker jeg/fixer jeg dette med public adress ?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg opplever det samme her i heimen, og jeg har heller ikke funnet noen årsak eller løsning på problemet. Jeg retter dog problemet ved manuelt å endre hastigheten på nettverkskortet fremfor å restarte maskinen. Ned til en lavere hastighet og så tilbake til "fixed 1000 full duplex- ellerno i den duren". Auto-funksjonen benytter jeg ikke.

 

Hadde vært artig å høre om denne metoden virker også for deg.

 

- Wes

Lenke til kommentar

hmm, takker for tipset, skal prøve å senke hastigheten neste gang og se om det hjelper.

 

kan egentlig ikke gå inn i modemet og sjekke config, da det tydeligvis ikke er mulig etter at du har configurert det første gangen og lagrer settings. dette ble bekreftet at tele2 for en stund siden da jeg snakket med de.

og, hvis det har vært en feil i config på modemet, burde ikke feilen ha vært permanent da ? og ikke rette seg ved for ex. en reboot eller skifting av port

 

kabelen er ikke ferdigkjøpt. kjøpte cat 6 kabel selv og satte på pluggene etter at den var lagt.

ingen tråder er 'krysset' da så langt som jeg kunne finne ut ikke skulle gjøres på en slik kabel.

Endret av Kenros
Lenke til kommentar

ja med at jeg ikke har krysset noen ledere mener jeg et de er koblet likt i begge ender med tanke på farger.

 

modemet er forsåvidt ikke fra Tele2, det er kjøp hos sønniko og har ikke vært innom Tele2 for noe fixing. hvis de ikke har gjort det over nettet da.

sønniko installerer alle internett her i byen og sa det funket fint med tele2.

Endret av Kenros
Lenke til kommentar
ja med at jeg ikke har krysset noen ledere mener jeg et de er koblet likt i begge ender med tanke på farger.

 

Jo, men likt i begge ender som og følge koblingskjemaet eller har du bare satt de likt uten og tenke på rekkefølgen?

Har du gjort det sistnevnte så kan dette fort skape slike problemer som du opplever.

Lenke til kommentar

jeg fulgte ikke noe skjema nei, jeg bare koblet de parvis, grønn/grønnhvit,blå/blåhvit,brun/brunhvit osv og gjorde det likt på begge sider.

 

så nå i wikipedia linken i posten over at det ikke var standard. og at blått par faktist skal være imellom et annet par o.0

 

kan ikke helt fatte at det har noe å si men, anyway. har kobla om nå slik at det er ifølge skjema. så får vi se :) takker for tipset

Endret av Kenros
Lenke til kommentar
jeg fulgte ikke noe skjema nei, jeg bare koblet de parvis, grønn/grønnhvit,blå/blåhvit,brun/brunhvit osv og gjorde det likt på begge sider.

 

så nå i wikipedia linken i posten over at det ikke var standard. og at blått par faktist skal være imellom et annet par o.0

 

kan ikke helt fatte at det har noe å si men, anyway. har kobla om nå slik at det er ifølge skjema. så får vi se :) takker for tipset

 

Les denne guiden så skjønner du hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...