Gå til innhold

Hvilket objektiv skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS500D kamera og ønsker meg et objektiv med bedre zoom. Er amatør og nybegynner. Har sett meg ut to objektiver:

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde..._f_f3.5-5.6_IS/

 

og dette:

 

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

 

Men jeg er svært usikker. Ønsker god kvalitet foran pris.

 

Lurer på også om vidvinkelfunksjonen på Canon objektivet kan slås av og på?

 

Noen tips/råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å holde deg unna begge to og bestemme deg for hvilke brennvidder du trenger. Disse «ferieobjektivene» er gode på å ha mange brennvidder i ett objektiv – men dessverre ikke særlig gode på noe annet, bildekvaliteten lider.

 

Jeg ville i utgangspunktet foreslått å gå for en normalzoom og en telezoom om du vil ha hele rekkevidden dekket, eventuelt kan du la en av disse (eller begge) være fastoptikk.

Lenke til kommentar
Mitt råd er å holde deg unna begge to og bestemme deg for hvilke brennvidder du trenger. Disse «ferieobjektivene» er gode på å ha mange brennvidder i ett objektiv – men dessverre ikke særlig gode på noe annet, bildekvaliteten lider.

 

Jeg ville i utgangspunktet foreslått å gå for en normalzoom og en telezoom om du vil ha hele rekkevidden dekket, eventuelt kan du la en av disse (eller begge) være fastoptikk.

 

 

Når du mener normalzoom så tenker du på at det er den jeg allerede har med 18-55? Riktig?

 

Og en med telezoom da tenker du på at jeg kjøper en med f.eks. 70-300?

Lenke til kommentar

Dersom du er ute etter en billig og bra telezoom så er canon 55-250mm IS et bra valg.

Dette objektivet har fått gode kritikker når det gjelder bildekvaliteten. Desverre så er ikke byggekvaliteten alverden(ei heller ganske laber), men likevel bedre enn kitobjektivet synes jeg.

 

Jeg har dette objektivet selv og er veldig fornøyd med det, eneste jeg har å utsette på det er at det ikke finnes lås til zoomen, slik at man hindrer at zoomen sklir ut av seg selv når en bærer rundt på det.

Du kan jo ta en titt på markedsplassen på foto.no.

 

Hvis du har masse penger å bruke på glass så har du jo de 4 forskjellige versjonene av 70-200mm objektivet til canon.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Dersom du er ute etter en billig og bra telezoom så er canon 55-250mm IS et bra valg.

Dette objektivet har fått gode kritikker når det gjelder bildekvaliteten. Desverre så er ikke byggekvaliteten alverden(ei heller ganske laber), men likevel bedre enn kitobjektivet synes jeg.

 

Jeg har dette objektivet selv og er veldig fornøyd med det, eneste jeg har å utsette på det er at det ikke finnes lås til zoomen, slik at man hindrer at zoomen sklir ut av seg selv når en bærer rundt på det.

Du kan jo ta en titt på markedsplassen på foto.no.

 

Hvis du har masse penger å bruke på glass så har du jo de 4 forskjellige versjonene av 70-200mm objektivet til canon.

 

Men hvordan er det, må du bytte til 18-55 ofte. Si du skal ta litt bilder i anledninger/selskap - noen nære og andre på avstand. Må du holde på å skifte objektiver eller bruker du bare 55-250?

Lenke til kommentar

Det var et godt spørsmål som jeg ikke helt kan svare deg på, personlig tar jeg ikke så mye bilder i selskaper i det hele tatt, da dette ikke interesserer meg.

 

Innendørs hadde jeg valgt å stort sett bare bruke normalzoom.

 

 

Still kitobjektivet ditt på 55mm og ta deg en runde rundt i huset ditt for å ta bilder, da ser du i hvilke situasjoner du kan/kan ikke bruke obejktivet. Men jeg er enig med de andre her at du heller bør velge et dedikert teleobjektiv i stedet for å kjøpe en "alt i ett" zoom.

 

55-250 objektivet er veldig kjekt utendørs da man vil ha noen meter avstand til det du tar bilder av. Jeg bruker dette obejktivet ganske mye da jeg reiser rundt på forskjellige tilstelninger.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...