Gå til innhold

Spørsmål ang. fargeprofiler


Anbefalte innlegg

Hei,

når jeg redigerer et bilde (opprinnelig konvertert fra RAW) i Photoshop, redigerer jeg det med fargeprofil satt til sRGB, som skjermen min er kalibrert for. Når jeg så laster det opp til en bildehost, for eksempel Flickr, ser bildene annerledes ut enn de gjør i Photoshop. Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer: tidligere versjoner av Firefox (før 3.5) støttet ikke fargestyring som default, men dette gjør da Firefox 3.5. Likevel vises bildene med mer eller mindre kontrast og fargemetting enn de har når de vises i Photoshop. Jeg forstår at bilder ikke vil se like ut over forskjellige skjermer, pga. ulik kalibrering og fargeegenskaper, men i dette tilfellet er det på samme skjerm med samme profil over to programmer. Når begge programmene klarer å forstå fargeprofiler forstår jeg ikke at de ser ulike ut i Firefox og Photoshop.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De burde se like ut, eller i hvertfall så og si like. Høres ut som et profilproblem. Du bør gå gjennom innstilingen av farger i Photoshop og sjekke at de er korrekte.

 

Working space kan være hvs om helst, og har ingenting med hva skjermen er kalibrert for. Photoshop bruker skjermprofilen til å vise bildet riktigst mulig på skjermen uansett hva din working space er, og bildet du editerer trenger heller ikke være i samme space som working profile. Du må gjerne sette Working space til sRGB hvis du vil, men det skal altså ikke påvirke sluttresultatet.

 

Det er også tre checkbokser et stykke nede i fargedialogboksen, som gir deg warnings ved profile mismatch. Velg alle disse, da er du sikret en melding hvis noe ikke er som du tror.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg aktiverte Proof Colors med Monitor RGB, og forskjellene forsvant. Er det løsningen eller tyder det på et mer dyptliggende problem?

 

Edit: Proof Colors med Windows RGB ser likt ut som deaktivert Proof Colors.

 

Edit 2: Så vidt jeg forstår vises bildet som det hadde blitt vist uten fargestyring når man velger Proof Colors med Monitor RGB? I så fall tyder det vel på at Firefox mot all formodning ikke styrer fargene, i motsetning til hva den visstnok skal gjøre.

 

Color Settings-dialogen min ser slik ut:

 

photoshopfarger.jpg

Endret av operg
Lenke til kommentar

Du må konvertere til sRGB før du laster opp til nett. Edit -> Convert to profile (ofte må du klikke på show all menu items først) og velg sRGB. Så kan du lagre bildet ditt.

 

Eventuelt kan du bruke save for web and devices når du lagrer bildet og sikre deg om at "convert to sRGB" er huket av.

 

Når du eksporterer bildet fra råbehandleren din til photoshop er fargerommet satt til ProPhoto RGB som default, og dette vises feil i de fleste browsere. Jeg har opplevd at firefox viser bilder riktig selv om det var brukt andre fargerom enn sRGB, men det er uansett viktig å bruke sRGB på web da flertallet av internettbrukere ikke bruker firefox.

 

Det du ser under view-menyen forandrer ikke fargerommet du jobber i, det er bare en preview på hvordan bildet ser ut i andre fargesystemer.

Lenke til kommentar
Du må konvertere til sRGB før du laster opp til nett. Edit -> Convert to profile (ofte må du klikke på show all menu items først) og velg sRGB. Så kan du lagre bildet ditt.

 

Så lenge sRGB er satt som Working Colorspace og "Convert to Working Space" er valgt er det ikke nødvendig å gjøre noe mer før bildet lastes opp. Det forutstter imidlertid at man velger å konvertere når man får kontrollspørsmål ved profile mismatch.

 

CS3 har forøvrig ikke mulighet for å konvertere til sRGB ved bruk av "Save for Web and Devices", det er nytt i CS4. I CS3 må det gjøres en konvertering "manuelt" før lagring hvis bildet ikke er i sRGB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...