Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Altibox, NAS og FTP


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt med NAS (Zyxel nsa220plus) og tenkte jeg skulle sette opp denne som en FTP-server. Kunnskapsnivået når det gjelder it og nettverk er passe greit, men føler at jeg kommer til kort her.

 

Jeg har internett fra BKK Altibox

 

På hjemmenettverket mitt er følgende enheter med sine IP-adresser pr. nå:

Altibox router: 192.168.10.1 (default gateway)

Dlink DIR 655: 192.168.0.1

Stasjonær PC (win 7): 192.168.0.197

Media center (win 7): 192.168.0.194

NAS: 192.168.0.190

 

Alt er på kablet nettverk

 

Jeg har satt opp internettilkoblingen fra dlink'en til altibox'en som static ip (se fig. 01). Altibox-hjemmesentralen er satt opp som vist i fig 02.

 

 

Spørsmålene mine er:

 

Hvordan skal jeg sette opp dlink'en for at trafikk fra internett skal routes videre til NAS'en? Den har nå IP 192.168.0.190 på mitt hjemmenettverk, men får ikke satt dette opp altibox-konfig (der IP-adressen som porter skal videresendes til må begynne på 192.168.10.)

 

Det skrives om WAN side og LAN side av routeren. Er det spesielle regler som gjelder mtp. IP-adresser som ikke må overlappe og sånt i den forbindelse?

 

Bør dlink-IP settes til DMZ-IP? Jeg tror jeg forsøkte å gjøre dette, men fikk ikke koblet meg til internett. I loggen på dlink'en stod det noe sånn som at det var en IP-konflikt mellom wan og lan side, og at forsøk på å koble seg til internett ikke ville gjøres før dette var ryddet opp i.

 

Bør Dlink-DHCP skrus av? Og bør dlink'en gis en fast IP? (regner nesten med det, siden det er kjekt å vite hvordan man skal komme inn i den for konfig) Altibox DHCP kan ikke skrus av (i alle fall har ikke jeg funnet ut hvordan man gjør det).

 

 

Hadde vært evig takknemlig dersom noen hadde kunnet bidra med litt info her. Og hvis noen kommer med en oversikt over hvilke IP'er som bør endres til hva, skal jeg sørge for at nissen får høre om hvor snill den personen er.

post-187305-1260793663_thumb.jpg

post-187305-1260793672_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste vil trolig være å sette sentralen som DMZ slik at du gjør all portforward lokalt på routeren.

 

Du må da sette 192.168.10.10 som er WAN-router til DMZ.

 

Da har du fjernet sperrer inn til routeren og kan velge om du vil bruke UPNP eller vanlig portforward der. Ser ingen grunn til å bruke DMZ der. Finn ut hvilke porter serveren bruker. (20-22 + høyere portrange?) Disse forwardes så i D-link mot FTP-servers IP.

 

Du kan ikke ha samme ipadresser på LAN og WAN. Man pleier å ha forskjellig subnett på WAN og LAN.

Hos deg har du:

Internett-IP ->sentral->192.168.10.10 nettverkskabel 192.168.10.10 ->router->192.168.0.xxx

Se på disse som to separate enheter og forward porter slik at det er åpent fra internett til 192.168.10.10 og deretter fra internettport til routeren (192.168.10.10) til lokal IP.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Fant ut av det ved tilfeldighet. Satt opp dlink'en som vist på bildet med WAN-IP lik DMZ-IP og LAN IP 192.168.0.1, DHPC-server på i range 192.168.0.100 til 192.168.0.199. NAS'en har fått statisk IP 192.168.0.190. Forwardet porter til denne i dlink-setup og enablet de samme portene i FTP-setup på NAS'en.

 

Takk for hjelpen til de som har svart.

 

Hadde for øvrig ganske god hjelp av denne:

http://wiki.filezilla-project.org/Network_Configuration

Endret av Ge_He
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...