Gå til innhold

[Løst]Blir svenska Windows 7 til norsk 7?


Anbefalte innlegg

Hei idag kjøpte jeg windows 7 i sverige, de sa at OS'en tilpasser seg til det språket den nåværende OSen er på, er dette riktig?

Jeg har angre rett siden den var kjøpt på Elgiganten som er i samme kjeden som elkjøp...

Men jeg ble litt usikker, tilpasser windows 7 seg (eller generelt alle upgraderingen) til det språket den nåværende OSen allerede har, eller vil alt bli svenskt?

takker for svar, i kveld..

Endret av Fear the Scare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men vil ikke en oppgradering fungere, når det gjelder å bytte fra 32 - 64?

 

Ikke en "in place upgrade" nei, der du beholder filer, programmer etc. Det er jo fordi ikke alt vil fungere automatisk når du bytter fra 32bit til 64bit.

Du kan oppgradere med en clean install, men du må ta backup av filer etc, og du bør da formatere pcen under installasjonen.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom "in place upgrade" og oppgradering. En "in place upgrade" lar deg beholde alle filer, programmer etc.

en vanlig oppgradering legger inn en ny versjon av Windows 7 uten å beholde innstillinger, programmer etc.

Her er det to muligheter, enten bare ta en vanlig oppgradering uten å formatere, da legges de gamle windows filene i windows.old mappen, sammen med mine dokumenter etc.

 

Så kan du oppgradere ved å formatere pcen. Da blir os disken tom og inneholder kun Windows 7.

 

En "in place upgrade" kan kun benyttes ved oppgradering fra Vista til Windows 7. Og kun fra samme Vista versjon (altså home premium til home premium) eller til en høyere versjon (Vista Home Premium til Windows 7 Ultimate).

Og den kan kun brukes på samme språk (altså norsk vista til norsk Windows 7) og på samme bit versjon (altså vista 32bit til W7 32bit).

Lenke til kommentar
åja, forklar meg hvordan DA jeg gjør det..

 

Gidder du å lese, så ser du at i post 4 i dette innlegget så har jeg gitt deg en link på hvordan du gjør det:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14854080

 

Du kan prøve å velge oppgrader og ikke egendefinert (avansert) om du ønsker å beholde windows filene i windows.old mappen.

Om ikke, velger du egendefinert (avansert) og følger de to andre skjermbildene.

Lenke til kommentar
siste spørsmål, så det har ikke noe å si om det er oppgradering eller FULL?

 

Hvis du snakker om versjoner (fullversjon vs oppgraderings versjon) så har det teoretisk ikke noe å si nei.

Men EULA betingelsene til Microsoft krever at du har XP/Vista installert fra før av. Men om du ikke er så nøye på slike skriftlige regler, så har det ingen praktisk betydning.

 

Lisensmessig så kan du installere Fullversjonen på så mange pcer du vil, men ikke mer enn en om gangen kan være aktiv, og den krever ikke noe gyldig windows lisens fra før av.

Men igjen, det er kun teorien. I praksis funker oppgraderingsversjonen like bra.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Ok, men hva er pointe med en oppgradering og full verson, når det er akuratt det samme?

Bare for å tjene penger?

 

Pointet er at du lisensmessig må kjøpe fullversjonen om du ikke har XP/Vista lisens fra før av. Så skal du følge reglene 100% og være helt lovlydig, så må du kjøpe fullversjonen om du har piratkopi av XP/Vista eller har eldre Windows versjoner du skal oppgradere fra.

 

Oppgraderingen er for alle med lovlig XP/Vista versjon.

 

Men som med det meste fra Microsoft, finner folk fort ut hvordan man kan omgå disse reglene, og derfor funker også oppgraderingslisensen som en fullversjon, med en liten "hack".

Lovlig er det ikke, men du får neppe Microsoft hjem på døren om du velger å bruke den metoden.

 

Derimot ville et firma kunne få mer bråk om de velger å kjøpe oppgraderingslisenser og bruke en hack, for å spare penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...