Gå til innhold

Nyttårsmiddag til 4-5 stk når man ikke har komfyr.


Anbefalte innlegg

Har planlagt å feire nyttårsaften på hytta. Men trenger noen gode forslag til middag når kriteriene er:

- Har ikke komfyr, bare 2 gassbluss.

- Burde ikke koste skjorta, men noe litt mer fancy enn tomatsuppe med loff.

- Ikke ta for lang tid, så pinnekjøtt er utelukket

- Ikke noe tomatsaus basert, det spiser jeg nok av hjemme.

 

Som det ser ut nå, blir vi 4-5 stk i 20 års alderen.

Dessert forslag tas også med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig må dere ha noe skikkelig godt å fråtse i! Bare lag så mye som mulig på forhånd...

 

Poteter kan kokes neste ferdig, kålrabistappe kan du lage før. Bare å varme opp.

Pinnekjøttet kan forkokes...

Dessert kan være noe så enkelt som krem-boks og boksfrukt(eple, pære, fruktcocktail)

 

Da snakker du kun om noe så enkelt som å koke pinnekjøtt i 2-3 timer og varme poteter i vann.... Det er utrolig enkelt, du bruke jo uansett minimum 1 time på å lage noe mat til 4-5 stk så hvorfor ikke gjøre det litt skikkelig?

 

Alternativ er jo å steike kjøttdeig på forhånd, toro-pose med mexikansk/amerikansk gryterett og oppkoking i 40-50 min så er det gjort....

Lenke til kommentar

Pinnekjøtt tar faktisk ikke lang tid.

 

Nåvel, bruk masse aluminumsfolie og håndklær til å pakke inn rettene i slik at du holder varmen.

Stek en liten biff slik at den er litt understekt og lad en ligge i alufolien en god stund, godt innepakket sånn at den holder varmen og godgjør seg selv.

Hvis du er på hytta kan du jo pakke steken godt inn i en alufolie og hive den i ovnen.

 

 

Lag "gratinerte" poteter i ei gryte ( Jeg vet det er selvmotsigende da man gratinerer i en ovn), ved å kutte opp poteter,løk i skiver og ha i en gryte sammen med melk/fløte/litt ost og kok til potetene er møre og melken/fløten er en god konsistens. Husk å krydre godt.

Eventuelt, bruk Toro fløtegratinerte poteter i gryte.

 

Damp rosenkål ved siden + en soppsaus.

 

Ikke spesielt dyrt, og du kan lage det på 2 gassbluss.

Lenke til kommentar

et forslag.. lag ALT hjemme på forhånd..

 

varm det opp på hytta.. du har garantert peis på hytta? så her kan du bare pakke inn pinnekjettet i alu folie og legge ved flammene,ikke oppi flammene men ved sideneav eller no.

 

kålrabistappe fås kjøpt ferdig på rema, det samme med mandelpoteter, eneste du trenge rå gjøre er å varme det.

 

hermetisk frukt , og boks med krem var ikke en dum ide...

Lenke til kommentar

Hva med peisbakt laks? Pakk ei side laks samen med sitron, urter, gulrøtter og hva du enn ønsker inn i aluminiumsfolie og sleng den i glørne. Hvor lenge den må ligge i glørne må gudene vite, så du må nok sjekke både titt og ofte. Server med slike fancy små poteter med skall (gjerne stekt i olje og krydret), rømme og hva du enn behager. Eller du kan servere med en slags varm potetsalat. Jeg så Gordon Ramsay lage en slik. Om jeg husker riktig så la han x antall relativt ferdigkokte poteter i en kjele med olje og varmer dem opp litt før han tar av kjelen og knuser potetene bare litt og hiver i finhakket vårløk og krabbekjøtt(ikke nødvendig), krydrer med salt og pepper og heller over litt vinaigrette (olje, vann, sitron, salt, pepper). Ganske nydelig og ikke minst enkelt.

 

Laksetrikset kan du jo også gjøre med f.eks. en indrefilet. Stek på den en steikeskorpe først også pakker du den inn i aluminiumsfolie og legger den i glørne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...