Gå til innhold

Passer disse komponentene sammen? Gamer-pc


Anbefalte innlegg

På tide å bruke den halve skatten i desember kun på meg selv :thumbup:

 

har planer om å bytte ut hk, cpu og ram men er usikker på valg av blant annet hk.

 

Har følgende oppsett foreløbig:

 

Hk: Asus P7P55D

 

Cpu: Intel Core i5 750

 

Ram: OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum XTC DualChannel 4 GB (2 x 2048 MB)

 

Cpu vifte: Noctua NH-U12P

 

Passer ramen til dette hk? Er også usikker på om jeg bør velge et "dyere" hk, f.eks. delux utgaven av Asus kortet. Har også snust litt på gigabyte sitt Gigabyte GA-P55-UD3R.

 

Jeg har ingen planer om OC da jeg er totalt noob på dette området, men vil ha en stabil og rask "stock"maskin til gaming/video. Planen er også et HD 5850 GPU dersom dette kommer til å komme til butikkhyllene før jeg avgår av alderdom..

 

Innspill tas imot med stor takk

Endret av Conkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

største forskjellen med hk idag er antall porter de kommer med (pci, usb, usb etc) og evt kjøle/kontroll løsninger. og plasseringer av disse. Så det blir opp til dine behov. er liksom ikke behov fro 3xpci-e slotter om du ikke har planer om tripple crossfire/sli

 

komponentene er kompatible etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg stusser nettopp over det med portene. Gigabyte kortene har en fordel med alle sata kontaktene blant annet, er litt Asus frelst da jeg hittil aldri har blitt negativt overrasket over stabilitet, men ser jo at gigabytekortene har fått meget gode reviews. Er det noen andre kjølere som anbefales fremfor special edt?

Lenke til kommentar

Supert. Slike oppdateringer har en tendens til å bli dyrere og dyrere underveis :p

 

Har fremdeles store vansker med å bestemme meg for hk. Er Asus fan, men liker alle sata inngangene på gigabyte sine kort. Ser enkelte med erfaringer med begge kort opplever mer knoting med gigabyte sine (kan jo være tilfeldige mandagskort?)

Lenke til kommentar

følg linken min.

asus sin kalkulator er den enkleste.

den viser minimum 700 watt. det er de 5 harddiskene + 2 dvd som drar det opp.

 

men du nevnte ikke noe om 5 hdd tidligere. Det ville jo ha betydelig styrin gav hovedkort da.

 

de som har mer peiling enn meg sier klakulatorene drar i litt mer enn de strengt tatt behøver. Men jeg liker å spille safe. så jeg har aldri hatt under 750w.

Lenke til kommentar

tror ikke det. Det eneste jeg tro du vil merke er vel at systemet krasjer/rebooter nå den blir over taksa.

 

asus sin kalkulator er jo veldig grov da. og legger 50 watt til for hver hdd. og f.eks ifølge

http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430-2.html

så tar f.eks spinpoint f3 500gb max 5.7W (6.8W ved streaming) til og med ved tunge I/O operasjoner.

 

så ja den tar nok ganske mye i. vilel tro at du skulle kunne klare det med din eksisterende PSU. Men se om du finner strøm forbruket til psuene du har på nett. F3 er tross alt MEGET lav når det kommer til strøm drag.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

En review jeg fant (gjort så sent som i feb. 08) målte den faktiske watten til opp mot 740w, og en generell effekt på over 80 %. Er jo ikke helt sikker på hvor seriøse disse er men vil heller prøve og se enn å kjøpe noe nytt ennå.

 

"In our tests it could really deliver its labeled power at 50º C, showed a terrific voltage regulation, it was very quiet, produced a very low electrical noise level and its efficiency was of at least 83%, peaking 88%. And the best of all: we could extract up to 746 W from it. So you will be basically paying for a 620 W product and bringing home a 740 W power supply."

http://www.hardwaresecrets.com/article/371/01

 

"Men se om du finner strøm forbruket til psuene du har på nett."

Mener du harddiskene? Jeg har kun 1 psu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...