Gå til innhold

WD harddisk streiker etter formatering. Ødelagt?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

For ca. 2 år siden kjøpte jeg en WD Essential 500Gb ekstern harddisk. Etter en togtur begynte den å bli litt skrullete(enkelte filer gikk ikke ann og lese). I går, ca. et halvt år etter togturen, fungerte harddisken rimelig greit. Men har hatt en del problemer med å skrive til harddisken, men lesing har gått helt fint.

 

I dag kopierte jeg over all data til en annen disk, for så å formatere den eksterne WD disken. Men da jeg prøvde fikk jeg bare en feilmelding. Jeg prøvde så å slette disken(skrive 0'er til den) med HD tune(et program). Men det hjalp ikke noe.

 

Noen som kan hjelpe meg? Et eller annet program slik at jeg får formatert disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er den ikke ødelagt da?

Hva med å bruke WD sitt eget diagnoseprog?

Pass i grønn eller Fail i rød.

 

Ekstern disk på ristete togtut?

Ville heller ha brukt SSD til det.

 

Altså før jeg prøvde å formatere disken(og etter togturen), så fungerte den jo ganske greit. Den var treg og vanskelig å skrive til(gikk nå og da). Men gikk helt fint ann å lese fra. Så om ikke annet ønsker jeg å tilbakestille disken til tilstanden den var i før jeg formaterte den. Så togturen ødla litt, men formateringa gjorte harddisken ubrukelig.

Lenke til kommentar
Kjør programmet.

Får du FAIL i rød skrift?

Ja får rødt kryss(med fail ved siden av). Virker ikke så veldig lovende. Gikk inn på "SMART Disk Information" og der står det grønn hake på alle bortsett fra "Re-allocated Sector Count" som har et rødt kryss. Den har ID=5 Value= 117 Threshold= 140 Worst=117 Warranty=1. Er det noen måte å fikse dette på? Er ikke interessert i dataene på disken, men bare få den i gang igjen :roll:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Klarer du med programmet og skrive nuller til hele plata?

Jeg satt HD Tune Pro til å skrive nuller til hele disken. Det tok en natt. Fikk opp et resultat som var et rutenett med grønne og røde felter. Ca. halve rutenettt var grønt og halve rødt. Kanksje det er mulig å formatere halve harddisken sånn at jeg kan bruke den delen?

Lenke til kommentar

Ta det hele på garantien eller reklamasjon, du har 5 år på disker så denne burde du benytte deg av sporenstreks.

I tillegg har WD sin 500Gb disk en god del problemer med elektronikken, den er ikke like solid som de andre i serien og kan gi symptomer svært like du har sett.

Hos meg konket en disk over natten, funket fint for å så si takk og farvel dagen etter.

Den andre begynte å gi meg sirkulerende datafeil ved skriving så den gikk det greit å ta backup ifra før den gikk på garanti.

Lenke til kommentar
Ta det hele på garantien eller reklamasjon, du har 5 år på disker så denne burde du benytte deg av sporenstreks.

I tillegg har WD sin 500Gb disk en god del problemer med elektronikken, den er ikke like solid som de andre i serien og kan gi symptomer svært like du har sett.

Hos meg konket en disk over natten, funket fint for å så si takk og farvel dagen etter.

Den andre begynte å gi meg sirkulerende datafeil ved skriving så den gikk det greit å ta backup ifra før den gikk på garanti.

Åja, jeg trodde det var 1 år eller noe jeg. Men det er jo kjempeflott! Hvor skal jeg egentlig henvende meg? Jeg kjøpte den på norsk nettbutikk(husker ikke helt hvilken). Men jeg bør kanskje kontakte WD direkte?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
WD har garanti også, MEN for å reklamere er det sjappa du har handlet i.

Kanskje dumt spørsmål, men hva gjelder egentlig i tilfellet mitt? En garantisak eller reklamasjon? Jeg vet ikke helt skille mellom en garantisak og en reklamasjonssak. Men det er vel lettest å returnere den til nettbutikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...