Gå til innhold

[Løst]HTC Hero eller Iphone 3GS


Anbefalte innlegg

Har tenkt mye over hvilken telefon jeg skal gå for.. Skal bruke telefon til vanlig bruk, mail, ta bilder (kvaliteten bryr meg ikke så mye), facebook, twitter og spotify. Kommer også til å laste ned en del podcaster.

 

Iphone har som kjent blitt en motetelefon som ALLE skal ha og det liker jeg egentlig ikke innerst inne. Men jeg har brukt Ipod Touch i nesten 2 år og har blitt godt vant med GUI'et.

 

HTC Hero med android er jo litt mer åpen og passer kanskje bedre til meg som er over gjennomsnittet teknofil :p Blir også en litt mer unik telefon. Hvordan er det med å skaffe podcaster osv.?

 

Føler jeg må lære litt mer om Hero før jeg bestemmer meg.

Noen som har erfaring med begge mobilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Vil først sei at begge to er veldig gode alternativ, der HTC er meir avansert og har i utgangspunktet fleire mulighetar.

 

MEN, etter å ha testa begge to så vil eg sei at opplevelsen er at iPhone er generelt raskare og "penare" å bruke. Eg har samme behova som deg, facebook, twitter, iPod/spotify, mail, kamera (kameraet til iPhone 3GS er ganske bra i godt lys, men innendørsbildet er ikkje rare greiene).

 

Eg opplevde at å skriva mail/sms o.l. på iPhone gjekk etter litt trening mykje bedre og raskare enn på HTC. Du seier jo at du har brukt iPod Touch ei stund, og har vel kanskje opplevd dette sjølv.

 

Ankerpunktet til iPhone er mangel på muligheten til å multitaske. Men sidan du seier at du er over gjennomsnittet teknofil, vil du ha null problemer med å jailbreake iPhonen (er gjort på 1 min, NULL problem) og da åpnar det seg eit hav av muligheiter. Bl.a. multitasking.

 

Så EG vil anbefalle iPhone, sjølv om det kan virke som om "alle" har det

Lenke til kommentar

Men her kommer et innlegg som ser det fra en litt annen side:

 

Det går raskt å skrive på Hero. Du skal trykke rimelig mye feil for å ikke få opp de mest sansynlige ordene. Det er bare å trykke løs i de riktige områdene (trenger ikke treffe riktig bokstav hver gang) så foreslår den de vanligste ordene. Så det går alt i alt lynkjapt å skrive på den.

 

Nå vil jeg legge til at jeg ikke kan fordra folk som sier "det er bare å jailbreake" uten å nevne farene. For skulle noe gå galt (batteriet svikter, eller noe annet som gjør at du ikke får mulighet til å fjerne jailbreaken) så må du mest sansynlig kjøpe deg en ny telefon.

 

Og jeg skjønner ikke hvordan noen kan like at det er fult av ikoner klint rundt på skrivebordene, uten muligheter for widgets osv. Bare en haug med like store ikoner. Det må jo være usansynlig rotete. Og man må åpne hvert enkelt program, og stenge de igjen, for å få gjort noe i det hele tatt.

 

Og du blir låst til iTunes. Du har dermed ingen annen mulighet for overføring enn sync. Det vil si at du ikke kan legge over sanger fra en annen sin PC.

 

Der la jeg frem noen fordelene med Hero fremfor iPhone. Det er selvfølgelig ulemper med Hero fremfor iPhone også.

Endret av program
Lenke til kommentar
Men her kommer et innlegg som ser det fra en litt annen side:

 

Det går raskt å skrive på Hero. Du skal trykke rimelig mye feil for å ikke få opp de mest sansynlige ordene. Det er bare å trykke løs i de riktige områdene (trenger ikke treffe riktig bokstav hver gang) så foreslår den de vanligste ordene. Så det går alt i alt lynkjapt å skrive på den.

Enig! Eg sa ikkje at Hero var ein dårleg telefon å skrive på, men etter lengere bruk av begge mobiler så skriver eg fortast på iPhone.

 

Nå vil jeg legge til at jeg ikke kan fordra folk som sier "det er bare å jailbreake" uten å nevne farene. For skulle noe gå galt (batteriet svikter, eller noe annet som gjør at du ikke får mulighet til å fjerne jailbreaken) så må du mest sansynlig kjøpe deg en ny telefon.

Detta er heilt sant. Om du velger å jailbreake, og ikkje får gjenoppretta telefonen, så vil serviceverkstaden nekte å reparere den. Og du sit igjen med sjegget i postkassa. Dessverre. Slik sett er det jo fordel med at du har multitasking mulighet med HTC "fresh from the box". Det skal også nemnast at det er få som har fått problem med nettopp dette med iPhone. Du kan lesa mer ved å søka på "jailbreak" eller spørra i denna tråden.

 

Og jeg skjønner ikke hvordan noen kan like at det er fult av ikoner klint rundt på skrivebordene, uten muligheter for widgets osv. Bare en haug med like store ikoner. Det må jo være usansynlig rotete. Og man må åpne hvert enkelt program, og stenge de igjen, for å få gjort noe i det hele tatt.

Ja, om du ikkje jailbreaker. Eg hadde derimot ingen problem med dette før eg jailbreaka. Og trådstarter seier jo at han liker grensesnittet til iPod touch, som er eksakt det samme. No synes eg det er enda bedre, og har også lagt til widgeter.

 

Og du blir låst til iTunes. Du har dermed ingen annen mulighet for overføring enn sync. Det vil si at du ikke kan legge over sanger fra en annen sin PC.

Feil. Du kan også synkronisera med Mediamonkey, SharePod og DoubleTwist. Sistnevnte er veldig bra! Persolig har eg ingen problem med iTunes, vil kun poengtere at det finnes fleire alternativ.

 

Vil understreka at detta er mine erfaringar, og det eg likar best. Valget er ditt!

Lenke til kommentar

Har man mulighet til widgets som kan oppdater seg selv, og som ligger på start-skjermen, slik at man bare aktiverer skjermen, og så kan man se siste tvitringer, siste mail, de neste fem møtene, og facebook-oppdateringer, uten å starte et eneste program?

 

På iPhone altså. Visste at jailbreaking ga multitaskmuligheter, men ikke widgets. Hvordan takler iPhone mulitasking forresten? Man skulle tro den ble treg eller ustabil, ettersom det neppe er bygget inn noe særlig god støtte for minnehpndtering, swapping osv, når det ikke er tiltenkt bruk.

 

Man har forøvrig fortsatt krav på retting av feilen/omlevering selv om man har jailbraket, dersom det ikke er årsaken til feilen - men lykke til med å få Apple/Eplehuset til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Det er mange med særdeles dårlig erfaring med kundeservicen fr den kanten, og det kan være et argument i seg selv for å gå for noe annet.

 

Det er egentlig synd, i USA er de kjent for å ha veldig god service, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Har man mulighet til widgets som kan oppdater seg selv, og som ligger på start-skjermen, slik at man bare aktiverer skjermen, og så kan man se siste tvitringer, siste mail, de neste fem møtene, og facebook-oppdateringer, uten å starte et eneste program?

 

På iPhone altså. Visste at jailbreaking ga multitaskmuligheter, men ikke widgets. Hvordan takler iPhone mulitasking forresten? Man skulle tro den ble treg eller ustabil, ettersom det neppe er bygget inn noe særlig god støtte for minnehpndtering, swapping osv, når det ikke er tiltenkt bruk.

 

Man har forøvrig fortsatt krav på retting av feilen/omlevering selv om man har jailbraket, dersom det ikke er årsaken til feilen - men lykke til med å få Apple/Eplehuset til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Det er mange med særdeles dårlig erfaring med kundeservicen fr den kanten, og det kan være et argument i seg selv for å gå for noe annet.

 

Det er egentlig synd, i USA er de kjent for å ha veldig god service, har jeg inntrykk av.

Eg er usikker om det er laga twitter widget til iphone for å vera ærlig. Men eg veit at det er ein oppdatering til "tweetie 2" som er den mest populære Twitter appen på iphone, som skal støtta push-notifications. Men ja, når eg aktiverar homescreen så ser eg om eg har ny mail, sms, dei X antal neste kalendar-happeninga, været og om ønskelig RSS feed.

 

Screenshot:

 

 

Eg har ikkje problem med at telefonen blir treig/ustabil når eg multitasker. Det fungere ved at du enten holder inne "home" knappen når den køyrer ein app, da "lukker" appen seg, men køyrer i bakgrunnen og den får ein liten sirkel ved ikonet som viser at den køyrer. Sjå bilde:

 

 

Ellers kan ein bytte mellom program som køyrer ved å halde inne enten "power/hold" knappen eller "home" knappen litt, (velger sjølv) og får opp ein oversikt over program som køyrer. Sjå bilde:

 

 

Dette fungerar for meg, heilt knirkefritt :)

Lenke til kommentar
Man har forøvrig fortsatt krav på retting av feilen/omlevering selv om man har jailbraket, dersom det ikke er årsaken til feilen - men lykke til med å få Apple/Eplehuset til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Det er mange med særdeles dårlig erfaring med kundeservicen fr den kanten, og det kan være et argument i seg selv for å gå for noe annet.

 

Apple har sagt at jailbreake kan skade telefonen. Dermed vil de helt sikkert vise til at jailbreaken har ført til skaden. Og det har de faktisk ganske god grunn til, siden det helt klart er brukeren sin feil om han/hun vleger å jailbreake iPhonen, og utsette seg for risikoen det medfører.

 

Jeg tror faktisk at Apple har sin fulle rett til å gjøre det, hvis de mener at det kan skade telefonen. Og telefonen er heller ikke beregnet for det bruket.

Endret av program
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk at Apple har sin fulle rett til å gjøre det, hvis de mener at det kan skade telefonen. Og telefonen er heller ikke beregnet for det bruket.
Det har de ikke. Det må sannsynliggjøres hva jailbreaking fører til.

For forbruker holder det å fortelle (som sant er) at jailbreaking ikke gjør endringer i hardwaren, og heller ikke endringer i softwaren som kan føre til at battriet plutselig dør, at skjermen/digitzeren slutter å fungere osv, osv.

Lykke til for Apple med å sannsynliggjøre det motsatte.

Hadde den jailbreakete softwaren vært problemet, hadde det løst seg ved å legge inn den originale.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Apple kan nok godt sansynliggjøre at jailbreaken er en medvirkende årsak. Og siden det gjør endringer i softwaren, som gjør at telefonen ikke lenger er laget for det bruket, så tror jeg faktisk at de har rett til det.

 

Men det er egentlig bare tull å stå å diskutere dette uten å vise til noe. Og det har ikke jeg tenkt til å lete etter akkurat nå.

 

Kan godt hende at du har rett. Men jeg har hørt om folk som har måtte kjøpe ny telefon. Så det er nok risikabelt.

 

Nå skal det også nevnes at jeg ikke er noen jus-ekspert.

Lenke til kommentar

Det program sier er bare masse tull! Fy faen så mye dritt han sier! Hvis man leser på de fleste forumer så er det faktisk htc eiere som snakker dritt om iPhone som om de ikke har en annelse om hva de snakker om. Misunnelig kanskje :hmm:

 

@program. Har du eid en iPhone eller prøvd å sette deg inn i en? Du virker som en trangsynt fyr.

Hva i all verden snakker du om at ikonene er klint rundt på skrivebordene, og værste av alt(!) at det er rotete? HA HA HA nei og nei....

 

PS. Jailbreak utnytter bare hull i iPhone sin OS....

 

Og en ting til. Det virker som "alle" har iPhone, men det er faktisk ikke sant.

Lenke til kommentar

Neivel. Så du påstår at man har widgets osv. rundt på skjermen? Jeg synes det er rotete, og det må du respektere.

 

Hvem det er som snakker tull her er jeg ikke sikker på men. Vær forsiktig med å henge ut folk.

 

Nå skal jeg si rett ut hva jeg mener, for nå er jeg dritt lei folk som deg, som ikke kan lese!: Jeg har vel faen meg ikke snakket dritt om iPhone. Jeg la frem min subjektive mening, og den må du respektere. Her er et sitat, "Der la jeg frem noen fordelene med Hero fremfor iPhone. Det er selvfølgelig ulemper med Hero fremfor iPhone også.". Kaller du det å si at det også er fordeler med iPhone, å snakke dritt om den?

 

Og jeg skriver at "jeg skjønner ikke hvordan noen kan like at det er fult av ikoner klint rundt på skrivebordene". Altså utrykker jeg tydelig at det er en subkjektiv mening.

 

Og jeg vet om folk som har måtte kjøpe ny iPhone pga. jailbreake, og jeg har sett det på forumer. Og Apple har egentlig uttryk det inndirekte ganske tydelig selv. Og jeg må vel få vise til farene ved jeilbreaking, for de er faktisk der!

 

Edit: Jeg har hele tiden, også i andre emner her på forumet, uttrykt tydelig at jeg ikke liker iPhone, men at det er mange andre som liker den, og at det er en god telefon for mange personer!

 

Nå får du slutte å snakke dritt om andre som ikke er sant. Kanskje du også burde ta deg en tur på Specsavers å skaffe deg noen lesebriller. Hvis det ikke er synet som er problemet, så kan du sikkert bestille noen ekstratimer med norsklærern for å øke leseforståelsen!

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...