Gå til innhold

Gutt på 14 begynner å miste styrke!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 14 år, som har trent stryrketrening i ca. 2 måneder. Nå i det siste har jeg begynt å miste litt styrke på noen øvelser og på andre øvelser står jeg på stedet hvil. Energinivået på trening blir dårligere og dårligere, og jeg begynner å miste motivasjonen..

 

Jeg spiser etter noe som heter IF (intermittent fasting, også kalt periodisk faste). Dere kan lese litt om det her, her og her. Jeg kan si to korte ord om det. Det går ut på å faste i 16 timer (14 for damer/kvinner/jenter), og ha et 8 timers spisevindu hvor jeg inntar alle kcalene jeg skal ha den dagen. Det er veldig greit for meg som sliter med innmari stor appetitt. Det blir 3 store måltider! :)

 

På treningsdager ligger inntaket mitt på 2800 kcal og på hviledager ligger det på 2600. Jeg spiser en fin fordeling mellom proteiner, karbo og fett. Inntaket mitt av protein varierer litt, men det ligger vanligvis på rundt 200g. Jeg får i meg litt mer enn 1g fett per kg kroppsvekt dvs. rundt 60-80g fett, og jeg får i meg resten av kcalene med karbohydrater.

 

Vekten min ligger på 58kg +/- (dette er tatt om morgnen helt splitter naken og uten mat eller drikke i magen), og høyden ligger ca. på 168 (helt nøyaktig målt).

 

Jeg har ikke noen imponerende løft, men jeg sier det uansett. Jeg trener Mark Ripptoes sitt Stronglift program 5x5, og tar 62kg i knebøy (IKKE 1RM, men det jeg trener med), 23kg i benken (Herregud dette suger. Heller ikke 1RM, men det jeg trener med), 27-30kg i overhead press og 62kg i marken. Knebøyen og benken står stille, mens markenog overhead press går nedover.

 

Når jeg startet for 2 måneder siden tok jeg 15kg i knebøy, 15kg i benken og lite i de andre øvelesene også (husker ikke nøyaktige tall). Dette slet jeg faktisk med. Jeg veide rundt 52kg på den tiden.

 

Jeg sover i rundt 7-9 timer om natten. Det kommer litt ann på om det er helg eller hverdag.

 

 

Jeg vil gjerne vite hva dere tror det kommer av at jeg begynner å miste/ikke øke styrke?

Det hadde vært supert! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tok 15 kg i knebøy. Det vil si en 15kgs vektskive på hver side? Selve stanga skal veie 20kg, 22,5 eller 25kg normalt.

Det programmet ditt er bra med tanke på å lære seg baseøvelser og generell styrketrening. Det fungerer frem til et visst punkt før du må skifte. Det som er viktig å vite er at styke er ikke noe som kommer på et par uker, et par måneder, men det tar flere år. Mye hard trening og disiplin. Det jeg ønsker å vite er hva målet ditt er. Skal du bli stor, skal du få markerte muskler eller skal du bare ha styrken?

Dersom det er styrke du er ute etter så har det mye å si hva du stapper i deg av mat, men kanskje viktigst at du får nok mat. Skal du for eksempel øke maksløftet ditt i benk med 10kg kan du i mange tilfeller bare trene normalt, men legge på deg noen kilo så er målet ditt nådd. Ha tålmodighet og varier bruken av treningsprogrammer. Ikke gro fast i et treningsprogram eller tren for lenge med de samme vektene. Kroppen vender seg fort til noe og da stopper utviklingen opp.

 

Edit.

 

Btw. Jeg ville hvertfall ikke anbefalt en person på 14år å faste. Spis mange måltider 6-8 per dag. Ikke la det gå for lenge mellom hver gang du spiser. Ikke la kroppen rekke å bli sulte.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Du inntar store mender proteiner gutt. Da må tarmene først bli noen meter lengre, for å rekke å spalte og suge opp alt. Selv med ferdigspaltede aminosyrer ville det være tøft.

 

Så ligg på 1,5 g x kroppsvekt i kg på proteiner = 87g dagelig, så får du i deg en fin mengde med fett (snakker om 100-150g) og bare pøser på med karbohydrater.

 

Er du lite aktiv så bør du få i deg 2670kcal + 500 kcal = 3170kcal for å gå opp i vekt.

Er du middels aktiv bør du få i deg 3000kcal + 500kcal = 3500kcal for å gå opp i vekt.

 

Så det jeg kan si, NEI du begynner ikke å miste styrke. Du har nettopp begynt å få den, etter du har trent 1-2 år så kanskje går det nedover.

 

Jeg trener med 90kg på knebøy og akkurat nå har styrken stoppet. Fra 20kg har jeg økt med 2kg hver trening. Så tipset mitt er å spise masse, sove 8-9 timer om dagen og ha knall harde treningsøkter. Du kan øke fra uke til uke med kg, men etterhvert blir det vanskeligere. Kjør 5x5 og neste uke kjører du 5x6 på samme vekten. Så neste uke etter det legger du på 2kg og kjører 5x5 igjen.

Lenke til kommentar
De aller fleste kommer til periode hvor det er null fremgang, det er da det gjelder å stå på videre, for etter den perioden så stiger det igjen. Men ettersom du er bare fjorten år så vil jeg ikke anbefale at du presser deg altfor hardt.

Tusen takk for svar! Det pleier alltid å komme platåer, ja, men jeg syntes på en måte at løftene mine er for dårlige til å stoppe opp.

 

Hvorfor anbefaler du at jeg ikke presse meg altfor hardt når er jeg fjorten forresten?

 

Du tok 15 kg i knebøy. Det vil si en 15kgs vektskive på hver side? Selve stanga skal veie 20kg, 22,5 eller 25kg normalt.

Det programmet ditt er bra med tanke på å lære seg baseøvelser og generell styrketrening. Det fungerer frem til et visst punkt før du må skifte. Det som er viktig å vite er at styke er ikke noe som kommer på et par uker, et par måneder, men det tar flere år. Mye hard trening og disiplin. Det jeg ønsker å vite er hva målet ditt er. Skal du bli stor, skal du få markerte muskler eller skal du bare ha styrken?

Dersom det er styrke du er ute etter så har det mye å si hva du stapper i deg av mat, men kanskje viktigst at du får nok mat. Skal du for eksempel øke maksløftet ditt i benk med 10kg kan du i mange tilfeller bare trene normalt, men legge på deg noen kilo så er målet ditt nådd. Ha tålmodighet og varier bruken av treningsprogrammer. Ikke gro fast i et treningsprogram eller tren for lenge med de samme vektene. Kroppen vender seg fort til noe og da stopper utviklingen opp.

 

Edit.

 

Btw. Jeg ville hvertfall ikke anbefalt en person på 14år å faste. Spis mange måltider 6-8 per dag. Ikke la det gå for lenge mellom hver gang du spiser. Ikke la kroppen rekke å bli sulte.

Først vil jeg bare si at jeg setter veldig pris på at du svarer meg med et så langt innlegg! Det er super hyggelig. :)

 

Når jeg sier 15 kg mener jeg 15 kg. Jeg bruker en litt kortere stang (fordi jeg er 14, 168, osv.), som veier rundt 7kg. Så jeg trente bare med 15kg og slet. Jeg var altså ikke veldig sterk. Haha.

 

Når du sier alt det om disiplin og at det skal mye arbeid for å oppnå styrke, så er jeg hundre prosent klar over det, men jeg forventet at jeg skulle fortsette å øke løftene mine ganske raskt pga. alder og treningsbakgrunn. Tror du det er lurt at jeg skifter treningsprog.? Målet mitt er forresten muskelmasse, og så klart markerte muskler, men nå prøver jeg å ligge i et overskudd av kcal for å bygge, så det er ikke så lett med det første. Jeg tar meg av markeringen etterhvert. ;)

 

Fasten er ikke noe husmordiett-dritt hvor jeg sulter meg. Nei, nei. Jeg inntar alt jeg skal ha, så fasten gjør ingen skade what-so-ever. Jeg anbefaler å lese linkene i førstepost for å få litt innblikk i hva det er hvis du ikke tror meg. Det går kort fortalt ut på å faste i 16 timer, som f.eks. å slutte å spise 20:00 om kvelden og innta første måltid 12:00 neste dag. Det er mange studier som viser masse fordeler med dette for å forbedre insulinfølsomhet m.m. Man skal faste ganske lenge for at det skal begynne å tære på kroppen. Mange utøvere i både kroppsbygging og fitness bruker dette (som f.eks. Kristine Weber, Andreaz Engström)

 

 

Jeg setter veldig pris på enda fler svar!:D

 

Edit: Så nå at du også hadde svart Pijus. Herlig! Skal snart svare. :)

Endret av Pollador
Lenke til kommentar
Hvorfor anbefaler du at jeg ikke presse meg altfor hardt når er jeg fjorten forresten?

 

Skader?

Når du sier alt det om disiplin og at det skal mye arbeid for å oppnå styrke, så er jeg hundre prosent klar over det, men jeg forventet at jeg skulle fortsette å øke løftene mine ganske raskt pga. alder og treningsbakgrunn. Tror du det er lurt at jeg skifter treningsprog.? Målet mitt er forresten muskelmasse, og så klart markerte muskler, men nå prøver jeg å ligge i et overskudd av kcal for å bygge, så det er ikke så lett med det første. Jeg tar meg av markeringen etterhvert.

 

NEI! IKKE BYTT TRENINGSPROGRAM. Du får muskelmasse av 5x5, for å bygge muskler må du stresse dem.

 

Intensity and Progression er alt som gjelder. Trene tungt og øke vekt eller reps antall fra uke til uke. Du kommer ikke til å stresse musklene nok når du trener med 10 reps, bare på grunn av disse store genetiske-freaks gjør det, som gjør at hva som helst de gjør så vokser de betyr ikke at du gjør det. Er det tungt så gir du alt du har, klarer du ikke 5x5. Prøver du igjen, igjen og igjen til du klarer det. Hvis jeg ikke klarer en vekt på 5x5 pleier jeg å gå ned noen par kg, kjøre 5x5 og øke 2kg for hver treningsøkt. Når jeg nærmer meg 2-4kg nærmt der jeg ga opp, øker jeg annenhver uke, der jeg trener 5x5 den enne uken og deretter 5x6 på samme vekt.

 

Som du sier, det går nedover. Det kan være 2 grunner, enten får du ikke i deg nok søvn og musklene ikke får hvile. Eller, DIETEN SUG!

Prøv å endre på noen ting, spiser du fett fri diet (som mange nybegynner faller inn) så øk fettet, ikke bare får du energi fra den men den øker testeron og veksthormoner i kroppen. Vær sikker på at du kommer i overskudd, jeg vet dog ikke hvortid du spiser eller hva du spiser, men prøv å få i deg en dose med seine karbs 30 min før treningen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Du inntar store mender proteiner gutt. Da må tarmene først bli noen meter lengre, for å rekke å spalte og suge opp alt. Selv med ferdigspaltede aminosyrer ville det være tøft.

 

Så ligg på 1,5 g x kroppsvekt i kg på proteiner = 87g dagelig, så får du i deg en fin mengde med fett (snakker om 100-150g) og bare pøser på med karbohydrater.

 

Er du lite aktiv så bør du få i deg 2670kcal + 500 kcal = 3170kcal for å gå opp i vekt.

Er du middels aktiv bør du få i deg 3000kcal + 500kcal = 3500kcal for å gå opp i vekt.

 

Så det jeg kan si, NEI du begynner ikke å miste styrke. Du har nettopp begynt å få den, etter du har trent 1-2 år så kanskje går det nedover.

 

Jeg trener med 90kg på knebøy og akkurat nå har styrken stoppet. Fra 20kg har jeg økt med 2kg hver trening. Så tipset mitt er å spise masse, sove 8-9 timer om dagen og ha knall harde treningsøkter. Du kan øke fra uke til uke med kg, men etterhvert blir det vanskeligere. Kjør 5x5 og neste uke kjører du 5x6 på samme vekten. Så neste uke etter det legger du på 2kg og kjører 5x5 igjen.

Kult at en på min alder trener så dedikert og hardt. Jævlig kult.

 

For mye proteiner? Jeg trodde at jeg skulle ha rundt 1-1.5g per pound? Det er det jeg har lest på bb.com og litt ander steder, men har ikke noe imot å senke det litt. Det blir ganske dyrt kan man si. Det eneste er at jeg er litt redd for å innta for lite.. hehe. Skal prøve å sikte mot rundt 100g om dagen, og heller øke inntaket av fett.

 

Det var ganske fine tall. Den kan jo være en grunn for at jeg mister energien på treningen egentlig. Det er ganske mye mer enn det jeg inntar.. Hvor fikk du de tallene forresten? Og hva vil du si er lite og middels aktiv?

 

Jeg er ganske sikker på at man miste styrke når som helst hvis ikke søvn, matinntak e.l er tilstrekkelig. Tror ikke det har så mye med hvor tungt eller lenge man har trent. Så klart det blir vanskligere å øke når man begynner å komme veldig høyt, men det er ikke den eneste grunnen til at folk slutter å bli sterkere/stopper opp. Tror jeg. ;)

 

Jeg skal prøve å følge tipsene dine. Mye mat, mye søvn, harde økter. :)

 

Tusen takk!

 

Og en annen ting forresten. Hvilken vekt tror du jeg skal sikte etter før jeg begynner å definere meg (liker ikke å si deffe :p)? Det kommer helt klart litt ann på fettprosent, men hvis jeg øker muskelmasse i et ganske bra tempo der jeg prøver å holde fett oppgang ganske lavt - hvilken vekt tror du da er optimal for å begynne å deffe ned?

 

Hvorfor anbefaler du at jeg ikke presse meg altfor hardt når er jeg fjorten forresten?

 

Skader?

Når du sier alt det om disiplin og at det skal mye arbeid for å oppnå styrke, så er jeg hundre prosent klar over det, men jeg forventet at jeg skulle fortsette å øke løftene mine ganske raskt pga. alder og treningsbakgrunn. Tror du det er lurt at jeg skifter treningsprog.? Målet mitt er forresten muskelmasse, og så klart markerte muskler, men nå prøver jeg å ligge i et overskudd av kcal for å bygge, så det er ikke så lett med det første. Jeg tar meg av markeringen etterhvert.

 

NEI! IKKE BYTT TRENINGSPROGRAM. Du får muskelmasse av 5x5, for å bygge muskler må du stresse dem.

 

Intensity and Progression er alt som gjelder. Trene tungt og øke vekt eller reps antall fra uke til uke. Du kommer ikke til å stresse musklene nok når du trener med 10 reps, bare på grunn av disse store genetiske-freaks gjør det, som gjør at hva som helst de gjør så vokser de betyr ikke at du gjør det.

 

Det er vel like mye sjangser for å få skader når man er eldre vel?

 

Og jeg skal ikke bytte treningsprogram. Skal heller øke matinntaket og fortsette til alt bedrer seg.

Endret av Pollador
Lenke til kommentar

Hva du skal innta i kalorier fikk jeg herfra.

http://www.bcm.edu/cnrc/bodycomp/bmiz2.html

For mye proteiner? Jeg trodde at jeg skulle ha rundt 1-1.5g per pound? Det er det jeg har lest på bb.com og litt ander steder, men har ikke noe imot å senke det litt. Det blir ganske dyrt kan man si. Det eneste er at jeg er litt redd for å innta for lite.. hehe. Skal prøve å sikte mot rundt 100g om dagen, og heller øke inntaket av fett.

Står veldig mye rart på bodybuilding.com, tro meg. Når jeg begynte å trene, ja jeg tok kunnskap fra bodybuilding.com men når jeg begynte å skjønne. OK, dette virker ikke. Begynte jeg å lese noen par bøker om kosthold og trening.

Jeg anbefaler boken:

The Truth About Building Muscle av Sean Nalewanyj

 

Dette er den boken som er "bibelen" min. Her får du lære hvorfor kroppen i det heletatt bygger muskler, hvordan det skjer, hva du skal gjøre, skader, kosthold osv.

 

Du vil bli definert,hmm.. Du veier 58kg, dette er en normal vekt for en 168cm, men skader ikke å gå opp noen par kg. Deffer du nå sitter du bare igjen med skin. Plannen min er å bulke i 1 år, komme opp i 85-95kg, den tid blir jeg 15 år. Etter den tid så har jeg vel økt en god del på alle øvelser, men lagt på meg en god del fett også. Så herfra, tar jeg en deff som varer noen par månder. Det som er bra er at kroppen reagerer ganske positivt når du har vært på en høy-kalori diet i 1 år, og plutselig skifter til en lav-kalori (snakker dog om bare %20 mindre kalorier og intervall 3-5 ganger i uken). Så kroppen vil kvite seg med fettet ganske raskt.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du er bare 14 år og kroppen er ikke fullt utviklet, men så lenge du gjør det riktig så skal det ikke være noe problem, og det høres ut som du vet hva du driver med. Men jeg ville heller ikke anbefalt en person på 14 år å faste.

 

Jeg husker ikke hvor jeg leste det men der stod det att det er best å være forsiktig med å gjøre øvelser som innbærer løfting av tunge vekter når man er i vekstfasen av livet, da dette kunne skape problemer med skader senere. Og at det var bedre å gjøre styrkeøvelser uten å løfte tunge vekter.

 

Lykke til med treningen

Lenke til kommentar

@Oxaren, det jeg har hørt er at beina er så myke i ung alder at ved løfting av tunge vekter kan bein bli dratt for mye i og feilplassere seg/vokse feil. Jeg tror det er bullshit at man får mye skader hvis man trener med vekter i alder 14ish, alt kommer ned til om man gjør ting riktig.

Lenke til kommentar

Vektløfting er trygt. Til og med flere sport som fotball, teakwondo har begynt å ha vektløfting for barn under 16 år. Det dumme er jo at du kan skade deg, akkurat som alle andre sport.

 

Btw, viste dere at Vetkløfting er den sporten som har minst skader sammenlignet til fotball og sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...