Gå til innhold

Hvordan sette opp WordPress?


Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp WordPress på domenet mitt men har ikke lyktes foreløpig. Ifølge ulike sider skal jeg laste ned WordPress for deretter overføre filene til nettstedet. Greit nok, men deretter skal jeg vha browseren åpne filen install.php som tydeligvis skal resultere i noen videre instrukser. Men det eneste som skjer er at denne php filen åpnes som en tekstfil med en masse teknisk gibberish som for meg er uforståelig. Noen tanker om hvor det går galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok se deg rundt etter en bedre host. Bruker selv surftown.no som har vært greie så langt. Koster 15 kr måneden + domene, så det blir ca 350kr året. Hvis du bare skal sette opp wordpress for egen læring så kan du sette opp din egen maskin som server med LAMP (som inkluderer Apache, MySQL og Php).

Lenke til kommentar
Du bør nok se deg rundt etter en bedre host. Bruker selv surftown.no som har vært greie så langt. Koster 15 kr måneden + domene, så det blir ca 350kr året. Hvis du bare skal sette opp wordpress for egen læring så kan du sette opp din egen maskin som server med LAMP (som inkluderer Apache, MySQL og Php).

 

Alternativt bruk one.com som jeg selv bruker. God oppetid, billig (fra 10,- i måneden) etc... Du har sørga for å redigere wp-config.php med riktig info og sånn også eller? Hvis ikke så får du jo ikke kontakt med sql serveren og ingenting skjer..

 

-t

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mangelen på mysql som har vist seg enda, men heller mangelen på php.

 

Kjenner ikke CD som host, men vil anta at de ikke støtter php, og sikkert ikke mysql, da det ikke er noe bruk for database uten php el.

 

Har nettopp fått vite av CD at det ikke skal ligge noen restriksjoner på dette.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mangelen på mysql som har vist seg enda, men heller mangelen på php.

 

Kjenner ikke CD som host, men vil anta at de ikke støtter php, og sikkert ikke mysql, da det ikke er noe bruk for database uten php el.

 

Har nettopp fått vite av CD at det ikke skal ligge noen restriksjoner på dette.

Det er nok ikke snakk om restriksjoner, heller om det er lagt opp muligheter. Virker ikke som om de har lagt opp til at man skal kunne kjøre en full hjemmeside med database og PHP :/

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til at man bare kan registrere og logge seg inn på WordPress' egne sider og på en måte unngå alle disse overfornevnte punktene. Hva er forskjellen? Linken under beskriver det denne tråden handler om, men dette virker da svært tungvindt dersom man kan gjøre det mye raskere via WordPress' egne sider?

 

http://www.glabladet.no/2008/09/hvordan-in...innen-24-timer/

 

Kan noen forklare meg forskjellen på den ene og den andre metoden?

Lenke til kommentar

(Jeg vet ikke noe om tilbudet spesifikt hos wordpress men gir en generell respons som vil gjelde)

Om du lager blogg på wordpress sine egne sider vil din blogg bli hostet der. Om du lager den på din egen server vil den ligge der. Det er egentlig hovedforskjellen. Andre praktiske forskjeller vil være at alt du skriver vil bli lagret på wordpress sine servere og alt etter lisens osv. kan disse da muligens "tilhøre" wordpress. Andre forskjeller er laste tid osv.

 

Folk skriver at du trenger PHP, noe som stemmer. PHP er et "program" som leser alt det du kalelr "gibberish" og presenterer innhold utifra det. Så ettersom du ser dette i browseren, betyr det at det ikke blir prossesert av PHP og at du derfor antagelig ikke har tilgang til PHP.

 

En annen ting er at du må ha tilgang til MySQL, du trenger da brukernavn og passord til en database, og om du ikke har fått dette oppgitt er sjangsen liten for at du har tilgang til det.

 

EDIT:

 

På CanalDigital fant jeg denne korte beskrivelsen av tjenesten;

Dette er inkludert i hjemmeside-tjenesten:

25 MB lagringsplass.

Hjemmesidegenerator

Mulighet for bruk av fotoalbum på web.

Ser dårlig ut for PHP og MySQL her.. Skal du ha Wordpress er nok den beste løsningen å lage konto på wordpress sine side, eller leie hosting et annet sted.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Har bare lest OP sin post:

Du mangler nok PHP støtte på serveren. Det er typisk for sånne helt enkle hjemmeside langringsplasser som ISPer gir ut gratis med abbonementet.

 

Heldigivs koster det ikke fryktlig mye med en skikkelig server, eksempelvis 10kr/mnd:

http://www.proisp.no/

(kun et eksempel, ikke nødvendigivs en annbefaling, dog jeg drifter en webside hos samme ISP uten store problemer)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Syns Hostmonster har ett fantastisk tilbud. betalte 800kr for 3 år. Uendelig lagringsplass, Administrasjonssiden har så mye verktøy at du knapt trenger å bruke halvparten, du kan ha 1000 databaser, ingen begrensinger i trafikk på siden (så lenge det ikke bryter avtalen da. Public proxy er feks ikke lov) og har fantastico og simplescrips

Lenke til kommentar
Om du lager blogg på wordpress sine egne sider vil din blogg bli hostet der. Om du lager den på din egen server vil den ligge der. Det er egentlig hovedforskjellen.

Så i praksis for meg som en helt alminnelig blogger kommer det på ett ut hva jeg velger? Hva har det seg da at folk velger å betale ulike hoster når dette åpenbart kan gjøres gratis hos WordPress selv? Er det fordi de har såpass "peiling" at de stiller større krav til tjenesten enn det "gratisvariantene" gir dem...?

Lenke til kommentar

Ut i fra det kunnskapsnivået som blir framvist, så vil jeg på det sterkeste anbefale å la wordpress hoste bloggen din. Du bør ha grunnleggende kunnskap om PHP, MySQL og hosting generelt før du gir deg i kast med å hoste et PHP/MySQL program som WordPress selv.

 

Den største og kanskje viktigste forskjellen på å hoste selv vs å hoste på wordpress bortsett fra prisen, er at på wordpress.com blir programvaren (wordpress) oppdatert av de som drifter siden. Mens om du hoster selv er du selv ansvarlig for å oppgradere programvaren over tid og sørge for at bloggen din er sikret mot angrep.

 

Du kan når som helst senere eksportere alt innhold fra bloggen din på wordpress.com og ta dette inn i en ny wordpress installasjon om du skulle ønske å hoste selv på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Om du lager blogg på wordpress sine egne sider vil din blogg bli hostet der. Om du lager den på din egen server vil den ligge der. Det er egentlig hovedforskjellen.

Så i praksis for meg som en helt alminnelig blogger kommer det på ett ut hva jeg velger? Hva har det seg da at folk velger å betale ulike hoster når dette åpenbart kan gjøres gratis hos WordPress selv? Er det fordi de har såpass "peiling" at de stiller større krav til tjenesten enn det "gratisvariantene" gir dem...?

Det som egentlig er forskjellen på wordpress.com og wordpress.org, er fleksibilitet.

 

Med gratisutgaven ( jeg vet begge er gratis) så er du låst til de mulighetene og temaene som de tilbyr.

 

Med egen host står du fritt til å kode selv, du kan bruke wordpress til hva du selv måtte ønske. Selv har jeg over 50 domener med wordpress installert.

 

Så skal du bare starte din egen blogg og skrive litt om hvordan livet ditt er, fungerer wordpress.com utmerket, men er du litt kresen på utseende og liker og ha kontrol over dine domener gå for din egen host.

 

Velger du en host med fantastico er det utrolig enkelt å sette opp selv, anbefaler hostgator, men de fleste rimelige hoster funker greit med wordpress.

 

Edit: Se her for full oversikt over fordeler og ulemper med begge

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Om du lager blogg på wordpress sine egne sider vil din blogg bli hostet der. Om du lager den på din egen server vil den ligge der. Det er egentlig hovedforskjellen.

Så i praksis for meg som en helt alminnelig blogger kommer det på ett ut hva jeg velger? Hva har det seg da at folk velger å betale ulike hoster når dette åpenbart kan gjøres gratis hos WordPress selv? Er det fordi de har såpass "peiling" at de stiller større krav til tjenesten enn det "gratisvariantene" gir dem...?

Det som egentlig er forskjellen på wordpress.com og wordpress.org, er fleksibilitet.

 

Med gratisutgaven ( jeg vet begge er gratis) så er du låst til de mulighetene og temaene som de tilbyr.

 

Med egen host står du fritt til å kode selv, du kan bruke wordpress til hva du selv måtte ønske. Selv har jeg over 50 domener med wordpress installert.

 

Så skal du bare starte din egen blogg og skrive litt om hvordan livet ditt er, fungerer wordpress.com utmerket, men er du litt kresen på utseende og liker og ha kontrol over dine domener gå for din egen host.

 

Velger du en host med fantastico er det utrolig enkelt å sette opp selv, anbefaler hostgator, men de fleste rimelige hoster funker greit med wordpress.

 

Edit: Se her for full oversikt over fordeler og ulemper med begge

Går jo an kode selv til en viss grad da. Er bare å gå under feks Temaer->redigering så kan du fikse og trikse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...