Gå til innhold

Åpne porter for flere IP på samme LAN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

 

Eg lurte på om det er mulig og åpne samme port for flere xboxer på samme nett, er dette mulig eller ?.... eg har Jensen Airlink 89300 ruter og 5 xboxer som skal ha portene 3074, 88, 80 , 53 tcp og udp alle sammen.

 

håper på et bra svar :)

 

 

Aner egentlig ikke, men du kan jo prøve å åpne disse portene til de forskjellige ip-adressene samtidig og se om ruteren din aksepterer det. Gjør det det så kan du jo teste det på Xbox'ene og se om det funker.

Men hva tjeneste er det du skal bruke på Xbox'ene som krever disse portene åpnet?

Lenke til kommentar
Hei.

 

 

Eg lurte på om det er mulig og åpne samme port for flere xboxer på samme nett, er dette mulig eller ?.... eg har Jensen Airlink 89300 ruter og 5 xboxer som skal ha portene 3074, 88, 80 , 53 tcp og udp alle sammen.

 

håper på et bra svar :)

 

 

Aner egentlig ikke, men du kan jo prøve å åpne disse portene til de forskjellige ip-adressene samtidig og se om ruteren din aksepterer det. Gjør det det så kan du jo teste det på Xbox'ene og se om det funker.

Men hva tjeneste er det du skal bruke på Xbox'ene som krever disse portene åpnet?

 

det er serverene til xbox 360 live.

har prøvd og gjøre det på noe som heter special applications men det funket ikke :p

Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke åpne samme port til flere IPer på et lokalt LAN.

Husk at man "åpner" ikke en port, man "viderekobler" den (på engelsk heter det portforwarding). Enkelt fortalt gir du routeren din beskjed om alle henvendelser på en viss port skal sendes videre til en bestemt IP. Hadde du gjort dette mot flere lokale IPer, ville alle ha fått samme henvendelse, noe som ville ha vært meningsløst.

Lenke til kommentar
Nei, man kan ikke åpne samme port til flere IPer på et lokalt LAN.

Husk at man "åpner" ikke en port, man "viderekobler" den (på engelsk heter det portforwarding). Enkelt fortalt gir du routeren din beskjed om alle henvendelser på en viss port skal sendes videre til en bestemt IP. Hadde du gjort dette mot flere lokale IPer, ville alle ha fått samme henvendelse, noe som ville ha vært meningsløst.

 

e det noen annen måte og ha 5 xbox 360 på samme nett med åpen NAT ?

eg har prøvd med upnp men ender opp med at en av xboxene tar alle portene

Lenke til kommentar
Nei, man kan ikke åpne samme port til flere IPer på et lokalt LAN.

Husk at man "åpner" ikke en port, man "viderekobler" den (på engelsk heter det portforwarding). Enkelt fortalt gir du routeren din beskjed om alle henvendelser på en viss port skal sendes videre til en bestemt IP. Hadde du gjort dette mot flere lokale IPer, ville alle ha fått samme henvendelse, noe som ville ha vært meningsløst.

 

er jo ikke menings løst visst du kan f eks. hoste på et spill fra 2 forskjellige pc.

Lenke til kommentar
-snip-

 

det er serverene til xbox 360 live.

har prøvd og gjøre det på noe som heter special applications men det funket ikke :p

 

Jeg har flere Xbox'er i huset med Xbox Live og har aldri åpnet en port for dem, allikevel spiller vi fint online med dem. Er det virkelig nødvendig å åpne disse portene?

Lenke til kommentar
Jeg har flere Xbox'er i huset med Xbox Live og har aldri åpnet en port for dem, allikevel spiller vi fint online med dem. Er det virkelig nødvendig å åpne disse portene?

 

Du har mest sannsynlig en bedre router enn trådstarter, der UPnP virker som det skal.

 

 

Ok. Tror den heter D-link DIR-655.

Lenke til kommentar

Ja, det er en av de bedre routerene tilgjengelig på hjemmemarkedet i dag. Mange som sliter med dette har også dobbelt NAT'ing, dvs 2 routere etter hverandre (feks. en utlevert av nettleverandør + en egen for trådløst). I disse tilfellene, bør router nr 2 enten byttes i et aksesspunkt, eller så må man konfigurere den til å virke som et aksesspunkt.

Lenke til kommentar
Ja, det er en av de bedre routerene tilgjengelig på hjemmemarkedet i dag. Mange som sliter med dette har også dobbelt NAT'ing, dvs 2 routere etter hverandre (feks. en utlevert av nettleverandør + en egen for trådløst). I disse tilfellene, bør router nr 2 enten byttes i et aksesspunkt, eller så må man konfigurere den til å virke som et aksesspunkt.

 

men du covah høres ut som du har god peiling på rutere, e det mulig at upnp ikke funker visst eg har forwarded di portene xbox live trenger til xboxen min ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Ja, det er en av de bedre routerene tilgjengelig på hjemmemarkedet i dag. Mange som sliter med dette har også dobbelt NAT'ing, dvs 2 routere etter hverandre (feks. en utlevert av nettleverandør + en egen for trådløst). I disse tilfellene, bør router nr 2 enten byttes i et aksesspunkt, eller så må man konfigurere den til å virke som et aksesspunkt.

Eller sette modem/routeren man får fra ISPen i "bridge-mode", som gjør at den ordentlige routeren din tar seg av NATingen, i stede for de kipe Thompson-moden/routerene man får fra f.eks telenor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...