Gå til innhold

VIA krymper igjen


Anbefalte innlegg

Windows kjører på arm?

 

Er vel kun x86 og itanium windows støtter.

 

At PC er at det kjører på x86 høres ut som en veldig rar standard. PC er vel bare hvilken som helst datamaskin for generelle utregninger. Men, vis meg gjerne din STANDARD.

 

Det finnes faktisk pcer som har EFI støtte. Windows støtter også efi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows kjører på arm?

 

Er vel kun x86 og itanium windows støtter.

 

At PC er at det kjører på x86 høres ut som en veldig rar standard. PC er vel bare hvilken som helst datamaskin for generelle utregninger. Men, vis meg gjerne din STANDARD.

 

Det finnes faktisk pcer som har EFI støtte. Windows støtter også efi.

Som sagt støtter Windows CE ARM , hvis du ikke tror meg kan du se på Microsofts hjemmeside selv.

 

Har det aldri slått deg at alle PCer er bakoverkompatible, og at all PC-programvare fungerer på alle andre PCer? Når du går i butikken og ser på et program eller spill, og det står "PC compatible" på, hva tror du det betyr? At programmet fungerer på alle maskiner som klarer generelle utregninger (dvs. alle programmerbare maskiner) ? Da skulle du vært i stand til å kjøre det på telefonen din, på DVD-spilleren, osv. Nei sånn er det absolutt ikke.

 

For å forklare deg hvorfor så er det enklest å se tilbake i historien. På slutten av 70-tallet og tidlig 80-tall var det ikke slik som i dag der du kan kjøpe en maskin og du vil kunne kjøre så godt som alle programmer. På den tiden hadde ulike produsenter sine arkitekturer, og utvalget av både operativsystem og programmer var dårlig. Det var også veldig vanskelig å levere programvare til så mange "små" plattformer, og mange brøt stadig bakoverkompatiblitet som gjorde det ennå vanskeligere. IBM satt i sammen en maskin og kallte den en standard, de valgte standardkomponenter delvis siden det var raskt og billig, med også slik at andre kunne lage programvare og tilleggs-maskinvare til en standardisert plattform. Den viktigeste delen av maskinen var 8086-/8088-CPUen og IBMs egen BIOS. Opprinnelig hadde IBM tenkt at de ville holde et forsprang siden BIOSen var deres egen, mens alt annet kunne bestilles av hvem som helst. Som kjent klarte Compaq å klone denne, og dermed ble det enkelt for andre å lage PC-kompatible maskiner, og det var lukurativt siden IBM hadde etablert en plattform som var bakoverkompatibel og det eksisterte etter hvert en del programvare. Den dag i dag er CPUene osv. fremdeles bakoverkompatible i alle PCer, men grensesnitt for tilkoblingskort har blitt byttet ut opp gjennom tidene. Men dette betyr ingenting for programvaren. Du bør kanskje bli litt mer kjent med hva IBM-PC er.

 

Det finnes enkelte hovedkort som har EFI ja, men hovedkort for PC er også BIOS-kompatible. Både GNU/Linux og Windows (fra og med XP) har løsninger som tilbyr støtte for EFI, og enkelte varianter av GNU/Linux har sin egen erstatning av BIOS, men det har ingen verdens ting med saken å gjøre. Det er hva maskinvaren støtter som teller. At maskinvaren støtter PC, x86 + EFI, x86 uten BIOS, ARM, PPC osv. gjør ingenting, så lenge kravene for PC er oppfyllt (så kan de støtte så mye de vil i tillegg).

Lenke til kommentar
Spekulering på høyt nivå.

 

Men hovedkortet er vel tvilsomt spesielt funksjonelt uten noe muligheter for IO med andre enheter. Seriel port som en minimum!

At man må ha noe IO er jeg enig i, men det trenger ikke pr.definisjon å være 6x9(cm)^2 stort. Akkurat å legge ut pinnene til en seriellport tror jeg ikke byr på de store problemene selv for en liten bedrift. Listen over IO er ganske stor og fin den, ser bl.a. ut som det finnes USB, PCI-e, IDE osv...

 

Jeg synes det virker som de har strippet vekk alt de kan av kontakter og lagt linjene ut på en generell konnektor for at man skal minimere plassbruk, så er det bare å rute de signalene man trenger. Trenger du KUN mini-usb, sd-kort og kanskje mini-hdmi er det vel ingen grunn til å ha store klumpete pci-e-kontakter, IDE-kontakter og annet ræl som tar opp plass? Denne standarden heter da faktisk mobile-ITX

 

Jo mer jeg tenker over det jo mer liker jeg denne lille godbiten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...