Bjerknez Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jeg har nylig pakket opp og startet min nye pc med i7 920 CPU og Asus X58 P6T hovedkort. Med i pakken fulgte det med en cd med drivere til hovedkortet. PC'en virket jo fint uten disse driverene, men siden jeg regnet med at dette skulle installeres, så gjorde jeg det. Det ble installert en del drivere, samt "EPU-6 Engine" Dette er vist ett program som gjør at man kan stille inn hovedkort/CPU etc. til å yte mer enn det i utgangspunktet skal gjøre (overklokking). Uansett... sistnevnte er ikke interessant for meg. Det som derimot er interessant er der hvor man kan velge mellom de forskjellige modusene som "auto" "high performance" etc. Før jeg installerte dette programmet og valgte "Auto" så bråket pc'en vesentlig mere. Men det vil vel også si at den sparer litt på kreftene der den ikke trenger dem....(?) Det sies at "auto" er en fin instilling som styrer vifter/skjermkort/CPU etc. til å bruke minst mulig strøm og at den stiller seg inn selv etter hva man driver med og hva slags kraft man egentlig trenger. Problemet er at jeg kjørte en CPU-test som skulle "stresskjøre" CPU og skjermkort. Men pc'en var like stille selv under press. hvorfor i alle dager bråket den såpass mye mer før jeg installerte dette programmet? Enten så mistenker jeg at alle kreftene ikke ble brukt under hardt press (siden alle vifter etc. gikk i samme hastighet) eller så er dette programmet så genialt at den gjør pc'en like effektiv uten å måtte bråke vesentlig..... Når jeg klikker på "high performance" så er støyen tilbake konstant og vifter etc. stanser ikke i det hele tatt... Er det noen her som bruker det samme programmet som kan fortelle litt rundt dette? Endret 2. desember 2009 av BjerkneZ
Bjerknez Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Skrevet 3. desember 2009 Har nå deaktivert EPU Engine og lar heller Windows 7 styre sakene. Eter nærmere ettertanke så er egentlig dette svært lite viktig for meg, da pc'en i utgangspunktet er ganske stillegående. Det var bare det at den var mer stillegående når den sto på auto som jo skal spare på kreftene i trange tider. Men jo mindre diesel man bruker og lavere turtall man har, jo sagtere går det. Derfor er alt av strømsparing deaktivert, og strømregningen blir betalt med god sammvittighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå