Gå til innhold

Er 1st radiator nok ?


Anbefalte innlegg

Leste i Vannkjøling - FAQ at vanntempen stiger med 1 grad per vannblokk.

 

Så det jeg lurer på er om 1st litt større radiator av bedre kvalitet klarer å kjøle ner vannet viss det blir kanskje 3 grader varmere etter alle blokkene ??

 

Jeg hadde sett for meg ett opplegg med 3st radiatorer ( 1x3 120mm, 1x2 120mm og 1x1 120mm størrelse ) men om vannet kun stiger 3 grader og at 1 stor radiator klarer å kjøle vannet så ser jeg ikke helt poenget med flere radiatorer.

 

Tenkte å vannkjøle overklokket cpu og grafikort samt hovudkort.

 

Vill tro at ju mere volt på cpu'n ju varmere blir så vannet, og på en ganske høy overklokk så kan ju saker å ting bli litt varme =(

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at dette er en vanskelig sak å svare på =((

 

Jeg hadde som utgangspunkt tenkt å bruke 3st radiatorer, men etter å ha lest: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...howtopic=167092

Så tenkte jeg at det kanske håller med 1 allikevel.

 

Jeg tror ju at mye av utstyret man velger å bruke har noe så si såklart, og når det er snakk om radiator så er det ju helt klart plass besparande å bruke kun 1.

 

Trenger inspill på dette, og om dere ikke har svaret så kom gjerne med synspunkter.

 

Takk på forhand.

 

Iexo.

Endret av Iexo
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke si jeg har svaret, men hva om du bare prøver med en stor først, dersom det ikke blir kjølig nok ville jeg ha lagt til en til og skilt ut skjermkorte(ne) slik at rekkefølgen blir slik:

reservoar - pumpe - radiator 1 - cpu - evt. chipset - radiator 2 - gpu - reservoar

Da vil den ene radiatoren kjøle cpuen og den andre kjøle gpuen.

 

Men prøv med bare en stor først og ha cpuen før gpuene i rekkefølgen siden det er cpu som i hovedsak skal overklokkes.

 

Kan ikke skryte på meg særlig erfaring med vannkjøling, men en 3x120 radiator er iallefall plenti hvis man ikke skal overklokke.

Lenke til kommentar

Jo, jeg starter med 1st radiator og bygger videre på det.

Kommer at vente med å vannkjøle gpu da jeg har planer om at kjøpe ett nytt kort.

Problemet er bare at jeg ikke vet helt vilket kort, så jeg bestemte meg for at vente til Nvidia kommer på banen med noe nytt.

 

Ser etter noe som kan kjøle minnebrikkene men er vanskelig å finne ?? Har sett på disse: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...e1dbb434af34a17

Men er lit usikker...Blir mye vannslanger frem og tillbake.

 

 

 

Venter på en ganske stor bestilling fra usa så jeg gleder meg til den kommer så jeg har lit "morro" å drive på med i jula. Skall modde psu og alle kabler mm mm så det blir sikker masse morro =)

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Ser bra ut de, men bruker du disse kan du sansynligvis bare bruke 2 minnebrikker og de kan ikke stå rett ved siden av hverandre. Mange hovedkort har det slik at du må ha brikkene helt inntil hverandre selv om du bruker bare to og da blir det nok problemer. Det andre jeg ser er at minnebrikkene du bruker må ikke ha noe deksel på. Eller du må ta det av. Og det kan by på problemer siden disse kan være limt fast osv.

Lenke til kommentar

Ja, det må nok bare prøves.

Men det jeg tenker mest på er !!

 

Exempel, om tempen etter 1 "loop" har stigit låt oss si 4 grader. Men at radiatoren bare klarer å kjøle ner 3.8 av dem 4 gradene så vill ju i teorien vannet bli varmere og varmere ju lengre systemet kjører.

 

Men, det blir ikke noe problem for meg da jeg bestemte meg for at vente med inkjøp av nytt grafikkort, så jeg håller meg på cpu og hovudkort så lenge.

Har og gott om plats for flere radiatorer i kabinettet, ivartfall viss jeg plaserer den "store" utenfor på høyre kabinett side. ( ikke helt sikker ennu )

 

Men har ikke fått noen oppdatering på sendningen fra: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php mer en at den er sendt...så jeg tipper tollen har det lit morro med pakken =(

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...