Gå til innhold

Mer rettferdig fordeling - Vestlandet må prioriteres mer!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg og flere venner har alltid godt rundt og tenkt at Oslo blir mye mer priorotert en andre steder.

Jeg mener Oslo/regjeringen ser ned på Vestlandet jeg er for mere rettferdig fordeling!!

Hvorfor skal Oslo får mesteparten av kaka da?

det er jo vi på vestlandet som får penger inn det er jo ikke rettferdigt!!

Det er mange vestleniger som tenker dette.

Partiet Sentrumsalliansen støtter jeg veldig på disse punkter.

«fremme Hordaland og Vestlandets krav til rettferdig fordeling»

At av verdiene som skapes på Vestlandet skal mer av verdiene investeres her Vest.

 

Discuss :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vestlandet står for 70% av verdiskapningen her i landet, men sitter igjen med rundt 10% når godene skal fordeles. Vestlandet har olje som hjelper en del, men samtid har vestlandet svært mye verdiskapende industri.

 

Vestlandet har reel verdiskapning, enten det gjelder størm, petrolium,maritime interesser, aluminimum eller fisk.

Vestlandet har pr. 1. oktober 2009 [1] til sammen 1 258 536 innbyggere.

Maritim-, kraft-, olje-, fiske- og metallindustri, samt reiseliv, er blant de store drivkreftene i norsk fastlandsøkonomi. Vestlandet har høyere aktivitet innen vare-produserende virksomhet enn resten av landet. Vestlandsfylkene er landets største eksportfylker og står for ca. 40 prosent av norsk eksport av tradisjonelle varer I tillegg kommer olje- og gassektoren.

 

Men selvfølgelig skal veien bygges ut for østlendinger, isteden for industrien som taper millioner på dårlige veier.

 

Det virkelig interessante tankeeksperimentet her er hva Østlandet skulle leve av. Hva ville være de viktigste eksportvarene? Man kan gjerne diskutere hvor stor verdiskapingen på Østlandet er i forhold til resten av landet, men skal du kjøpe tyske biler og japanske spillkonsoller så må du ha noe som utlendinger er villig til å betale for først. Olje, gass og fisk har vist seg å falle i den kategorien, men ingenting av dette produseres på Østlandet. Så - hva ville _dere_ leve av? Jeg har enda til gode å få svar på dette spørsmålet! Selv om østlandet er forholdsvis gode på teknologi etc.

 

Østlandet subsidieres alt for mye, man burde heller gi noe igjen til den verdiskapende industrien som taper millioner på dårlig infrastruktur.

 

Men noen må jo betale trygda til østfoldingene også....

Lenke til kommentar
Kan også nevnes at Nordnorge står for mye av eksportvaren (Fisk) og energi produksjon i Norge. :innocent:

 

Nord-Norge er og en viktig bidragsyter. Problemet er at det er vanskelig å bygge ut en infrastruktur som dekker flere av områdene/selskapene innen næringslivet. Uten fo mye kunnskap tror jeg det meste av transporten går sjøveien, selv om det sikkert transpoteres en del varer til Sverige og/eller Finland(muligens russland)

Lenke til kommentar

å fordele statlige goder etter hvem som skaper mest verdier blir bare tull å fjas å amerikansk tankegang. skulle vi kjørt den ideologien hele veien så ville nok ikke dere hatt tilgang til lege, barnehage støtte, eller skolegang over ungdomskolen, da slike goder ville vært reservert for røkke & co for det er de menneskene som skaper verdier....

 

 

Sosiale goder skal fordeles etter behov.

i dag er det ca 1.200.000 mennesker på vestlandet

2.400.000 på østlandet

300.000 på sørlandet

400.000 i trønderlag

og 450.000 i nord norge

 

sånn røft

med tanke på statlige goder som skole, helsevesen, 'vanlig' politi, trygs, barnehage osv så er det relativt likt fordelt i forhold til befolkningen. som ville gitt vestlandet 25%, og østlandet 50%

 

men så kommer spesial tilfeller. altså elementene av staten som bare finnes ett sted i landet, og gjerne i oslo.

 

f.eks så har vi bare regjering i oslo, og de skal ha penger, egene penger. ikke ta fra andre institutter som skole og helsevesen, så der har du et punk hvor østlandet må få bevilget mer penger.

kongehus, kripos, nsb, osv

østlandet/oslo har så å si alle "hovedkontorer" innen alle former for statlige organiseringer og instutisjoner som må ha ekstra bevilgning.

 

 

i tilleg må du også se på statlig trygdede befolkingen. Norske statsborgere som er uføretrygded vil være likt fordelt i forhold til befolkningsantall, men er invanndring likt fordelt?

 

jeg vil påstå at oslo har noe større invandrings andel enn bergen, og invandrere koster penger. mottak, søknadsbehandling, norskundervisning, og selvsagt trygdepenger til de kommer i jobb.

 

vil også påstå at selv om østlandet er tilnemet dobbelt så stort som vestlandet i befolkningstall, så har nok også østlandet langt mer enn dobelte av kriminaliteten og gjengvirksomhet. østlands politiet må derfor ha prosentvis i forhold til befolkningen mer bevilgninger enn på vestlandet.

 

dette er kun fåtall eksempler på hvorfor oslo trenger mer penger bevilget som jeg kunne komme på med det første.

 

 

hva som blir igjenn til vestlandet blir derfor i realiteten ikke mer enn 10-15 %

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

Da kommer spørsmålet er 10-15 % Rettferdig??

Jeg føler det ikke rettferdig når det er vi som står for det meste av inntektene.

Bybanen er stort prosjekt i bergen men nå er det full krangling med oslo om penger til utbygging, disse egoistene som sitter i oslo og tror dem kan styre oss. Er det rettferdig at Oslo kan styre Bergen?

Jeg hadde likt og sett vestlandet som et eget land.

Hvordan hadde oslo klart seg da?

Lenke til kommentar

Men nå jobber jo regjeringen for at alt skal sentraliseres i Oslo. Feks vil jo staten og flytte hovedkontoret til statiol fra Stavanger til Oslo. PLusset er jo at kommunikasjonen kan bli bedre mellom enkelte etater.

 

NSB og Jernbaneverket er jo en skandale. Det burde vært konkuranse utsatt slik at kvaliteten opprettholdes.

 

Kripos bistår politi i hele landet. Kongen representerer landet derfor er det klart at det skal bevilges penger til dem. Poenget er at det feks bygges enormt mye veier på østlandet næringslivet kunne dratt nytte av eller i landet.

 

Regjeringen bestemmer selv hvor mange flyktinger, asylsøkere og innvandrere de vil slippe inn.(men det er en annen politisk sak) Så de ekstra kostnadene er selvpåført. Feks kunne de subsidiert kraftkrevende industri på vestlandet istedenfor.

 

------------------------------------------------------------

 

Nå skal det sies at jeg blir kvalm av tanken på at jeg betaler for andres trygd. Det er komplett idiotisk at noen skal bidra så mye mer til samfunnet mens andre er sier de har litt vondt i en arm eller kansje har litt vondt i hodet. De som bidrar og skaper noe burde få noe igjen for det.

 

 

 

Jeg hadde likt og sett vestlandet som et eget land.

Hvordan hadde oslo klart seg da?

 

De hadde ikke det. De ville ikke hat nok kompetente folk. En ting er regjering, men det er mange andre ting under dem som også skal ordnes. Dessuten hva skulle de levd av? Østlandet har omtrent ingenting i reel verdiskapning.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg blir kvalm av tanken på at jeg betaler for andres trygd. Det er komplett idiotisk at noen skal bidra så mye mer til samfunnet mens andre er sier de har litt vondt i en arm eller kansje har litt vondt i hodet. De som bidrar og skaper noe burde få noe igjen for det.

 

Kunne ikke vert mer enig!

Lenke til kommentar

er det en ting jeg blir kvalm av så er det egoitiske selvopptatte mennesker, som bare skal tenke på seg selv.

 

ikke for å dra diskusjonen over på annet tema, men trygd gis ikke til folk "som bare har litt vondt i hode eller en finger" for å være uføretrygded så skal det ligge veldig godt grunnlag til at du ikke kan utføre arbeid av noen sort.

 

blir du kvalm over å betale for andres barn som går på skole også? Ville dine foreldre hatt råd til å få deg igjennom vidregående om alle hadde din tankegang?

 

du burde virkelig ta deg en tur til amerika å kjenne på hvordan det er å bli slått ned å ranet på gaten fordi folk ikke får statstøtte å må ty til kriminalitet, og derretter våkne opp på sykehuset til en regning på 60.000 kroner for oppholdet og behandlingen.

 

 

Men denne diskusjonen handler vel ikke om sosialisme vs grådighet?

 

men dere mener altså at vestlandet skulle fått 70% fordi dere skaper mest.. så får heller østlandet finne en måte å fordele sine 10% på, tiltråss for at vi har 50% av befolkningen og så å si alle statlige hovedkontor?

dere vil ha gullkraner på barneskolen fordi dere bor nermere oljeplattformene, mens oslo som uheldigvis "bare" styrer landet får klare seg med en brønn?

 

 

men helt serriøst. mener dere virkelig at dere har rett på mer penger bare fordi oljeplatformene er på deres side av landet? teknisk sett så er ikke oljen på vestlandet heller, den er i nordsjøen. vestlandet har bare den fordelen at den ligger nermest.

 

hva når oljen går tom, og fisken forsvinner... skal oppland med sine 180 tusen få 70% av statlige pengene bare forde de sitter med den største trelast eksporten?

 

(om du ønsker å besavare det så hadde det vært inntresangt å vite hvor gammel du er, for slike nationalistiske syn virker ikke helt gjennomtenkt)

 

 

skal du dele penger etter ren befolkning så ville vestlandet fått 25%

skulle du fordelt etter statlige instutisjoner ville vestlandet fått 2%

skulle du fordelt etter vei og kollektivtransport så ville vel vestlandet også fått 5-10%

 

totalt så har ikke vestlandet så jevelig mye å stille opp med.

Lenke til kommentar

Hvorfor har østlandet mye bedre veier en oss? Bedre helse, Bedre buss system, Alle hovedkontorer ligger i Oslo. med at du bor på Lørenskog så kan du faktisk ikke uttale deg hvordan vi har det her i forhold til Oslo/Øst. som sagt så har jeg snakke med folk anngånede dette og det er mange som er i mot Oslo sin makt over Vestlandet.

Jeg er lei!

 

det med Trygd så mener jeg alle skal få hjelp til og komme seg ut i jobb. Jeg er sikker på mange som sitter hjemme og har gjerne lyst og jobbe og ikke for hjelp!

 

God Natt :)

Endret av birdy113
Lenke til kommentar

jeg er født og oppvokst på lørenskog, ja, men jeg har bodd i kristiansand lenge nå (som antagelig blir enda mindre prioritert), jeg har bare ikke oppdatert kontoen min her.

 

oslo har noe bedre infrastruktur fordi det er infrastrukturens sentrum også.

alle store norske bedrifter har sine sentralagere der. posten har sin sentral der. de aller fleste internationale fly går fra gardermoen. all bakketransport fra utlandet til alle deler av norge går via oslo. you name it. oslo er norges logistikk sentrum, det er klart de blir førsteprioritert når det kommer til infrastruktur. Oslo er et naturlig sentrum for alt av transport.

 

Storoslo lokaltrafikk (bussene) er så vidt jeg vet helt privatisert og er styrt av marktedet. at dere har dårlig buss forbindelser på vestlandet skyldes nok derfor at det ikke er nok folk som tar bussen.

 

 

helse vil jeg gjerne se en kilde på at øst er betydlig bedre enn vest. men også her kommer sentralisering inn i bildet. spesialister og spesial utstyr som det ikke er stort nok behov for i hele landet må også sentraliseres. og igjenn er oslo et naturlig valg fordi det er den byen som hele norge har minst problemer med å nå.

 

det høres ut som du tror det er en gigantisk konspirasjon hvor hele østlandet sitter på solsenger hele dagen og ler av at vestlandet gjør all jobben. det er ikke det som er tilfellet. politikere på stortinget kommer fra alle lansdeler, og styrer til fordel for sit hjemsted.

 

kan også nevne at selv om østlandet ikke sitter på de naturlige resursjene så sitter oslo med den desidert sørte samlingen bedrifter, og de teknologiene og varene det fører med seg. olje utvinning er ikke alt et land trenger for å bli det vellferdslandet vi bor i.

Lenke til kommentar

Ikke denne tåpelige diskusjonen igjen...

 

 

Var det vestlendingene som plantet oljen i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte og startet søk etter olje i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte prøveboringer i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte og administrerte bygging av plattformer i Nordsjøen og skapte det norske oljeeventyret?

 

NEI, NEI og ATTER NEI!

 

Men når alt slitet og alle de enorme investeringene er gjort, vil liksom vestlendingene ha en større del av kaka enn andre fordi de tilfeldigvis bor geografisk nærmere oljeplattformene? Helt utrolig.

 

Oljeindustrien ble til gjennom et felles norsk og internasjonalt løft, deriblant massevis av østlendinger og folk fra alle landsdeler. De økonomiske og menneskelige ressursene og kompetansen kom ikke, og kommer ikke, hovedsakelig fra vestlandet. Likevel er dere frekke nok til å mene dere fortjener en uforholdsmessig stor del av inntektene? Dere er en skam for landet og en hån mot de som har slitt for å bygge opp industrien!

Lenke til kommentar
Ikke denne tåpelige diskusjonen igjen...

 

 

Var det vestlendingene som plantet oljen i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte og startet søk etter olje i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte prøveboringer i Nordsjøen?

Var det vestlendingene som finansierte og administrerte bygging av plattformer i Nordsjøen og skapte det norske oljeeventyret?

 

NEI, NEI og ATTER NEI!

 

Bortsett fra første punktet ditt, så er det vel Amerikanerene vi har å takke for resten.

Lenke til kommentar

klart det spretter opp ny næring på østlandet.. det er ingen som vil starte opp andre steder.

 

hvis dere hadde fått med dere litt så hadde dere vist at staten gir skattelette til alle bedrifter som etablerer seg i "utkant norge" for å rett og slett spre industri og næring.

 

men til tross for skattelette så ønsker de å legge seg til oslo. du kan ikke gi staten skylden for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...