Gå til innhold

Kniver/Kastestjerner/Sverd/Airsoft etc. HJELP?


Cosmo med K

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen først og fremst vet hva som er lov og ikke lov å kjøpe av disse tingene over nettet, hit til Norge. Og også om noen vet om noen bra sider som selger en del av disse tingene til "rimelige" priser, eller i alle fall rimelige shippingkostnader. Har testet www.weaponmasters.com i USA. Er meget billig - men utrolig dyr frakt/shipping!

 

Disse er tingene jeg leter veldig etter:

** Nunchaks

** Kastestjerner (Profesjonelle av rustfritt stål)

** Tresverd for sverdkunst trening

** Ordentlige sverd? (vurderer å kjøpe en Katana + display)

** Ordentlige kniver?

 

Disse tingene er jeg også på jakt etter:

* Airsoft Guns (med oransj tipp)

* Kuler til Airsoft

 

Disse tingene er jeg ikke nødvendigvis ute etter å kjøpe, men svært interessert i lovmessig for eventuelle fremtidige kjøp:

* Batong (selvforsvar)

* Stungun (selvforsvar)

* Pil og bue

* Proff sprettert + stålkuler

 

Både svar på hvorvidt disse tingene, eventuelt hvilke og hvilke ikke, som er lovlig å importere til Norge. Er det eventuelt ekstra kostnader på slikt utstyr i etterkant?

 

Noen som har noen gode tips på nettsider med gode tilbud av disse tingene, si GJERNE i fra! Eventuelt butikker i Norge om det er noen som selger dette til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nunchaks - ulovlig

Kastestjerner - ulovlig

Tresverd - antar er lovlig

Ordentlige sverd - lovlig, men er visstnok ikke lov for privatpersoner å importere sverd som er lengre enn 42" (fikk jeg vite når jeg prøvde å kjøpe sverd som var lengre)

Ordentlige kniver - lovlig

 

Airsoft Guns (med oransj tipp) - lovlig, men hvorfor oransj tupp?

 

Batong - ulovlig

Stungun - ulovlig

Pil og bue - lovlig

Proff sprettert + stålkuler - ulovlig

 

Edit:

Bare for å korrigere meg litt:

Du skriver batong og stungun for selvforsvar, det kan i teorien gå (ihvertfall stungun, tviler på batong), men da må du skrive søknad til Politiet hvor du redegjør for at du trenger våpen til selvforsvar.

Sannsynligheten for at du får det innvilget er liten, og du får sannsynligvis heller en voldsalarm hvis du har behov for beskyttelse.

Endret av Sigralix
Lenke til kommentar
Nunchaks - ulovlig

Kastestjerner - ulovlig

Tresverd - antar er lovlig

Ordentlige sverd - lovlig, men er visstnok ikke lov for privatpersoner å importere sverd som er lengre enn 42" (fikk jeg vite når jeg prøvde å kjøpe sverd som var lengre)

Ordentlige kniver - lovlig

 

* Airsoft Guns (med oransj tipp) - lovlig, men hvorfor oransj tupp?

 

Batong - ulovlig

Stungun - ulovlig

Pil og bue - lovlig

Proff sprettert + stålkuler - ulovlig

Alle typer spretterter og steinslynger er også ulovlig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Men har noen itte bitte små spørsmål til? :)

 

* Hvorfor er Nunchaks ulovlig? De er av aluminium eller tre, evnt. til og med med foam-padding.

 

* Kastestjerner kan jeg forstå, men om kastekniver er lovlig, hvorfor da ikke stjerner? Er dere 100% sikker på at dette ikke er lovlig?

 

* Airsoft/BB guns er lovlig altså? Det var godt å høre. Det med oransj tipp er i alle fall en regel i USA, tenkte det var det i Norge også. De er ulovlige i USA om man tar av den oransje tippen. Den er vel der for å vise at det ikke er ekte våpen vil jeg tro.

 

* Pil og bue lovlig? Vil det si alt av buer eller? Armbryst også? Mente å ha hørt dette var ulovlig selv, derfor jeg spurte. Slynger og spretterter visste jeg vel egentlig var ulovlig.

 

* Alt av kniver, kastekniver og sverd er lovlige så lenge det ikke er lengre enn 42"?

Lenke til kommentar

airsoft er helt lovlig i norge selv uten oransj tupp, så lenge du er over 18 år, men om du er 16 kan du få dispensasjon om du melder deg inn i en NASF godkjent klubb.

Var med i en airsoft klubb før og de fleste der bestilte våpen fra asia et sted. Mye billigere enn i norge... Jeg husker bare en nettbutikk folka i klubben benyttet seg av nemmelig redwolfairsoft

 

Den bittelille airsoft-tråden på forumet, der har dem garantert tips om andre butikker ;)

Lenke til kommentar

Siterer fra våpenforskriften:

 

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

 

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

Jeg ser at nunchaks ikke er spesifikt nevnt i denne forskriften, men mener å ha lest det flere steder at det ikke er lov.

Vil også si at en nunchaku fremstår som et voldsprodukt.

 

Når det kommer til sverd så er det vel lovlig med sverd over 42", for har sett at de selger det i flere butikker, men jeg fikk opplyst fra forhandler at jeg ikke hadde lov til å importere sverd lengre enn 42", så ta dette med en klype salt.

Kastekniver vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...