Gå til innhold

Sette opp virtuell server i Ubuntu

oj88

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en server som kjører Ubuntu 9.04.

På denne har jeg tenkt å sette opp en virtuell server som skal kjøre en minimal Debian Stable-installasjon. Den skal styres gjennom kommandolinjen, altså ingen X.

Hva er den beste virtualiseringsprogramvaren for dette? Poenget er at den skal ta minst mulig minne og CPU "unødvendig".

Endret av oj88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

KVM er den beste hypervisoren, men den krever at du har virtualiseringsstøtte i hardware. KVM kan du benytte via programvare basert på qemu eller libvirt. Jeg hadde valgt libvirt, men jeg er neppe upartisk. :)

Skrevet (endret)
KVM er den beste hypervisoren, men den krever at du har virtualiseringsstøtte i hardware. KVM kan du benytte via programvare basert på qemu eller libvirt. Jeg hadde valgt libvirt, men jeg er neppe upartisk. :)

Takk for svar, men har nok ikke HW-støtte for virtualisering... Andre forslag?

BTW: Minimal utgave av Ubuntu Server er også en mulighet i stedet for Debian. Serveren kjører Ubuntu Desktop.

Endret av oj88
Skrevet

Paravirtualisering i Xen (vet ikke hvordan det er å sette opp dette i Ubuntu), eller VMWare Server. VMWare Server er proprietært, men gratis.

VirtualBox kan også være et alternativ. Den er vel først og fremst mest beregnet på desktop-virtualisering, men kan også kjøres "headless".

Skrevet

Paravirtualisering med Xen synes jeg er mas fordi du må ha en spesiell kjerne.

Dersom full virtualisering er et krav og du ikke har hw-støtte så er nok qemu med kqemu eller virtualbox de beste mulighetene.

Hvis du ikke trenger full virtualisering kan du se på LXC.

Skrevet

Takk igjen for svar. VirtualBox har jeg jo erfaring med, men ikke som "headless". Kan jo prøve og se hvordan det går. Ellers prøver jeg sikkert VMware. Brukte det for mange år siden og allerede da virket det jo veldig gjennomført. Er ikke så nøye om et er proprietært i denne sammenheng.

Skrevet

Har selv VMWare server, og kan ikke si annet enn at det gjør jobben og gjør den bra. Man har selvsagt det ideologiske aspektet, men rent teknisk fungerer det ihvertfall veldig bra (ihvertfall for meg).

Skrevet
VirtualBox har jeg jo erfaring med, men ikke som "headless". Kan jo prøve og se hvordan det går.
Det står ganske greit forklart i user guiden. Jeg har planer om å prøve "headless" selv etterhvert.
Skrevet

Gikk for VirtualBox Headless i første omgang. Satt opp den virtuelle serveren med VirtualBox sitt GUI i første omgang, satt opp SSH, og deretter ordnet NAT (port-forwarding, kan ikke gjøres i GUI) sånn at SSH-serveren kan nåes. Kjører serveren med "VBoxHeadless"-kommandoen. Ser ut til å fungere bra hittil (0-2 % CPU-bruk ved idle). Hvordan VirtualBox fungerer med en mengde servere med stor belastning blir en helt annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...