Gå til innhold

Selge 24-70, kjøpe 35L?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bestemt meg for å selge Canon 24-70 2.8 L‏ (fattig student...)... Jeg har dessverre ikke brukt det like mye som jeg håpte på. Det er et tungt objektiv, og i kombinasjon med 5D Mark II, er det litt for tungt for meg som liker å ha kameraet mitt overalt... Jeg er kjempefornøyd med selve objektivet, men det er liten vits hvis jeg ikke bruker det så mye... Dessuten kjøpte jeg det brukt for et halvt år siden, så jeg taper ikke SÅ mye på det heller. Hvis jeg angrer, er det jo bare til å kjøpe et brukt til..:)

 

I tillegg har jeg Canon 50mm 1.4, og er veldig fornøyd igrunn. Men i det siste har jeg siklet litt på 35mm L... Siden jeg har et såpass dyrt kamera, fortjener det en finfin linse også. Er 35mmL et objektiv jeg kommer til å bli fornøyd med (når jeg får penger)? Få høre meninger her... :) Jeg liker å ta bilder av mennesker, kafèturer, natur, ting i nærheten, nattbilder... Er objektivet verdt pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er 35mmL et objektiv jeg kommer til å bli fornøyd med (når jeg får penger)?
Hvis du ikke blir fornøyd med 35L, er det 1) feil brennvidde til din type fotografering (det kan du greit finne ut av på forhånd) eller 2) noe feil med objektivet... Det er ett av de beste glassene Canon har, sammen med 135L og 85L. Siden du har 50mm f/1.4 er du meget godt rustet, følger du rådet om 85mm f/1.8 også trenger du ikke stort mer :-)
Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Trondster: Hehe, jeg vet at det ikke er synd på meg ;) Kameraet kjøpte jeg i begynnelsen av 09, da jeg hadde oppsparte penger. Jobber en del utenom studiene. Så "fattig student" var kanskje feil å si. Men jeg har i alle fall ikke råd til å kjøpe nye objektiver hvis jeg ikke selger "gammelt" utstyr...

 

Jeg leste en plass at 35L ikke egner seg for 5D? Noen som har hørt om det, og kan uttale seg? Noen som har denne kombinasjonen selv?

 

Evt. er det noen andre spennende objektiver jeg heller burde kombinere 5D med? Et objektiv man kan bruke til det meste... Kanskje et diffust spørsmål, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer... :)

Lenke til kommentar
Jeg leste en plass at 35L ikke egner seg for 5D? Noen som har hørt om det, og kan uttale seg? Noen som har denne kombinasjonen selv?

 

Om du leser Ragamuffins innlegg så ser du at han har denne kombinasjonen. Selv har jeg også hatt denne komboen, men solgte etter en stund objektivet. Kvaliteten var imidlertid helt topp. God skarphet selv på største blender - farger og kontrast er helt i toppskiktet.

Spørsmålet er om du bruker denne brennvidden mye. Personlig gjør jeg ikke det og bruker derfor en good zoom de gangene jeg trenger "vidvinkel".

 

Jeg har brukt mye forskjellig på 5D. Av normal/vidvinkel fastoptikk er 35L 1.4 nok den beste, Sigma 50 1.4 vil jeg rangere på en delt andreplass sammen med Canon 50L 1.2.

50 mm er en flott brennvidde på fullformat som du kan bruke til både "generell" fotografering og ikke minst i lite lys. Siden du er fornøyd med din 50 1.4 ville jeg holdt meg til denne. Om du liker å ta portretter (hode/halvfigur) så en 135L 2.0 en vinner som du får forholdsvis "billig" brukt på f.eks foto.no

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Jeg leste en plass at 35L ikke egner seg for 5D? Noen som har hørt om det, og kan uttale seg? Noen som har denne kombinasjonen selv?

Hehehe...Ikke egner seg for 5D? Da må du nok ha lest fullstendig, totatl feil. Om det er ett objektiv som nettopp egner seg på 5D, så må det være dette.

Har det selv, ja.

 

 

Evt. er det noen andre spennende objektiver jeg heller burde kombinere 5D med? Et objektiv man kan bruke til det meste... Kanskje et diffust spørsmål, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer... :)

 

EF 135L er nevnt flere ganger. Ellers vil jeg trekke frem EF 70-200L 4IS. Den beste telezoomen til Canon - optisk sett, men lysstyrken er et ankepunkt for endel. Da er 2.8-utgavene et alternativ.

 

EF 85mm f1.8 er også knallbra. Det samme er EF 100 f2.0 og EF 100 f2.8 macro. Og så har man selvsagt kanskje det beste av alle, EF 200 f2.8L II. Dette har jeg ikke prøvd selv, men det skal være hårstrå bedre en selv 135L - dvs helt fantastisk. Da får man lysstyrke, topp optikk i en solid konstruksjon som ikke veier allverden - til en grei pris. Dog ikke mange som har denne siden 2.8 zoomene gir mye av det samme...

Lenke til kommentar
Det nærmeste som gjør 35L "ubrukelig" er den vanvittige vignetteringen på f/1.4.

 

Hmm. Noen vanvittig vignettering har ikke jeg sett. Har du? Eksempel?

Vignetterer på vidt gap gjør den selvsagt slik som alle andre objektiv, og spesiellt ekstremt lyssterke vidvinkler - men den skulle da på ingen måte være noe verre enn andre.

Lenke til kommentar

Vanvittig er det kanskje ikke, men tre EV lystap er mer enn merkbart. I allefall såpass merkbart at jeg ikke har fått fjernet vignetteringen uten støyeksplosjon. Men for all del. Vignetteringen bruker jeg til innramming av enkelte motiver og er aldeles ikke plaget, men bare obs på det når jeg fotograferer enkelte motiver.

 

 

Ikke det beste eksempelet jeg har for hånden, men likevel viser det noe. :)

 

5D - 35mm - f/1.4 - 1/8000s

 

 

Edit: illustrasjonbilde

6102_can35_win5D.jpg

Lenke til kommentar
(Ellers: "Fattig student" med 24-70 og 5DmkII? Det er ikke synd på deg.. ;))

 

Jeg reagerte mer på "liker å ha med meg kameraet overalt". Hva med å bytte 24-70 inn i GF1 + 20/1.7?

 

 

Det nærmeste som gjør 35L "ubrukelig" er den vanvittige vignetteringen på f/1.4. Bortsett fra det er det ingen store feil med objektivet. :)

 

Er det stor forskjell på mikrolinsene på 5D og 5D2? Eller mangler de kanskje helt på 5D? Er det kanskje derfor noen har hørt at det ikke fungerer så bra med 5D? For her er det målt sjokkerende lav vignettering på 5d2: http://www.diwa-labs.com/wip4/compare_lens...&id2=418460

 

Men skarpheten er et trist kapittel sammenlignet med 24/1.4 II.

 

Tre eV vignettering er forøvrig et trivielt problem, og man kan ikke korrigere for det hvis man er særlig langt opp på følsomheten. Fotograferer man på ISO1600 blir det 12800 i hjørnene om man skal kompensere helt.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

La meg starte med å slå fast at jeg har ekstremt lite greie på Canon. Men jeg har litt greie på å strekke et budsjett, og litt Canon har jeg lest meg opp på i det siste for å hjelpe en ung lovende klone i gang.

 

Er man på budsjett, og det er de fleste av oss det meste av tiden, så vil jeg anbefale å sjekke ut det rimeligste som kan fungere. Og når størrelse trekkes fram som et negativt trekk ved det du skal bytte ut, så vil jeg anbefale å teste et brukt 35mm f/2. Er ikke det godt nok så spørs det om du finner noe som er godt nok, men du har i hvertfall ikke brukt mye på eksperimentet som ikke du fort får igjen. Og når du vet at/om 35/f2 er ok, så kan du jo forsøke en brukt 85mm f/1.8 i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...