Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop vil ikke laste windows når lader er i


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått et lite problem med pcen min, en Fujitsu Siemens Amilo Si-2636.

Laptopen booter helt fint med lader plugget i, helt til man kommer til oppstartsvalget mellom Windows 7 og Windows Vista.

 

Kjører jeg sikkerhetsmodus får jeg startet pcn når laderen er i, både i Windows 7 og Vista.

 

Prøver jeg derimot å starte i vanlig modus(med lader i) laster windows litt, før hele pcen restarter.

Starter jeg pcen med kun batteriet(uten lader) laster windows helt fint, men plugger jeg da i laderen når windows er ferdiglasta, fryser pcen på sekundet.

 

Tar mer enn gjerne imot tips nå som det er midt i eksamensrushet! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppdatert BIOS uten hell og deaktivert bluetooth. Har ingen Fujitsu Siemens-programvare innstalert, men prøvde å deaktivere "Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery", også dette uten hell.

Har desverre ingen annen lader som passer. Har også slått av automatisk restart-funksjonen.

 

Jeg har snublet i laderledninga noen ganger, men aldri skjedd noe da såvidt jeg kan se. Problemet startet etter at jeg løftet pcen(relativt rolig bevegelse), rett etter det restarta den og da var problemene i gang. Så er vel ikke umulig at det er en hardwarefeil? Bare så merkelig at det fungerer utmerket i sikkerhetsmodus. Men skal la den stå en stund i sikkerhetsmodus nå, for å se om batteriet faktisk blir ladet der.

Lenke til kommentar
Du kan også prøve å starte med lader uten batteri. Har vært borti noen maskiner hvor batteriet har klikket. Dette vil jo ikke helt løse problemene dine, men om det funker hadde i alle fall jeg foretrukket dette over å skru av maskinen for å lade den.

 

Har også prøvd dette, uten at det ble noen forskjell.

Lenke til kommentar

I og med at den starter ok i sikkerhetsmodus så må det være problemer med programvare, virus eller tjenester som aktiveres ved normal start. Prøv å gå systematisk til verks ved å starte en og en service. Et ekstra spørsmål, starter den ok i Vista?

 

Prøvd en repair installasjon?

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
I og med at den starter ok i sikkerhetsmodus så må det være problemer med programvare, virus eller tjenester som aktiveres ved normal start. Prøv å gå systematisk til verks ved å starte en og en service. Et ekstra spørsmål, starter den ok i Vista?

 

Prøvd en repair installasjon?

 

Starter ikke i Vista heller, samme greia der. Så tyder jo på at det er en eller annen driver/tjeneste som forårsaker problemet ja. Bare rart det skjedde etter at jeg fysisk bevegde på maskinen slik at den restartet av seg selv.

 

Skal forsøke med repair innstalasjon nå, se hvor det tar meg :)

Lenke til kommentar

Er ikke kjent med den pc'en, men det første som falt meg inn, er at pc'en bare vil fungere når cpu er klokket ned(batteri modus). Nu vet jeg ikke om dette er noe som bare justeres i windows av "Fujitsu Siemens-programvare", som du sier du ikke har installert, eller om bios også justerer dette.

Har du prøvd å klokke ned cpu i bios(hvis du har mulighet til det), og sette inn ladder?

Lenke til kommentar

Har clean innstall av både Windows 7 og Vista, så med mindre det lurer noe fujitsu-programvare i kjernen en plass tror jeg ikke det skal være spor igjen av det.

 

I bios fant jeg tre valg for cpu settings "Silent, Normal og Performance". Forsøkt alle tre uten at det forandret på noe. (Silent=Operate CPU under lowest speed at AC/DC)

 

Boota med windows 7 platen i, kom til et visst punkt med booting før den restartet nok engang. Fikk først valg om jeg ville boote med cd, etter det kommer det opp et vindu at den jobber, før den restarter.

 

Som sagt, den fungeret helt fint med lader plugget i, helt til windows er nesten ferdig lastet og windowslogoen forsvinner, da restarter den.

Forøvrig lades batteriet når jeg har pluggen i og kjører i sikkermodus, så akkurat nå sitter jeg i normal modus, kun på batteriet.

 

Med tanke på det å deaktivere tjenester, kan du peke meg litt i riktig retning så hadde jeg satt umåtelig stor pris på å gi det et forsøk! Er bare litt usikker på hva du mener/hvordan jeg skal gå frem. Er det type, kjør-msconfig-tjenester, og så huke av der for så å forsøke å restarte ?

Lenke til kommentar

Knota rundt i msconfig først ja, funka bedre med services.msc. thanks!

Kom likevel ingen vei videre etter å ha deaktivert diverse.

 

Maskinen låser seg tvert når jeg setter i ledninga når jeg kjører i vanlig modus(først kun på batteri, deretter plugger jeg i kabelen).

 

Nei nå begynner jeg å bli sånn passe rådvill, kjipt å leve i sikkermodus til jeg føler at jeg har tid å sende inn pcen på reparasjon! :-)

 

Takk for all hjelp så langt, men om det er noen som føler at det noe annet som kan være verdt å prøve tar jeg gjerne imot den hjelpen og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...