Brunøye Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 Hei, jeg og samboer har veldig lyst og flytte til varmere strøk. Tenkte da på og få meg en jobb på fiskebåt, jobbe 3-4 mnd og så bo resten av året i utlandet. Hvem skal jeg skatte til? Hvordan får jeg minst mulig skatt? Hvis jeg for eksempel bor i et land med 0 % inntektsskatt, går det da an og slippe unna skatten? Eller for eksempel hvis landet jeg bor i krever 15 % skatt og Norge 30 % skatt, må jeg da skatte til begge landene og kommer da på totalt 45 %? Målet med og bo i utlandet er og ha det varm og godt. Jobbe mindre og ha bedre rå. Har prøvd og søkt, men finner ikke så mye info.
diskoduck Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#map004 § 2-1. Person bosatt i riket (1) Plikt til å svare skatt har enhver person som er bosatt i riket. (2) Person som a. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 183 dager i riket i løpet av enhver tolvmånedersperiode, eller b. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 270 dager i riket i løpet av enhver trettiseksmånedersperiode, anses som bosatt i riket, men først i det inntektsår oppholdet i riket overstiger antallet dager som nevnt i henholdsvis a og b. Bestemmelsen i b gjelder ikke for person bosatt på Svalbard. (3), a. For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket.
Brunøye Skrevet 25. november 2009 Forfatter Skrevet 25. november 2009 Så med det skal jeg altså skatte til Norge når jeg jobber på norsk fiskebåt. Regner med og jobbe 3 til 4 mnd i året i strekk før jeg så drar og bor videre i utlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå