Gå til innhold

Energi og gram


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

 

La oss si at en person har dette inntaket av energigivende næringsstoffer over to dager:

Protein 60 g

Fett 100 g

Karbohydrat 250 g

 

Hvordan kan man da beregne energiinntaket til denne personen og prosentvis energifordeling?

 

Det første lurer jeg helt på, men prosentvis energifordeling ganger man da for eksmpel 250 (karbo) * 17 KJ/mengden av totalt inntak=prosenten??

 

Hadde vært svært takknemlig for alle tanker om måte å regne ut dette på/formler! Er det også noen sted man kan lese om hvordan man gjør slike begreninger?

 

Om noen svarer på dette er i alle fall ti roser på vei i postkassa ;)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstod ikke helt det spørsmålet med prosentvis energifordeling, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan uansett. :)

 

For å finne ut hvor høyt energiinntaket til en person som har spist det du nevnte, må man omgjøre det til kcal.

1g protein = 4 kcal, 1g karbohydrat = 4 kcal og 1 gram fett = 9 kcal.

 

60g protein = 240 kcal

100g fett = 900 kcal

250g karbohydrater = 1000 kcal

 

240+900+1000=2140

 

Det blir da totalt 2140 kcal.

 

 

For å regne ut hvor mange prosent man har spist av de forskjellige næringsstoffene, må man først gjøre om næringstoffene til kcal som jeg gjorde over. ^

 

Når du har gjort det, så deler du så mange kcal man får fra de og de næringsstoffene på det totalte inntaket av kcal. La oss ta protein for eksempel. Da deler vi 240 på 2140 og får et ganske langt tall under null. Når vi har dette tallet ganger vi det med 100 og voila! Du har hvor mange prosent du har spist av det og det næringstoffet.

 

I dette tilfellet blir det da:

11,2% protein

42% fett

46,7% karbohydrater

 

 

:)

Lenke til kommentar

Zarn, tusen takk skal du ha! Du har fått noe jeg synes har vært litt vrient til å virke enkelt, og definitivt dagens helt! ;) Har alltid slitt med sånne type spørsmål, og dermed fint å få det så oversiktlig og bra!

 

Ti roser på vei ;)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Hvalder:

 

"Det reelle tallet for de forskjellige proteinkildene er sjelden under 3,3kcal/g, og kan være helt opptil 5,2. I et balansert kosthold kan man like gjerne runde av til 4. Har du et ekstremt høyt proteininntak (og dertil lavere inntak av karb og fett) kan man muligens argumentere for at det vil ha en praktisk effekt, Martin Berkhan hadde en artikkel om dette for et par år siden i svenske BODY bl.a."

- Børge Fagerli

 

.. så man kan egentlig bare si 4 kcal per gram. :)

Endret av Zarn
Lenke til kommentar

Jepp, det er vel 4 kcal for protein og karbohydrater som er vanlig og "innført" å bruke (og 9 kcal for fett). Tilsvarende 17 KJ for begge førstnevnte og 38 KJ for fett. Men når har man behov for å regne om til KJ? Om man skal ha energiprosenten?

Og hva er i så fall forskjellen mellom det og den prosenten som Zarn så fint listet opp (med 11,2% protein

42% fettosv)??

 

Beklager grunnleggende dummis og kanskje litt uklare spørsmål, men ta likevel sjansen...

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...