kinag Skrevet 21. november 2009 Skrevet 21. november 2009 (endret) Hei, Jeg har fått et merkelig problem. Jeg kjøpte meg en datamaskin (new generation) på komplett.no for overkant av 2 uker siden, og den har fungert helt perfekt siden jeg fikk den. Gradene er veldig bra, og gpu'en ligger på underkant av 40, mens CPU'en ligger rundt 40 den også. Jeg spilte WoW med en kompis i et par timer, og så skulle jeg ut og spise så jeg skrudde av spillet og gikk ut fra rommet. Da jeg kom tilbake 30 minutter etterpå så var datamaskinen skrudd av, og jeg fikk ikke skrudd den på igjen. Jeg har koblet ut alle ledninger og satt de inn igjen, jeg har åpnet kabinettet og sjekket om alt sitter fast etc. og alt var som det skulle være. Maskinen ble bygget av komplett i tillegg, såd en er ryddig. Prøvde forsåvidt også flere strøm uttak i huset, men hjalp ingenting. Jeg har ikke installerte noe nytt maskinvare eller hardware på pc'en så den er som den varn år jeg fikk den (bare oppdatert skjermkort driver da jeg fikk den for 2 uker siden). Hovedkortet har 2 lys på seg som fortsatt lyser da, så jeg vet ikke hva som er feilen egentlig. Jeg kjører windows 7 64-bit også. Maskinvare info: 1 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD for XP/Vista/Windows 7 1 Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba 1 Chieftec Super Series PSU 750W Modulær 14cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 2x 8 (6+2) pin P 1 ASUS P6TD Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPC 1 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 1 Intel Core? i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed 1 Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX PCI-Express 2.0, "Golden Sample", DVI, native-HDMI 1 USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD 1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black 2 Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache 1 Western Digital Elements 1TB USB2.0 Black Håper noen av dere har noen informasjon som kanskje kan hjelpe. Har ikke mye lyst til å sende den inn igjen når jeg har fått den og vært så fornøyd med den Håper på svar. Mvh, Stian. Endret 21. november 2009 av kinag
War Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Hvor mye kan du om data? Kan du for eks ta ut alle kontakter fra PSU og starte den alene for å sjekke den? Hold kontakten denne vegen, kortslutt du de to pinnene nr 14 og 15 som er markert med svart på bildet. (pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes) En ledningsbit, binders?
Svenni212000 Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Har du gått gjennom Komplett sin- Hjelp til feilsøking
kinag Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 Jeg kan litt om data, men er ingen ekspert. Har virkelig ikke så mye lyst til å rote med psu'en etc. siden maskinen fortsatt er under garanti og jeg evt. må sende den inn. Har ikke penger til å kjøpe en ny PSU da jeg brukte 14000 på den pc'en der. Jeg gikk gjennom feil søkings guiden deres ja, men ingenting som passet mitt problem. Setter pris på svarene!
War Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Det er vel ikke å rote med PSU, det du gjør som beskrevet i min post er det samme som du gjør når du trykker på på-knappen på dataen. Men nå gjør du det uten at noen kontakter er kobblet til, for å sjekke om PSU lever.
Syar-2003 Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 (endret) Hvor mye kan du om data? Kan du for eks ta ut alle kontakter fra PSU og starte den alene for å sjekke den? Hold kontakten denne vegen, kortslutt du de to pinnene nr 14 og 15 som er markert med svart på bildet. (pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes) En ledningsbit, binders? Man må jo nevne at om PSU har 24Pins HK kontakt må man ikke finne på å kortslutte pin 14 & 15 (da kortslutter man -12V direkte til gnd). Respektive PS_on + COM på en 24Pin er 16 & 17 for å gjøre jump start førsøk. Endret 22. november 2009 av syar2003
War Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Den delen kan man jo ta av, lage 20pin. Vil ikke de ekstra pins være på den høyre siden? Dvs fortsatt, "pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes"
Syar-2003 Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 (endret) Den delen kan man jo ta av, lage 20pin. Vil ikke de ekstra pins være på den høyre siden? Dvs fortsatt, "pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes" Joda - for deg og meg er det ikke komplisert . Men fremdeles er dine instruksjoner uklare for en med mindre kjennskap om PSUer , spesielt om PSU ikke er av gml type med 20pins hk connector men med 24pins. På bildet du har vedlagt har pinnene også nummerering 14 & 15 som vil være misvisende. Et bilde av begge typer hk kontakt , og med hvor man skal sette jumper på begge ville vært riktig å poste når man først forklarer med screenshots. Endret 22. november 2009 av syar2003
War Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Grønn og svart ledning skal være ganske safe, om man ikke har en noname psu. Svart er alltid jord og grønn er den man kobler hvilken som helst svart mot. Trur dette skal stemme på 24pin-fargedelen også. Regner med at man tar bilde av kontakten og merker opp og poster dette før man prøver om man er i tvil.
Syar-2003 Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 (endret) Jumpstarte PSU på denne måten stammer fra den gamle AT spesifikasjonen. Det er idag ingen reell test om PSU fungerer ihh til dagens spesifikasjoner. Question: How to turn on an ATX system ? Answer: ATX power supply is different from AT power supply. It depends a logic circuit on the motherboard to turn it on. Once you flipped the power switch on the ATX power supply to on (some ATX power supplies do not even have such a switch), the ATX power supply sends a 5V 720MA current to the motherboard through pin 9 on the power connector. That current is for WOL (Wake-up On Lan) and power on circuits. There is a power-on jumper on the motherboard that connects to the pushbutton located in front of ATX case. When the pushbutton is pressed, it sends a signal to the mothboard, which in turn notifies the ATX power supply to turn on the full power. The location of the power-on jumper on the motherboard is manufacture dependent. You will need to read your motherboard manual to locate that jumper. At any event, do not try to manually jump-start the power supply without attaching motherboard. Since the power supply is expecting certain sensing circuit feedback to regulate the output voltage, manually starting it without attaching it to the motherboard could cause damage to the power supply. http://www.highpowersupply.com/support.htm Endret 22. november 2009 av syar2003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå