Gå til innhold

Forbrukerrettigheter på kjøp av varer fra nettet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på reglene for oss som forbruker som har bestilt en vare som ikke er på lager i nettbutikken, forbrukeren har betalt og fått kvittering på mail. Hvilke rettigheter har en som handler på nett dersom det viser seg at varen har priset vært feil? Hva er reglene generelt? Dersom man ikke ønsker penger tilbake, kan man få erstattet det med en dyrere vare?

 

Noen advokater her :D?

Endret av gamern1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på reglene for oss som forbruker som har bestilt en vare som ikke er på lager i nettbutikken, forbrukeren har betalt og fått kvittering på mail. Hvilke rettigheter har en som handler på nett dersom det viser seg at varen har priset vært feil? Hva er reglene generelt? Dersom man ikke ønsker penger tilbake, kan man få erstattet det med en dyrere vare?

 

Noen advokater her :D?

 

Tror dette er det rette stedet for deg for slike spørsmål:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439

Uansett forbeholder vel de fleste nettbutikkene seg retten til å endre pris. Hvis du ikke aksepterer å betale mer, må du heve kjøpet, i motsatt fall betale det som forlanges.

 

Dette fant jeg f.eks hos komplett.no:

 

"Priser og levering

 

* Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører.

* Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker."

 

Et annet punkt sier dette:

"Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft."

Og:

"Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Kompletts side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Komplett ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget."

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Først, når du mener betalt, mener du da forskuddsbetalt eller betalt med kredittkort. Når du betaler med kredittkort skal det egentlig ikke belastes før varen sendes. Men beløpet kan "reserveres" ved selve ordren.

 

Det er ingen generelle regler for en feilpriset vare. Det avhenger av en lang rekke forhold, som om prisen er av en art at du som kjøper burde visst at dette sannsynligvis er feilprising og/eller om nettbutikken klart tar forbehold for feil.

 

Selv om du har en fått en ordebekreftelse, noe som da kan regnes som avtale, er ikke nettbutikken forpliktet til å oppfylle avtalen om det skulle medføre stor ulempe eller kostnad for selgeren. Eller om det er forhold utenfor selgers kontroll som er årsaken. I slike tilfeller kan de faktisk heve avtalen. Hvor grensen går for stor ulempe/kostnad er vanskelig å definere, men en feilprising på 20 - 30 % vil nok regnes som stor kostnad.

 

At varen ikke er på lager gir deg ikke andre rettigheter enn at du kan heve kjøpet og få beløpet tilbake, det gjelder selv om det ble indikert at varen finnes i selve kjøpsøyeblikket. Alle nettbutikker har forbehold om dette.

 

I ingen tilfeller har du rett til dyrere erstatningsvare.

 

Edit:

Ellers så er ronron25 sitt svar på prikk korrekt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Først, når du mener betalt, mener du da forskuddsbetalt eller betalt med kredittkort. Når du betaler med kredittkort skal det egentlig ikke belastes før varen sendes. Men beløpet kan "reserveres" ved selve ordren.

 

Det er ingen generelle regler for en feilpriset vare. Det avhenger av en lang rekke forhold, som om prisen er av en art at du som kjøper burde visst at dette sannsynligvis er feilprising og/eller om nettbutikken klart tar forbehold for feil.

 

Selv om du har en fått en ordebekreftelse, noe som da kan regnes som avtale, er ikke nettbutikken forpliktet til å oppfylle avtalen om det skulle medføre stor ulempe eller kostnad for selgeren. Eller om det er forhold utenfor selgers kontroll som er årsaken. I slike tilfeller kan de faktisk heve avtalen. Hvor grensen går for stor ulempe/kostnad er vanskelig å definere, men en feilprising på 20 - 30 % vil nok regnes som stor kostnad.

 

At varen ikke er på lager gir deg ikke andre rettigheter enn at du kan heve kjøpet og få beløpet tilbake, det gjelder selv om det ble indikert at varen finnes i selve kjøpsøyeblikket. Alle nettbutikker har forbehold om dette.

 

I ingen tilfeller har du rett til dyrere erstatningsvare.

 

Edit:

Ellers så er ronron25 sitt svar på prikk korrekt.

 

 

Tusten takk for svar, veldig oppklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...