Gå til innhold

Hvilken server/NAS løsning skal jeg velge?

hillmar

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å skaffe meg en server/NAS som skal brukes som mediaserver mot xbox og popcornhour, skal kjøre bittorrent-klient, printerserver og skal kunne "styres" fra internett.

Jeg har en gammal pc fra ca. 2003 som jeg lurer på om kan brukes, men er litt i tvil. De andre alternativene er da å bygge en rimelig server eller kjøpe en NAS som da må ha min. 2 diskplasser.

Pga. studenttilværelsen skal jeg ha det så billig som mulig, men heller litt dyrere en noe som fungerer halvveis.

Hvis jeg havner på en server så dukker jo spm. om OS opp. Gjennom msdn academic alliance har jeg tilgang til windows server 2003 og sql server 2008 (er dette et "vanlig" server OS?, men jeg regner med at linuxbaserte OS også er aktuelle?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Jeg har planer om å skaffe meg en server/NAS som skal brukes som mediaserver mot xbox og popcornhour, skal kjøre bittorrent-klient, printerserver og skal kunne "styres" fra internett.

Jeg har en gammal pc fra ca. 2003 som jeg lurer på om kan brukes, men er litt i tvil. De andre alternativene er da å bygge en rimelig server eller kjøpe en NAS som da må ha min. 2 diskplasser.

Pga. studenttilværelsen skal jeg ha det så billig som mulig, men heller litt dyrere en noe som fungerer halvveis.

Hvis jeg havner på en server så dukker jo spm. om OS opp. Gjennom msdn academic alliance har jeg tilgang til windows server 2003 og sql server 2008 (er dette et "vanlig" server OS?, men jeg regner med at linuxbaserte OS også er aktuelle?

Takker for alle svar!

Er det noe sånnt du tenker på?

http://www.elkjop.no/product/data/lagring/...kstern-harddisk

Windows home server. Gjør alt det du spør etter.

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...er/default.mspx

Du kan kjøpe ferdig løsning eller bygge deg selv. (trenger ikke no bra hardware)

Det kan lastest ned og prøve det gratis 120 dager.

Søker du litt på nett finner du masse info

Windows home server er bassedrt på Windows server 2003

Jeg kjenner til både windows home server(fattern har en sånn hp-sak) og qnap nas(lest mye bra om de, men relativt dyre).

Men dere begrunner ikke hvorfor jeg burde velge det ene eller det andre. Det beste for meg hadde vært at den gamle pc'en min funka, men om denne ikke duger så står valget mellom NAS eller server av nye deler.

Jeg tror ikke at en god NAS (f.eks. QNAP) blir så mye billigere enn en server. Så sånn jeg ser det så er fordelen til NAS at de er brukervennelige, mens en server er kraftigere og mer fleksibel...

Jeg setter pris på alle tips, med det er fint om det legges til en begrunnelse på hvorfor jeg burde velge det foran de andre alternativene...

Dem tanken har jeg også tenkt. En ting er at jeg ikke trenger mer plass nå, men det kan fort endre seg...

Hvis man da begynner å se på nas'er med plass til 4 disker begynner man å komme opp i prisen til en server med respektabel ytelse...

Ser egentlig ut som jeg vipper mer og mer mot server, med det hadde vært digg med brukervenligheten til en NAS. Man kan vel ikke få i pose og sekk...

Men først må jeg finne ut om jeg kan bruke min gamle pc. Jeg har ikke spec på den her, men hvor mye kraft/nye komponenter kreves i en server?

Men først må jeg finne ut om jeg kan bruke min gamle pc. Jeg har ikke spec på den her, men hvor mye kraft/nye komponenter kreves i en server?

Dersom du ikke skal transkode video i sanntid (konvertere fra et format til et annet), så trenger du nok ikke mer enn en P3 med 128MB ram. Ihvertfall ikke dersom du går for noe Linux basert. Krever du transkoding så vil du fort kreve mye maskinvare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...