Gå til innhold

Hvor/åssen/når pleier du å se film?


spetwols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom tråd :p

 

Jeg ser film to steder: på kino (enten Ringen, Colosseum eller Cinemateket), eller hjemme i stua i min egen leilighet på min 42" plasma med stereoanlegg. Bruker PS3 for å se film, hvis ikke jeg en sjelden gang må koble til PC'en pga et format PS3'en ikke takler etc.

 

Selv om jeg er relativt ofte på kino blir flesteparten av filmene jeg ser sett hjemme. Film blir mer og mer et rituale for meg selv, og jeg ser som oftest film alene når jeg skal kose meg. Når jeg ser film har jeg som oftest leiligheten for meg selv, og det er oftest om kvelden eller midt på natta. Pleier å kombinere en sen middag eller en god kveldsmat med filmen, men spiser veldig sjeldent ren snacks som f.eks potetgull.

 

Når jeg skal se film starter det alltid med en fæl og tidkrevende prosess hvor jeg bestemmer meg for hvilken film jeg skal se. Har alltid haugevis med filmer jeg har lyst til å se, og det er alltid like vanskelig å bestemme seg. Skulle ønske jeg kunne lære meg å kaste bort litt mindre tid på dette, men det ser ikke ut som om det kommer til å skje med det første. Når jeg er alene ser jeg forresten nesten BARE filmer jeg aldri har sett før. Ser oftere filmer om igjen når jeg er sammen med andre.

 

Når jeg først setter på en film ser jeg den alltid ferdig, samme hvor dårlig den er (dog veldig sjeldent at jeg bommer så fælt at jeg får lyst til å slå av filmen), det verste jeg vet er om jeg sovner i løpet av filmen eller sliter med å holde meg våken, derfor gidder jeg sjeldent å sette på en film om jeg merker at jeg er veldig trøtt. Jeg pleier heller ikke å ha pauser når jeg ser film, vil helst se den i ett strekk uten store forstyrrelser.

 

Så fort jeg er ferdig med en film går jeg som oftest på PC'n og leser om filmen på interett. Bruker en del tid på imdb, kanskje jeg skriver en anmeldelse her på forumet eller bloggen min eller jeg bare leser andres anmeldelser eller meninger.

 

Det som plager meg mest med filmtittingen min om dagen er at PS3'en min i har begynt å bråke utrolig mye i perioder. Det kan være litt distraherende hvis jeg f.eks ser film om natta og ikke kan ha på så sinnsyk høy lyd, eller om det bare er stille og rolige scener. Må nok kjøpe meg en ny PS3 slim eller noe snart, har hørt de nærmest er helt stille.

Lenke til kommentar

Bumpa innom denne tråden nå akkurat før jeg skal se på film, så derfor tenkte jeg at jeg kunne bidra her selv :)

 

Ser som regel alltid film på 40" LCD'n i stua. Har en helt OK hjemmekino (Denon, Patos, Paradigm, B&W) som bidrar til god lyd. Ser som regel film før kl 23 på kvelden av hensyn til naboer, men sjeldent før kl 18. Hender også jeg ser film utover natta'n. Men jeg foretrekker at det er mørkt ute, det gir på en måte best filmstemning synes jeg. Er sjeldent på kino, så jeg har en stor DVD/bluray samling. Liker å ikke bli forstyrra, og det blir jeg sjeldent hjemme :)

Endret av Ligaya
Lenke til kommentar

Ser alltid film på 42'' plasmaen min, i stua(bor med kjæresten min, så blir ikke så mange forstyrrelser). Må alltid ha noe å drikke på, men blir som regel vann, gjerne noe og spise, derfor ser jeg som oftest film på kvelden, da blir det kveldsmat eller middag til. Ja, så må jeg alltid ha snus.

Lenke til kommentar

Spiser aldri mat eller godteri til film. Er vel sannsynligvis en av de få som synes det er en uting. Er derimot glad i å spise mat foran pc-en.

 

Å spise mat foran pc-en er jo utrolig uhygenisk ^^

Pluss at man må svitsje mellom mat og tastatur hele tia. :p

Derimot film, er det jo topp med mat og pottgull.

Lenke til kommentar

Jeg er omtrent bannlyst fra stua etter å ha brukt time ut og time inn på å se film der. Mamma gikk rett og slett lei av at TV-en var opptatt til alle døgnets tider. De eneste gangene jeg ser film på TV-en i stua, er når jeg skal se en BD. Vanligvis ser jeg filmene mine på en 15,3" laptop, 19" LCD-skjerm eller 37" TV-en min. Det varierer etter om jeg befinner meg i datastolen, senga eller sofaen. Jeg foretrekker klart å se film alene da jeg har en filmsmak jeg deler med svært få av mine venner. Til filmen må jeg ha Cola og snus. Matpause tar jeg mellom filmene.

Lenke til kommentar

Film blir mer og mer et rituale for meg selv, og jeg ser som oftest film alene når jeg skal kose meg. Når jeg ser film har jeg som oftest leiligheten for meg selv, og det er oftest om kvelden eller midt på natta. Pleier å kombinere en sen middag eller en god kveldsmat med filmen, men spiser veldig sjeldent ren snacks som f.eks potetgull.

 

Når jeg skal se film starter det alltid med en fæl og tidkrevende prosess hvor jeg bestemmer meg for hvilken film jeg skal se. Har alltid haugevis med filmer jeg har lyst til å se, og det er alltid like vanskelig å bestemme seg. Skulle ønske jeg kunne lære meg å kaste bort litt mindre tid på dette, men det ser ikke ut som om det kommer til å skje med det første. Når jeg er alene ser jeg forresten nesten BARE filmer jeg aldri har sett før. Ser oftere filmer om igjen når jeg er sammen med andre.

 

Når jeg først setter på en film ser jeg den alltid ferdig, samme hvor dårlig den er (dog veldig sjeldent at jeg bommer så fælt at jeg får lyst til å slå av filmen), det verste jeg vet er om jeg sovner i løpet av filmen eller sliter med å holde meg våken, derfor gidder jeg sjeldent å sette på en film om jeg merker at jeg er veldig trøtt. Jeg pleier heller ikke å ha pauser når jeg ser film, vil helst se den i ett strekk uten store forstyrrelser.

Kjenner meg veldig godt igjen mens jeg leser dette. Ser som oftest film når sola er nede. Helst etter samtlige i huset har lagt seg for å unngå forstyrrelser, men det hender jeg begynner før. Ser aldri på PC, kun på 32" TV-en. Om jeg er sulten, lager jeg mat. Jeg prøver å time matlaging og spising slik at jeg går glipp av minst mulig viktige deler av filmen. Er jeg mindre sulten, finner jeg frem sjokolade, kanskje potetgull. Brus drikker jeg alltid til film.

 

Som deg ser jeg også alltid filmen ferdig, og ser gjerne all ekstramateriale som fulgte med. De eneste pausene jeg har er under matlaging og påfyll med brus.

 

En annen ting jeg vil nevne er at jeg ofte ser film sammen med broren min. Han er ikke hjemme for tiden, så det har blitt mindre filmtitting enn ellers. Vi pleier å pause filmen og diskutere om det er noe vi legger merke til eller tenker på angående filmen som vi ønsker å fortelle. Dette kan være alt fra hvordan stereotyper blir brukt til hvordan historien blir fortalt enten i filmen vi ser eller generelt.

 

Jeg pleier å se en episode av en eller annen TV-serie mens jeg spiser. Dette skjer hver dag, med mindre jeg ser en film i stedet.

Lenke til kommentar

Må si jeg kjenner igjen "problemet" med å velge den riktige tittelen, før det skal ses film. Pleier å sortere opp en liten bunke på 5-10 filmer, og luke ut 5 av dem, som igjen skal kikkes på i løpet av fredagen og lørdagen.

 

Noen ganger kan jeg være i gang med en film, og plutselig er lysten til å se den, borte vekk, og det blir til at man putter inn en annen.

Funker dårlig om man ser på film, med venner/familie, men alene derimot...

 

Når det kommer til bonusmateriale, pleier jeg ofte å se det før filmen begynner. Er det snakk om en tittel jeg aldri har sett før, blir det kanskje til å se det etterpå, om den falt i smak.

Commando (1985), funker hver gang. Fantastisk bonus og kommentarspor, blir aldri lei.

 

Men James Bond Die Another Day, hadde rundt 13-15 timer med bonusmateriale, og filmen var total crap, så det ble lite kikking på ekstramaterialet etterpå.

 

Hender noen ganger at jeg kan se samme film 3-4 døgn på rad.

Eller at jeg kun kan se den ene filmen, foreks på høsten, og aldri på sommeren, for det blir ikke den "rette" følelsen.

Har nok en del med nostalgi/minner osv.

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Først og fremst må jeg ha det ryddig og rent rundt meg før jeg snurrer film. Heldigvis er det ikke mye å ta tak i på rommet. Det er en selvfølge at det må være kveld og mørkt ute. Av flytende føde så står det ofte en stor kopp med kaldt vann på bordet.

 

Har siden 2008 sett film på min kjære 27", og før det var det på en 20". Førstnevnte er kombinert med PS3 og Z-5500. Hodetelefoner brukes i ny og ne. Dekker mine filmbehov særs godt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...