Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektroner i en kjerne


Anbefalte innlegg

Jeg er plutselig blitt veldig usikker nå.

Er det sånn at;

1. skall = maks 2 elektroner

2. skall = maks 6 elektroner

3. skall = maks 10 elektroner

4. skall = maks 14 elektroner

 

ELLER

1. skall = maks 2 elektroner

2. skall = maks 8 elektroner

3. skall = maks 8 elektroner

4. skall = maks 8 elektroner

osv?

Fordi jeg leste at det skal være 2 elektroner i første skall, 8 i andre, 18 i tredje, 32 i fjerde osv.. Men hvordan skal man tegne dem i skallene? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er plutselig blitt veldig usikker nå.

Er det sånn at;

1. skall = maks 2 elektroner

2. skall = maks 6 elektroner

3. skall = maks 10 elektroner

4. skall = maks 14 elektroner

 

ELLER

1. skall = maks 2 elektroner

2. skall = maks 8 elektroner

3. skall = maks 8 elektroner

4. skall = maks 8 elektroner

osv?

Fordi jeg leste at det skal være 2 elektroner i første skall, 8 i andre, 18 i tredje, 32 i fjerde osv.. Men hvordan skal man tegne dem i skallene? Takk for svar!

 

 

Jeg tror at det siste er riktig! Bare at de innskuddstoffene på periodesystemet har kanksje flere elektroner enn de skal ha i andre skallet!! Mens resten har da 2 innerste skall og 8 i de andre skallene.

Lenke til kommentar
Stemmer som AndJak sier. Antall elektroner i ytterste skall overstiger ikke åtte, men når man kommer til overgangsmetallene begynner man å putte elektroner inn i skall som ligger nærmere kjernen, slik at de indre skallene dermed kan få flere enn åtte.

Personlig er jeg litt motstander av å bruke skall idet du passerer atom nr 20.

Moderne atomteori ser på orbitaler.

1s har plass til 2 elektroner

2s har plass til 2 elektroner

2p har plass til 6 elektroner

3s har plass til 2 elektroner

3p har plass til 6 elektroner

3d har plass til 10 elektroner

....

4f har plass til 14 elektroner

 

Insisterer du på skall er det riktig med 2n^2, men skallmodellen liker virkelig ikke innskuddsmetallene og ihvertfall ikke Lantanoidene. Eksempelvis hvis du ser på Fe som lager Fe2+ og Fe3+ er det vanskelig å se utifra skallfordelingen 2.8.14.2.

 

Cobos

Lenke til kommentar
En liten spm; "hvor mange O-atomer er det i 1 mol O2?

Skjønner ikke helt spm. Noen som kan hjelpe til?

Det er hvis ikke tar feil - noen kan gjerne bekrefte det - er det to O-atomer i 1 mol O2. O2 indikerer at det er to av oksygenatomer. Jeg skjønner at 1 mol foran kan virke forvirrende, men det er bare et mål for at det er 6,0223*10^23, et mål på linje med at et dusin er et mål for tolv og et snes er et mål for tjue for eksempel.

 

Spørsmål: Men hvis det for eksempel hadde vært 5 mol O2, da hadde det vel blitt ti O-atomer, ikke sant?

 

For øvrig er det vel ikke sånn, som trådtittel sier, at det er elektroner i en kjerne, men rundt! ;)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Hm, da blir det 2*6*10^23=12*10^23..

På fasiten står det 1,2*10^23. Dette er litt rart, men det jeg blir mest forvirret med er hvorfor jeg skal multiplisere med 2 og ikke dele på 2? fordi vi har jo O2, og de spør om en O atom?

Fasiten er feil på det stykket riktig svar er 1,2*10^24.

Du ganger med 2 siden det er 2 O-atomer i "pakken"

Samme spørsmål som hvis du har 10 små pakker med egg hvor mange egg har du da? Jo går utifra at det er 6-pakk med egg og da blir det 10*6=60 egg.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Aha, nå skjønner jeg litt mer, tusen takk.

Men en siste ting: Hva er stoffmengden av FeSO4 i 10g FeSO4 * 7H2O

Det jeg gjorde var at jeg delte 10 g med molare massen(277,934), men hvorfor ikke multiplisere med 4 her? Er det fordi FeSO4 allerede er i 10g FeSO4 * 7H2O? Isåfall så blir jo det logisk sett feil, fordi 7H2O er med i den ligningen, og når man kommer fram til stoffmengden, har man regnet det for 10g FeSO4 * 7H2O og ikke bare FeSO4? Er litt forvirret nå!

Lenke til kommentar

FeSO4 * 7H2O er et salt med vannkrystaller, heter vel at det er et hydratisert salt.

10g FeSO4 * 7H20 betyr at det er tilsammen 10g FeSO4 og H20. Det du må gjøre er å se på stoffmengden til hele saltet, som har molarmasse 362g/mol. (55,8 + 32 + 4*16 + 14*1 + 7*16)

 

Stoffmengden til FeSO4, er som du ser ut ifra formelen, i 1:1 forhold med hele saltet.

 

Stoffmengden blir derfor 10g / 362g/mol = 0.0276mol

 

Tror jeg i alle fall? :p

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med å regne masseprosent?

Slik lyder den; Beregn sammensetningen i masseprosent av grunnstoffene i gjødselstoffet urea med molekylformelen CH4N2O?

 

Dette er jo veldig enkelt, da. Se på molarmassen til hvert atom, og antall atomer. F.eks. 4 hydrogen. Det er 4g/mol. Så deler du dette på molarmassen til hele molekylet, og ganger med 100, så har du masseprosenten til H i molekylet. Det er 1 C, molarmassen til C, delt på molarmassen til hele molekylet, og ganger med 100. OSV...

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med å regne masseprosent?

Slik lyder den; Beregn sammensetningen i masseprosent av grunnstoffene i gjødselstoffet urea med molekylformelen CH4N2O?

 

Dette er jo veldig enkelt, da. Se på molarmassen til hvert atom, og antall atomer. F.eks. 4 hydrogen. Det er 4g/mol. Så deler du dette på molarmassen til hele molekylet, og ganger med 100, så har du masseprosenten til H i molekylet. Det er 1 C, molarmassen til C, delt på molarmassen til hele molekylet, og ganger med 100. OSV...

 

Hm, hvilken formel bruker du her?

 

Jeg fikk ihvertfall feil svar. Molare massen til H4 er 4,032. siden du sier det er 4 g/mol så delte jeg det med molare massen og fikk 99% noe som ble helt feil. Noen andre? Tusen takk forresten

Endret av Zlatan92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...