Gå til innhold

Rett til vigsel/notarius publicus


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er usikker på hvem jeg skal henvende meg til angående dette emnet. Håper dere kan gi meg noen svar.

 

Har blitt gitt rett til å vie ektepar av Universal Life Church. Denne kirken har hovedsete i California, USA.

Spørsmålene mine går ut på hvordan dette vil fungere i Norge.

Eneste svaret jeg finner på norsk lovgiving på dette området er at man trenger to vitner, og at den som utfører vielsen har vigselsrett, noe jeg har blitt tildelt av ULF.

 

Jeg lurte på hvordan jeg kan forsikre meg om at mine vielser ikke motskrider norsk lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du må ha et eller annet løyve eller lignende for å vie folk. (Vet at vigrid vier folk inne i skogen rundt omkring, men disse gifdtemålene er jo ikke "gyldig" (De er sikkert gyldige nok for de som gifter seg, men ikke legalt og rettslig gyldige...)

 

Kan du ikke ringe DNK og høre hvordan de gikk frem/går frem for å vie folk?

 

At du har lov til dette av en sekt i california er ikke det samme som at du har lov til dette her i norge. Det er tross alt 35 000 grener innen kristendom og tenk deg for et anarki det ville vært hvis hver enkelt gærning fra disse sektene skulle løpe rundt å vie folk fordi DE har bestemt at det skulle være slik... det hadde blitt anarki det.. Og hvorfor stoppe med vielser? Hva med begravelser? Konfirmasjoner? Vie homofile, lesper og folk med spesielle ønsker... Nei, jeg vil tro at det finnes et lovverk for dette, send en mail til den norske kirke, de vet dette for sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...