Gå til innhold

Hjelp til forbedringer i kosthold.


Tmz

Anbefalte innlegg

hei

 

Jeg startet å trene for 2 uker siden, er rundt 174 høy og veide 54-55kg, temmelig spinkel med andre ord i tillegg til at jeg er liten i kroppen. Tar treningen ganske seriøst nå og følger et program der jeg trener 4 ganger i uken. Men hjelper ikke å bare trene når jeg er så liten så jeg begynte å spise ganske mye også, i tillegg til at jeg passer mer på hva jeg spiser.

 

Det jeg spiser iløpet av en dag nå sånn ca

 

7-8 ostesmørbrød til lunch, 2-4 brødskiver med egg etter jeg kommer hjem fra jobb, litt varierene hva jeg spiser til middag, samt 3-4 brødskiver med enten egg eller ost til kvelds. Innimellom spiser jeg mye frukt, bananer osv, samt jeg drikker for det meste vann, melk og juice.

 

Er det noe jeg bør forandre, tenkte å kjøpe meg kosttilskudd også, så jeg er sikker på at jeg får i meg nok proteiner, i tillegg har jeg hørt at man helst skal ha i seg proteiner innen en halvtime etter en treningsøkt? Da er det jo ganske greit å ha litt proteinpulver. Har allerede gått opp endel kilo, bare på de 2-3 ukene, men er vel folk her med mer erfaring en meg angående kosthold. Vil legge på meg både fett og muskler.

Tidligere har jeg slitt veldig med å gå opp i vekt, men ha fått ganske mye økt appetitt og motivasjon etter ejg begynte å trene så.

 

 

I tillegg lurer jeg på om røyking og snusing går veldig utover treningen.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ha proteinpulver, Men som duffo sier, prøv å ha et måltid mitt på dagen der du får i deg litt kjøtt, og kanskje du kan bytte ut noen av brødskivene med f,eks havregryn.

 

Det er fordell å få i seg proteiner etter trening, men prøv å spis en banan i tillegg, så du ikke bruker opp proteinet på å fylle opp energilagrene. Proteinet skal brukes til å bygge muskler istede for proteinpulver kan du spise havregryn, drikke melk osv. :thumbup:

 

Største problemet med tobakk er vel mer og mindre at man får litt dårligere kondis og blodgjennomstrømning. Du kan bli stor selv om du snuser og røyker, men viss du klarer å slutte er det det beste.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Blir litt tungvint å spise kjøtt i lunchen på jobb osv, spiser kjøtt nesten hver dag til middag, dvs litt forskjellig, kylling, biff, fisk osv.

 

Brødskiver fordi det er kjapt og enkelt. Men er det bedre med havregryn, melk osv en proteinpulver? Tenker bare å ta det rett etter trening fordi jeg bor et stykke unna treningsstudioet jeg går på og derfor har jeg ikke mulighet til å lage meg noe annen mat innen en halvtime.

 

Har gått opp til 59,2kg nå så det hjelper ihvertfall, men vil gå opp ganske mye mer ^^

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Ja drar over grensa og handler inn litt til torsdagen tror jeg, går iaf opp kg med storm her, 61kg nå ^^ Om det er fett eller muskler jeg legger på meg er ikke sånn veldig viktig i starten fordi jeg trenger begge deler, men har fått mer markerte muskler enn det jeg hadde for tre uker siden så kan ikke være kun fett ihvertfall.

Lenke til kommentar
Tar treningen ganske seriøst nå og følger et program der jeg trener 4 ganger i uken

Lukter overtrening. Det skal nok gå greit med 3 treninger, der du KJØRER deg helt ut.

 

For å bygge muskler må du kjøre deg helt ut, det vil si trene med de tyngste vektene.. Gjør du det 4 dager, vil du bli overtrent. Vil en eller flere muskler bli overtrent hvis du kjører split, og hvis du kjører full kropp vil det ikke ta så lang tid før du ligger i sengen og er dårlig. Immun forsvartet svekker også.

 

7-8 ostesmørbrød til lunch, 2-4 brødskiver med egg etter jeg kommer hjem fra jobb, litt varierene hva jeg spiser til middag, samt 3-4 brødskiver med enten egg eller ost til kvelds. Innimellom spiser jeg mye frukt, bananer osv, samt jeg drikker for det meste vann, melk og juice.

 

Litt mye brødmat?. Drikk melk til hvert måltid, drikk flere liter om dagen. Spis masse bananer (Høy kalori). Spis 6-7 måltider om dagen (mellomåltider gjelder også).

 

I tillegg lurer jeg på om røyking og snusing går veldig utover treningen.

http://stronglifts.com/smoking-weight-lift...ngth-endurance/

Er det noe jeg bør forandre, tenkte å kjøpe meg kosttilskudd også, så jeg er sikker på at jeg får i meg nok proteiner, i tillegg har jeg hørt at man helst skal ha i seg proteiner innen en halvtime etter en treningsøkt? Da er det jo ganske greit å ha litt proteinpulver. Har allerede gått opp endel kilo, bare på de 2-3 ukene, men er vel folk her med mer erfaring en meg angående kosthold. Vil legge på meg både fett og muskler.

 

Nei, du trenger ikke kosthold tilskudd.. Du trenger MAT. Masse mat.

Skal du dog velge kosthold tilskudd er det smart å ta raske proteiner etter trening, det vil si Whey Isolate. Før leggetid kan du ta Kassein, sein fordøyings proteiner.. Eller spise fisk.

 

Som Sno sier. Spis raske karbohydrater før/etter trening. Før trening spiser du gjerne 1-2 rosinpakker (100g) for å få energi til trening (Du skal dog kjøre deg helt ut?). Så etter trening er det viktig å få i seg raske karbohydrater igjen for å fylle opp energi lageren, så kroppen ikke spiser opp musklene for energi. Mange som tror at trening er så damn avansert, men det er det ikke. Ganske enkelt.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Lukter overtrening. Det skal nok gå greit med 3 treninger, der du KJØRER deg helt ut.

 

For å bygge muskler må du kjøre deg helt ut, det vil si trene med de tyngste vektene.. Gjør du det 4 dager, vil du bli overtrent. Vil en eller flere muskler bli overtrent hvis du kjører split, og hvis du kjører full kropp vil det ikke ta så lang tid før du ligger i sengen og er dårlig. Immun forsvartet svekker også.

Her var det mye dumt! :)

Med all respekt så har du mye å lære før du gir bort råd til andre. Får også håpe trådstarter har vett på å ikke ta i mot råd av en 14 åring som oppgir kvartbøy i signaturen.

 

Til trådstarter. I all enkelhet spis masse MAT ;-)

Velg så rene former for mat som mulig. Prøv i den grad det er mulig å unngå for mye prosessert mat.

 

Et utvalg av gode nærigskilder:

Protein: Kjøtt, fisk, fulg, meiereprodukter(cottagecheese, melk, kesam, mager ost). Unngå kjøttdeig, pølser, osv.

Fett: Nøtter, feit fisk(Lask, ørret, makrell), oljer(raps, oliven, osv)

Karbohydrater: Fullkorsbrød, havregryn, frukt, grønnsaker, fullkornsris osv.

 

Sliter du med å legge på deg, så legg inn en spiseskje med olivenolje til noen måltider om dagen. Ha kalorioverskudd med bra mat og sunne fettkilder. Selv om du skal opp i vekt, er ikke dette noe grunn til å spise ”dritt mat”. Jo mer du spiser, jo viktigere er det at det er kvalitetsmat du putter inn i kroppen. Dette vil kroppen takke deg for i det lange løp.

Lenke til kommentar

Sier du at jeg snakker piss?

 

Vet du i det hele tatt hvorfor kroppen bygger muskler? VET DU?

Nei, det vet du ikke.. Du må ikke tro at du kan trene med 60kg i benk og ta 10 reps og 3 sett i noen uker og tro at du bygger muskler.

 

Intensity and Progression

Vet du hva det betyr? Tror ikke det..

 

Det første ordet betyr at du skal trene så tungt som mulig, på store muskler som bryst,rygg og bein skal du kjøre 5-7 sett med 5-7 reps. Ikke at du skal kjøre 5-7 sett med markløft og deretter 5-7 sett med chin ups nei.. Tilsammen 5-7 sett. 3 sett på markløft og 4 sett på chin ups..

 

Og vet du hva det andre ordet betyr? Altså.. Progression.. Det betyr at du må trene tyngre og tyngre for hver gang, altså øke vekten fra uke til uke. Jeg ser mange 14-16 åringer som trener med den samme vekten i flere uker og pumper ut 3 sett med 10 reps. Ikke før jeg sa til en treningskamerat av meg at alt han gjor var feil. Og nå er er han 15kg tyngre og tar 95kg i benk.

Lenke til kommentar

Kjører et split program ja, dvs to dagers pause mellom hver muskelgruppe, i tilleg til pause både fredag og lørdag. Er det for mye? I starten, dvs nå så kjører jeg ikke fullt ut, kan vel fort få treningsskade da sener osv ikke er vandt til det.

 

Så det er bedre med tyngre vekter og færre reps? Jeg må kjøre ganske lett hvis jeg skal ta 3*12, maksløft er langt over dobbelt så mye som det jeg klarer da.

Lenke til kommentar

Du vil få MANGE forskjellige menninger om dette. Så hvem stoler du på? Tror du på meg, og iden min bak at Tyngre vekter minst reps er best eller lettere vekter flere reps er best.

 

Btw, Anbefaler deg å sjekke ut boken; The Truth About Building Muscle av Sean Nalewanyj.

 

Pauser er ikke for mye nei, men pass på når du kjører deg helt ut at du ikke trener de samme musklene flere ganger i uken. Tenker da egentlig på at du tar millitær press på mandag og så tar du benkpress på fredag, det vil si triceps 2 ganger i uken.

 

Så må du også tenke på hvorfor kroppen gidder å bygge muskler i det heletatt, fordi du kjører så tungt som mulig så har ikke kroppen noe valg. DEN MÅ BLI STERKERE OG BEDRE TIL NESTE TRENING.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Dette kommer jo ann på hva du skal trene, styrke, volum, utholdenhet osv. Skal man bli sterk så trener man nervestystem, skal man ha utholdenhet så trener man 20 + 20rm. Men en pekepinne er at det alltid skal være så tungt at man sliter med siste repsa på de siste setta.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...