Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen finner ikke OS-disk


Anbefalte innlegg

En venn av meg har nettopp fått seg ny PC fra Komplett, kjøpt via deres PC-bygger. Den kom i dag, og han har ikke klart å kjøre Windows enda. Dette er i så måte en garantifeil, men det bør ikke være altfor komplisert å få fikset selv.

Når han booter maskinen får han følgende feilmelding:

 

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press key_"

"Harddisk not detected"

 

Dette var da etter at jeg hadde foreslått at han skulle gå i BIOS og velge harddisk som første bootdevice.

 

painT!: prøvde 1.device som harddisk

painT!: og 2.device som CD

painT!: 3.device som floopy drive

 

S-ATA-kabelen står også i både harddisk og hovedkort:

95ee7e79412cb4b36aa8478d2163beca.JPG

4f31d1cd6aae848fe9b696b4b303755b.JPG

 

Fremdeles vil ikke maskinen kjøre Windows. Noen tips? Jeg er ikke fysisk tilstede, så jeg får ikke kontrollert at han har gjort operasjonene i BIOS riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tre ( 3) sata kabler koblet i hovedkortet på det ene bildet, sjekk med kompisen din at dette stemmer. Kan jo være at den tredje kabelen er esata uttak eller cd-spiller #2 men bare 1 cd-spiller på bildet. Også, det er ikke likegyldig hvilket sata uttak harddisken er koblet på. Noen bioser lar ide kontrolleren ta over adressene for sata #5 og 6 hvis ide kontrolleren er aktivert. Da må harddisk og cd spillere være koblet i uttak # 1-4. Noen eldre kort brukte uttak 3-4 til ide emulering slik at det ble 1-2 og 5-6 til ren sata.

 

Også sjekke i bios at ikke raid er satt. Hadde hjulpet hvis du hadde en link til hvilken PC hos komplett dette er.

Lenke til kommentar

Første som slår meg: kunne det være en idé for ham å endre rekkefølgen på bilde nr 2? Han har riktignok kun én disk, vil dette ha noe å si?

 

Maskingen er en slik: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10158

 

edit: jeg er litt sløv, ser nå at S-ATA-enheten som vises selvsagt er DVD-drev. Den finner altså ikke noen harddisk i det hele tatt nei.

 

45bcb834b9c40fc2d12cbd4d39b46ca2.JPG

0d25179d371231244cd5eece95b7e1a4.JPG

26fd9f7f1634340dbc2453e9147c26d0.JPG

76f82fe2b32950d5a2fa6ecb39cc102c.JPG

6b9c4f8e0081205e9c0db7b8f7d568df.JPG

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel fra de nye bildene så er jo situasjonen åpenbar:

 

Det er ingen detektert harddisk i BIOS. Dene ene ATAPI enheten som oppdages er et DVD-drev (det på bildet anntar jeg).

 

Sansynligvis er det rett go slett ikke noen harddisk tilkoblet riktig, eller den har ikke fått strøm eller lignende.

 

Dette er sikkert noe helt grunnleggende slik som det, men her er ihvertfall første bud å få harddisken opp i bios, ellers kan du glemme å gå noe videre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du har helt rett, Stigma. Han sendte meg noen flere bilder, og neimen var det ingen S-ATA-strøm tilkoblet harddisken. Dette finner jeg noe merkelig, siden Komplett har montert, installert Windows og testet for ham. Nå har han uansett fått den up and running. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...