Gå til innhold

hvordan overklokke?


Anbefalte innlegg

jeg får snart et A7N8X deluxe, en XP2500+ og en Twinmos 512 MB PC3200 (m/winbond) minnebrikke i posten. jeg har aldri overklokket før.

vifta jeg har kjøpt er Igloo Silent Breeze 462. holder denne vifta?

 

er det noen som kan enkelt og punktvis forklare meg hvordan jeg overklokker CPU'en. hvor mye kan jeg overklokke den?

 

er veldig takknemlig for alle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg får snart et A7N8X deluxe, en XP2500+ og en Twinmos 512 MB PC3200 (m/winbond) minnebrikke i posten. jeg har aldri overklokket før.

vifta jeg har kjøpt er Igloo Silent Breeze 462. holder denne vifta?

 

er det noen som kan enkelt og punktvis forklare meg hvordan jeg overklokker CPU'en. hvor mye kan jeg overklokke den?

 

er veldig takknemlig for alle svar..

Hvor mye du kan overklokke den er det ingen som vet, det må du prøve selv, vifta er ikke braq til overklokking, men kanskje du får overklokka litt....Men tviler på at du kommer høyt med den vifta

Lenke til kommentar

Du overklokker cpu ved gradvis å justere på FSB (front side bus), multiplyer (hvis denne ikke er låst), eller begge deler. Etter hver justering bør du teste om pc'en er stabil ved å kjøre "tunge" applikasjoner/programmer. Du kan også justere opp VCore, men jo mer denne justeres, jo varmere blir cpu. Tommelfingerregelen er vel først å justere FSB/multiplyer, deretter VCore når det blir ustabilt.

 

Du må nesten bare prøve deg fram. Jeg er forøvrig heller ingen ekspert på overklokking, og setter derfor pris på korreksjoner fra andre hvis jeg har oppgitt noe som ikke stemmer eller har utelatt noe viktig.

Lenke til kommentar
jeg ville for det første valgt en annen kjøler, og kanskje lest nybegynnerguiden på overklokking.no! der kan du lære en del...
:yes:

SLK 900

Og en sånn:

Papst Vifte

 

Lurer bare på hvorfor han skal kjøpe en 80mm vifte som bråker mer enn en 92mm vifte når de flytter like mye luft. Det er jo bare dumt å kjøpe en mindre vifte enn 92mm på denne kjøleren.

 

Denne blåser bra med luft men bråker mye så jeg ville kjøpt en Zalman spenningsregulator (FanMate) og justert hastigheten ned til et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
jeg ville for det første valgt en annen kjøler, og kanskje lest nybegynnerguiden på overklokking.no! der kan du lære en del...
:yes:

SLK 900

Og en sånn:

Papst Vifte

 

Lurer bare på hvorfor han skal kjøpe en 80mm vifte som bråker mer enn en 92mm vifte når de flytter like mye luft. Det er jo bare dumt å kjøpe en mindre vifte enn 92mm på denne kjøleren.

 

Denne blåser bra med luft men bråker mye så jeg ville kjøpt en Zalman spenningsregulator (FanMate) og justert hastigheten ned til et akseptabelt nivå.

Var kun et forslag....HAR IKKE SAGT at han skal ta den viften... Jeg vet ikke hvor mye lyd han vil ha så derfor bare satt jeg opp den første vifta jeg så.....Han må selv bestemme hvor mye lyd han orker...Selv syns jeg 37-39db er mye....... Ville ikke selv kjøpt den...Men hvorfor ikke kjøpe en 120mm vifte istedet for den 92mm vifta? 120mm Titan flytter ca like mye luft+30db :)

Lenke til kommentar
Du overklokker cpu ved gradvis å justere på FSB (front side bus), multiplyer (hvis denne ikke er låst), eller begge deler. Etter hver justering bør du teste om pc'en er stabil ved å kjøre "tunge" applikasjoner/programmer. Du kan også justere opp VCore, men jo mer denne justeres, jo varmere blir cpu. Tommelfingerregelen er vel først å justere FSB/multiplyer, deretter VCore når det blir ustabilt.

 

Du må nesten bare prøve deg fram. Jeg er forøvrig heller ingen ekspert på overklokking, og setter derfor pris på korreksjoner fra andre hvis jeg har oppgitt noe som ikke stemmer eller har utelatt noe viktig.

 

hva er best å justere (git best resultat) av FSB og multiplier? går det for det samme hva jeg justerer?

 

hvorfor skal jeg stille VCore?

Lenke til kommentar

Selv har jeg et Intel system, og på Intels cpu'er er multiplyer låst. Dvs. at jeg er nødt til å bruke FSB for å klokke. På AMD som du har, går det visstnok an å låse opp (eller er den ikke låst?) multiplyer, og dermed også bruke denne ved klokking. Jeg har imidlertid ingen erfaring med AMD, og kan derfor ikke uttale meg skråsikkert om dette. Noen andre?

 

Ved å justere opp VCore når du har nådd maks. stabil klokking med FSB/multiplyer, kan du som regel oppnå enda litt høyere FSB etterpå. Men som sagt; Pass på varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...