Gå til innhold

Hvordan sette opp FTP-server i Linux?

Naits_87

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten periode prøv ganske hardt på å sette opp en ftp-server. Har vel egentlig prøvd det meste av ftp-applikasjoner og guider, men får det ikke til å fungere. Eksempelvis har jeg vært innom proftpd, vsftpd, pureftp m.m. (NB! - Ønsker ikke oppsett av pureFTP, da det sier at dette programmet ikke støtter mer enn 2 GB store filer). Dette skal tydeligvis ikke være enkelt for en som er relativt ny i unix-verdenen!

Spørsmålet mitt er altså om noen er villig til å gi en smørbrødliste for hvordan jeg kan sette opp vsftpd?

DETTE HAR JEG GJORT:

- installert vsftpd via aptitude.

- klarte å slette /etc/vsftpd.conf, så har funnet en på nettet jeg benytter nå.

(avinstallerte vsftpd og installerte det inn på nytt for å prøve å få inn vsftpd.conf på nytt, men det ble altså ikke med.)

- har kommentert ut det jeg tror er riktig til mitt bruk.

(KJØRER DEBIAN LENNY 5.0.3)

DETTE LURER JEG PÅ:

- en kort overordnet beskrivelse av hvordan en bruker i linux knyttes til

vsftpd og hvordan en kan velge hvilke mapper som brukeren skal ha tilgang til.

(NB! Har skjønt av en kan benytte chroot, men ønsker eksempelvis at en bruker skal ha tilgang til flere mapper på ulike steder i filsystemet i linux.

Er takknemlig for all hjelp=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På de fleste linux ftp server programmene knyttes kontoene opp mot linux sine egne brukerkontoer.

Dette er etter min mening tungvindt. (egentlig lettvindt, men surt å configurere)

Jeg vil anbefale å bruke wzdftpd (sudo apt-get install wzdftpd)

Denne lager du enkelt brukerkontoer hos og styrer tilgang til mapper direkte mot programmet uavhengig av linux kontoer.

Endret av Gjest
Skrevet
På de fleste linux ftp server programmene knyttes kontoene opp mot linux sine egne brukerkontoer.

Dette er etter min mening tungvindt. (egentlig lettvindt, men surt å configurere)

Jeg vil anbefale å bruke wzdftpd (sudo apt-get install wzdftpd)

Denne lager du enkelt brukerkontoer hos og styrer tilgang til mapper direkte mot programmet uavhengig av linux kontoer.

Takk for svaret! Mulig jeg er litt vanskelig, siden jeg ønsker å gjøre det på den tungvinne måten. Skal undersøke wzdftpd, men ønsker gjerne en guide på ftp mot unix sine brukere.

Skrevet

Hvis du ikke setter opp noe spesielt med brukerdatabase på LDAP eller SQL e.l, så skal linuxbrukerne automatisk være knyttet til ftp-serveren. Du trenger ikke å konfigurere ftp-serveren pr. bruker, det er nok å bruke default settinger, og konfigurere brukertilganger i filsystemet.

Skrevet

Det avhenger av FTP-serveren, nokon fungerar slik, andre ikkje. Eg brukte wu-ftpd for eit par år sidan, etter installasjonen kunne eg logge inn som ein vanleg systembrukar, og hadde tilgangane eg hadde ellers med brukaren.

For å fjerne eit program inkludert alle filer brukar du aptitude purge. T.d. aptitude purge vsftpd. Når du så installerar det på nytt skal den legge inn nye konfigurasjonsfiler. Det er ikkje så mange endringar som skal til i vsftpd for å bruke systembrukarane som innlogging, eg trur følgjande er nok:

local_enable=YES
write_enable=YES
anonymous_enable=NO

Trur det var bare dei eg brukte (til ein intern FTP-server, ikkje ekstern). Den midterste er kun nødvendig om brukarane skal laste opp, og den siste nektar anonym pålogging. Dersom fleire brukarar skal ha tilgang til dei same filene må du nok òg velje ein meir passande umask. Om eg ikkje hugsar feil brukar vsftpd 077 som standard. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...