Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser, skjønner ingenting?


Anbefalte innlegg

PC-en min fryser i ett sett... det skjer ikke over tid men plutselig på ett lite brøkdel av ett sekund. Når den fryste for første gang virket det kun som om musa og tastaturet ikke virket.

 

Først når jeg hadde uTorrent oppe når PC-en frøs skjønte jeg at det ikke var mus og tastatur som ikke virket siden opp og nedlastningshastighetene varierer hele tiden men når det stoppet helt på uTorrent skjønte jeg at det var en frys.

 

Virker heller ikke som om CPU-en jobber noe ekstra like før den fryser.

 

Reinstallert W7 i dag men så skjer AKKURAT det samme igjen nå kun 6-7 timer etter nyinstallering.

 

Er det noe hardwarefeil tror dere... tips?

 

Takker for svar.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte på Performance slik at jeg så hvor høy ytelsen var på prosessoren akkurat når PC-en fryser, den fryste seg på 1%.

 

Skjønner at dette kan virke som ett veldig vrient problem men er det virkelig INGEN som har noen tenker om hva det kan være?

 

Se på det som en utfordring, alle tips tas imot med takk... bios, drivere, masklinvarefeil, etc.

Lenke til kommentar

så maskinen crasher ikke, men "hakker" med andre ord? Høres mest ut som et driverproblem eller noe sånt for meg. En eller annen enhet stopper opp systemet. Jeg ville begynne med å strippe systemet for alle ikke-vitale deler, og så legge dem til igjen èn etter èn til du ser hva det er som forårsaker problemet.

 

Når du har funnet ut hvilken komponent som er feilkilden så kan du sansynligvis rette det med en driver eller annen fiks for problemet.

 

En annen mulighet er et det er noe software som kjører i bakgrunnen som lager problemet.

 

Der har du ihvertfall noen ting å skjekke, men i slike tilfeller må du nesten bare gå systematisk til verks. Ingen her vil kunne fortelle deg nøyaktig hva som er feilen med såpass lite informasjon å gå på.

 

Det er forøvrig lurt å poste dine systemspecs i slike type situasjoner. Da gjenkjenner kanskje noen et kjennt problem med en komponentdel og kan foreslå en løsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
så maskinen crasher ikke, men "hakker" med andre ord?

Ingen hakking nei, det gir ABSOLUTT INGEN varsel før det stopper opp 100%.

 

Høres mest ut som et driverproblem eller noe sånt for meg. En eller annen enhet stopper opp systemet.

Kan godt hende men tror det egentlig er usannsynlig, uansett har jeg den på minnet... er åpent for alt.

 

Du skjønner PC-en virket perfekt i ca 2 uker etter installeing av W7 med de innebygde driverne, plutselig en dag så begynte den å stoppe helt opp.

 

Fant ikke ut noe og reinstallerte windows på nytt men ingen forbedring etter nyinstallasjonen, derfor har jeg mistanke om at det er maskinvaren.

 

Jeg ville begynne med å strippe systemet for alle ikke-vitale deler, og så legge dem til igjen èn etter èn til du ser hva det er som forårsaker problemet.

Det er nok her jeg må begynne ja... så kan jeg eventuelt sjekke driverne hvis dette ikke fører til noe.

 

Når du har funnet ut hvilken komponent som er feilkilden så kan du sansynligvis rette det med en driver eller annen fiks for problemet.

 

En annen mulighet er et det er noe software som kjører i bakgrunnen som lager problemet.

Rart om det skulle være noe som helst software men finnes det noe software som ikke vil endre seg ved en reinstallering av windows.

 

Der har du ihvertfall noen ting å skjekke, men i slike tilfeller må du nesten bare gå systematisk til verks. Ingen her vil kunne fortelle deg nøyaktig hva som er feilen med såpass lite informasjon å gå på.

 

Det er forøvrig lurt å poste dine systemspecs i slike type situasjoner. Da gjenkjenner kanskje noen et kjennt problem med en komponentdel og kan foreslå en løsning.

Intel® Core2 Duo CPU E8200 2,66 GHz

NVidia GeForce 8500 GT (Microsoft Corporation - WDDM v1.1)

Corsair strømforsyning, ny pris ca 6-700 kr for 2 år siden.

 

Finner ikke ut mer i farten, trodde alt skulle stå i "Device Manager" men skal nok finne det ut.

 

Har ett lite spørsmål til her... hvis skjermkortet fryser, vil det kunne gå ut over PC-en slik at den også fryser?

 

Og ett til... hvis strømforsyningen er dårlig, hva bruker det å resultere i?

 

Uansett, tusen takk for svaret ditt, da har jeg ihvertfall ett sted å begynne!

Lenke til kommentar

Jeg misforsto. Systemet dit hardlåser seg med andre ord, slik at du må restarte - korrekt?

 

Er det noen gang blåskjermer, eller alltid bare skjermfrys? En feilkode hadde vært nice for å ha noe å gå etter.

 

Jeg ville først av alt jøt en grundig memtest. fysiske minnefeil er ofte grunn til mange random problemer, dog jeg forentet flere bluescreens i så tilfelle... verdt å sjekke dog.

 

Ellers vil jeg fremdeles annbefale "ta vekk alt, og legg til igjen èn etter èn" strategien. hvis du ikke får noen feilkode å gå etter så må du nesten basere deg på systematisk feilsøking.

 

Det skal være noen crashlogger oig slikt du kan grave litt i dog. prøv ¨søke forumet etter "hvordan feilsøke windows" så tror jeg du skal finne noen poster av folk som har god oversikt på hvordan du kan bruke windows egne logger og verktøy for å fjerne noe av gjettingen involvert i feilsøing av sike problemer. Jeg tar sånt som regel mer på "gefyhlen" og erfaring, men det er ikke altid like lett å hjelpe folk over nettet på den måten :)

 

EDIT: Malvado beat me to it =P bare følg hans linker du.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker så sinnsykt mye, tror en slik tråd er en meget god start. Setter i gang i morgen tror jeg, mulig jeg klarer å få litt hjelp i helgen med dette.

 

Ja, jeg må trykke svenskeknappen hver eneste gang. Det bare låser seg HELT uten forvarsel, musepekeren hopper ikke litt engang før den står stille. Som om noen plutselig trekker ut tastatur/mus kabelen og da har alt gått i stå.

 

Satte på en film som gikk i bakgrunnen mens jeg så på TV, når jeg sjekka PC-en igjen hadde den låst seg med en irriterende summelyd, antar det er lyden av filmen i AKKURAT det øyeblikke den kræsja.

 

23:38 står det på klokka så det skjedde for ca 1 time siden, den klarer altså ikke mer enn 2 timer før den stopper helt.

Lenke til kommentar

skjer dette bare på utorrent?

 

jeg hadde samme problemet, men bare når jeg brukte utorrent. jeg fikk ihvertfall løst dette med å bruke utorrents faq på disk cache, samt kjøre utorrents speed test/setup for å konfigure antall tilkoblinger osv. Win7 stiller høyere krav til routere og nettverkskort siden denne ikke har noen limits på tcp/ip Half open connections slik xp og vista hadde og mest sannsynlig funker ikke samme instillingene i utorrent på win7 som på tidligre versioner av windows.

 

hvis det skjer når du ser på film, har du installert direct-x? enkelte codecs i win7 er avhengig av direct-x

 

Har du vært på power options i kontrollpanel? du bør sette den til high performance for å unngå at enkelte komponenter går i dvale.

 

Håper forøvrig du ikke slår av maskina med "svenskeknappen" siden den er/var for å endre volten fra 110-220 og omvendt, regner med du mener av/på knappen på strømforsyninga i stedet.

Lenke til kommentar
Har samme problem selv, dog forskjellig HW, men samme OS.

Prøvde clean inst no, uten noen andre programmer untatt steam og skjerkort driver. Skal se om det hindrer klikk, isåfall var mitt problem sw basert.

Fint om du oppdaterer hvordan det går med deg...

 

Har tenkt på noe som også følger med en reinstallering og det er jo ALLE filene egentlig.

 

De legges jo i windows.old mappen, så jeg skal begynne med å slette den og kjøre virusscan.

 

Tviler på at feilen ligger der men det er lov å håpe :thumbup:

 

Edit:

For filoverføring har jeg nå startet med en Ubuntu disk... lurer på om den kræsjer med Ubuntu også?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Jeg formaterte hele disken jeg installerte på. Har nå kjørt i over 1 time uten krasj.

Kjempefint, har selv kjørt over 1 time med en Ubuntu-CD.

 

Edit:

Da har jeg kjørt 2,5-3 timer uten noe problem med Ubuntu. Booter opp med windows og stikker ut en tur og handler, spennende å se når jeg kommer tilbake.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ser ut som det ordner seg nå, PC-en suser å går og har ikke fryst siden i går når jeg overførte noen filer fra systemdisken som stammer fra en annen tråd, for å ta en kort oppsummering.

 

Hadde for ett par uker siden problem med at jeg ikke fant en disk og brukte Ubuntu til å lagre filene fra denne disken til systemdisken før jeg formaterte.

 

Disse filene tok selvsagt stor plass på systemdisken men var av en eller annen grunn ikke synelige i W7.

 

I Ubuntu var de heller ikke synlige i den opprinnelige mappen de ble lagt i men la seg i en mappe som heter "found.0000" eller noe med 3 lignende undermapper.

 

Det var disse filene jeg overførte til den formaterte disken igjen som nå så klart kom opp i windows, etter det startet jeg W7 og siden det har ikke maskinen fryst, dette ble som sagt gjort i går.

 

Om dette er tilfeldighet eller om feilen virkelig har forsvunnet vet jeg ikke men så lenge den PC-en ikke fryser er jo jeg fornøyd. Takker for all hjelp....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...