Gå til innhold

Privatist >> forkurs?


bruktCDplate

Anbefalte innlegg

Har det noe å si om man tar 2 fag (samfunnsfag + norsk/engelsk) som privatist på VG1, slik at man får et lettere 2. år?

Tenker på å søke forkurs, for så å gå ingeniør, men vil gjerne ta et par VG2 fag som privatist, men så er det et par som sier at jeg havner bakerst i køen siden jeg har tatt fag som privatist?

Jeg havner i en annen kvote eller noe sånn.. ?

 

Noen som har noe fakta å legge på bordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle kommer inn på forkurs, så det er ikke relevant. jeg kom inn før jeg var ferdig med vg2:)

 

 

 

men nei, du er i primærkvoten selv om du tar fag som privatist slik du beskriver. men om du tar privatist eksamen i samme fag flere ganger, eller tar privatist eksamen i et fag du har hatt på skolen, da er du ute av primærkvoten.

 

samordnaopptak.no

Lenke til kommentar

igjen, du kommer inn på forkurs!

 

glemte å skrive det tidligere, opptak til forkurs skjer lokalt, ikke gjennom samordnet opptak. altså gjelder ikke den regelen uansett.

 

 

men nei, du mister ikke førstegangsvitnemålskvoten(som jeg kalte primærkvoten) selv om du prøver deg på en privatist eksamen året før.

 

 

jeg tenkte det samme som du når jeg begynte på videregående, men jeg droppet det, fordi det er en dårlig ide.

Lenke til kommentar

vg1 er ikke noe lettere enn vg2. og flere av karakterene fra vg1 kommer på vitnemålet du skal søke høyere utdanning med. så fokuser på de.

 

å ta fag som privatist er i de fleste tilfeller mer tungvindt enn å ta de gjennom undervisning.

 

så hvorfor vil du jobbe mer enn nødvendig på vg1, pluss å betale for privatisteksamener?

 

er bare ingen grunn til å gjøre det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...