Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med å boote oprtativsystemet. Problemer med sata kontrollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en maskin her som ikke vil boote operativsystemet. Maskiner buker Windows XP, når XP skal starte å laste ser en bare såvidt XP logoen går maskinen restarter seg. Har prøvd harddisken i en annen maskin og da booter den helt normalt.

Prøvde en annen harddisk på maskinen som har problemer, men fikk ikke lastet operativsystemet da heller. Når jeg setter inn XP cden for å kjøre reparer, kommer det opp en bluescreen når diverse filer lastes. Bluescreenen gir feilmeldingen: Stop 0x0000007B

Kan det være noe mer satakontrollen som er feil? Er det mulig å oppdadere driverene til denne uten å gå inn i operativsystemet?

Maskinen består blant annet av:

Asus P5Q SE

E8400

PC2-6400 4096 MB

Noen tips til hva som kan være feil?

Mvh

Mr.Anki

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mye rart som lager slike symptomer. Som eksempel da jeg selv fikk problemer: det begynte med sporadiske reboot som i løpet av en ukes tid ble verre, til slutt kunne jeg ikke boote hverken disk eller CD.

Tok da en nærmere titt og fant fort flere defekte kondensatorer på hovedkortet. Dette er et velkjent problem. Strømforsyningen til CPU blir ustabil, og hva som helst kan skje.

Ditt kort er vel såpass nytt at det bør ikke være samme feil. Men hardware feil kan være vanskelig å finne uten å prøve seg fram ved å bytte komponenter.

Skrevet

Jeg tror ikke du i utgangspunktet skal begynne å fokusere på mulige hardware feil. Selvfølgelig er det en muliget, men når maskinen ikke booter OS skikkeig så er det som regel oftere relatert til et software, driver eller lignende problem. Er du usikker så kan du jo alltids boote opp Ubuntu fra en liveCD og se om du får problemer der også.

Herer ihverfall litt hjelp til de nspesifikke feilmeldingen du får. Du finner også mer info ved å bare google den:

http://www.pc-hjelpen.com/html/arkiv/1/0071.asp

-Stigma

Skrevet (endret)

Jepp, kan godt hende det er software.

Første gangen jeg drev å testet kom ikke XP logoen frem i det hele tatt. Men nå har den plutselig kommer frem. Kan prøve å boote med Ubuntu. Er ikke noe god på linux, men finnes det noen funksjoner som jeg kan teste maskin vare med der?

Angående satakontrollen er det mulig å oppdadere denne driveren i Ubuntu feks? Eller uten å boote noe operativsystem?

Endret av Mr.Anki
Skrevet

Drivere er jo dypt integrert i Windows, ikke noe du kan gjøre med de utenfor Windows. Men du kan jo starte opp i Safe Mode, da er det minimalt med funksjoner i driverne.

En Linux CD er veldig grei for feilsøking, du slipper å installere noe på disken. Hvis Linux fungerer og kan lese disken OK så er hardware i orden.

Skrevet

Du sier at harddisken booter en annen maskin ? Betyr det at du ikke har installert windows på harddisken mens den sto i den aktuelle "problem" maskinen ? Da må du antagelig installere windows fra bunnen av på den PC'en med den harddisken i. Kræsjer ofte hvis du bytter disk fra pc til pc. ( I motsettning til linux ;) Så fikk jeg sagt det )

Skrevet

Har installert windows på harddisken mens den stod i "problem maskinen", den har fungert helt fint frem til nå.

Har testet disen i en annen maskin og da booter den helt fint.

Skrevet
Jepp, kan godt hende det er software.

Første gangen jeg drev å testet kom ikke XP logoen frem i det hele tatt. Men nå har den plutselig kommer frem. Kan prøve å boote med Ubuntu. Er ikke noe god på linux, men finnes det noen funksjoner som jeg kan teste maskin vare med der?

Angående satakontrollen er det mulig å oppdadere denne driveren i Ubuntu feks? Eller uten å boote noe operativsystem?

Ubuntu live booter du bare rett fra CDen. DU gjør ingen permanent endring på systemet (neste restart er alt tilbake til normalt). Det jeg mener er at dersom det er fysisk hardware feil så vil disse da også som regel lage problemer i andre OS, så det er en grei ting du kan teste med. Det sagt så tror jeg neppe det er årsaken til dine feil. Jeg bare forslår det som en mulighet til å utelukke eller ihvertfal minste mistanken for hardware defects dersom du fremdeles mistenker det.

Jeg har ingen konkrete forslag til hva din spesifikke feil er - det er alt for mange mulige årsaker til å kommentere på uten å ha mer info. Booter den i safemode?

-Stigma

Skrevet
Står BIOS i AHCI mode ?

Ville sjekket dette. Det kan forklare hvorfor den booter greit fra et annet hovedkort. Feilkoden indikerer jo sterkt at problemet er relatert til HD kontroller eller dens driver. Mulig du kan endre modus i BIOS for å boote opp normalt, og så heller oppdatere driveren for å gå tilbnake til andre modusen dersom du vil det.

-Stigma

Skrevet

Etter å ha tuklet litt med AHCI og alt det der bootet den normalt igjen :)

Hadde prøvd dette tidligere og, men det var før jeg i hele tatt fikk opp XP logo.

Så da kan det hende grunnen til at maskinen ikke ville boote i utgangspunktet var at biosen rett og slett har resett seg helt uten videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...