Gå til innhold

Pilot! Laseroperasjon? Hvorfor ikke?


anonymousf

Anbefalte innlegg

Jeg har ihvertfall hørt at det er pga. at kontrastsynet blir svekket, men som flere andre har påpekt så er kanskje ikke det den eneste grunnen til at de ikke tar inn laseropererte kandidater. Men det er forståelig om de godkjenner dette i andre land. Hvorfor? Jo, fordi..:

 

I Norge har vi ekstremt få jagerfly. Det er et "populært" yrke som hele tiden har nok av kandidater å ta av i forhold til kapasiteten, og derfor er det enklere å luke ut en stor mengde med søkere, noe som gjør hele selekteringsprosessen mye enklere og også mer effektiv ved at laseroperasjoner som nevnt kan føre til andre svakheter ved synet. Men det forskes jo mye på dette området, og det er fullt mulig at det blir godkjent her til lands etterhvert også. Alt utvikler seg jo, men så er det jo spørsmålet om ikke jagerflyene blir erstattet med droner om 20 år ca. også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Årsaken jeg fikk høre under opptaket var blant annet nedsatt kontrastsyn ved laserbehandling. Og for de som spekulerer i det; JA, de kan se om du har tatt laserbehandling.

 

Angående når eksisterende piloter får nedsatt syn er det ingen problem å fly med f.eks briller. (Gjelder hvertfall alt annet enn fighter).

 

Nye typer laser som ikke behøver mekanisk operasjon av selve øyet, men som kun bruker laser kan ikke så lett oppdages. Jeg får min del har utført laseroperasjon og hos meg har dette grodd så bra at det ikke er synlig.

 

Grunnen til at flyvåpenet ikke vil ha laseropererte er av den enkle grunn at de ikke har oppdatert seg på nyere metoder for laseroperasjoner og det faktum at som ved alle andre operasjoner så vil det alltid være en sjanse for senvirkninger. En slik utdanning koster en del millioner per person og har vel en plikttjeneste på 12år om jeg ikke husker feil, dermed vil det være lite lurt å spandere såpass mye midler på en person som har en viss risiko for å kunne få medisinske problemer senere.

Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall hørt at det er pga. at kontrastsynet blir svekket, men som flere andre har påpekt så er kanskje ikke det den eneste grunnen til at de ikke tar inn laseropererte kandidater. Men det er forståelig om de godkjenner dette i andre land. Hvorfor? Jo, fordi..:

 

I Norge har vi ekstremt få jagerfly. Det er et "populært" yrke som hele tiden har nok av kandidater å ta av i forhold til kapasiteten, og derfor er det enklere å luke ut en stor mengde med søkere, noe som gjør hele selekteringsprosessen mye enklere og også mer effektiv ved at laseroperasjoner som nevnt kan føre til andre svakheter ved synet. Men det forskes jo mye på dette området, og det er fullt mulig at det blir godkjent her til lands etterhvert også. Alt utvikler seg jo, men så er det jo spørsmålet om ikke jagerflyene blir erstattet med droner om 20 år ca. også da.

 

Mye synsing her nå...

 

Grunnen har til nå vært usikkerheten rundt bieffektene ved laseroperasjoner. Før var det vanlig at det kunne fungere fint i flere år, før man plutselig fikk problemer enten med "tilbakefall", eller div forstyrrelser på øyet. Forsvaret ønsket da ikke å bruke flerfoldige millioner på noen som kunne plutselig bli "ubrukelige".

 

Men de siste årene er det kommet stadig bedre og tryggere teknikker på laseroperasjoner, og nylig har NASA bestemt seg for å tillate laseropererte som piloter på romferger. Om dette er den ene eller andre typen operasjon vet jeg ikke. Det verserer derfor rykter om at FMI vurderer å følge etter, og det er ingen umulighet.

 

Det er et litt spesielt system for helsegodkjennelse, en skal ha normal syn ved seleksjon, etter passert seleksjon er det meste good game. Finnes flere jagerflygere som flyr med briller. Men så det er klart: Det er FMI som bestemmer helsekravene, ikke seleksjonssenteret!

 

Forsvaret har stort behov på flygere for øyeblikket, være seg jager, orion eller heli. Spesielt på heli trengs det mange nye flygere, derfor har flygerutdanningen vært et prioriteringsområde for Forsvaret de siste årene. Svekket/operert syn brukes definitivt ikke som et verktøy for å sile ut en viss masse av søkerene.

Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall hørt at det er pga. at kontrastsynet blir svekket, men som flere andre har påpekt så er kanskje ikke det den eneste grunnen til at de ikke tar inn laseropererte kandidater. Men det er forståelig om de godkjenner dette i andre land. Hvorfor? Jo, fordi..:

 

I Norge har vi ekstremt få jagerfly. Det er et "populært" yrke som hele tiden har nok av kandidater å ta av i forhold til kapasiteten, og derfor er det enklere å luke ut en stor mengde med søkere, noe som gjør hele selekteringsprosessen mye enklere og også mer effektiv ved at laseroperasjoner som nevnt kan føre til andre svakheter ved synet. Men det forskes jo mye på dette området, og det er fullt mulig at det blir godkjent her til lands etterhvert også. Alt utvikler seg jo, men så er det jo spørsmålet om ikke jagerflyene blir erstattet med droner om 20 år ca. også da.

 

Mye synsing her nå...

 

Grunnen har til nå vært usikkerheten rundt bieffektene ved laseroperasjoner. Før var det vanlig at det kunne fungere fint i flere år, før man plutselig fikk problemer enten med "tilbakefall", eller div forstyrrelser på øyet. Forsvaret ønsket da ikke å bruke flerfoldige millioner på noen som kunne plutselig bli "ubrukelige".

 

Men de siste årene er det kommet stadig bedre og tryggere teknikker på laseroperasjoner, og nylig har NASA bestemt seg for å tillate laseropererte som piloter på romferger. Om dette er den ene eller andre typen operasjon vet jeg ikke. Det verserer derfor rykter om at FMI vurderer å følge etter, og det er ingen umulighet.

 

Det er et litt spesielt system for helsegodkjennelse, en skal ha normal syn ved seleksjon, etter passert seleksjon er det meste good game. Finnes flere jagerflygere som flyr med briller. Men så det er klart: Det er FMI som bestemmer helsekravene, ikke seleksjonssenteret!

 

Forsvaret har stort behov på flygere for øyeblikket, være seg jager, orion eller heli. Spesielt på heli trengs det mange nye flygere, derfor har flygerutdanningen vært et prioriteringsområde for Forsvaret de siste årene. Svekket/operert syn brukes definitivt ikke som et verktøy for å sile ut en viss masse av søkerene.

De som bruker briller eller evt. linser hadde godt syn da de kom inn på opptak til pilotutdanning, når de da i ettertid får litt svekket syn så har jo forsvaret påkostet dem en lang og dyr utdannelse derfor får de lov å fly med briller hvis da ikke synet er for dårlig.

 

Regner med at de Romfergepilotene som har tatt laserbehandling av synet fikk dårligere syn etter at de var tatt opp og utdannet som piloter.

 

Uansett faktum er at man må ha perfekt syn når man blir tatt opp så det hjelper ikke å prøve å diskutere seg fram til en løsning.

Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall hørt at det er pga. at kontrastsynet blir svekket, men som flere andre har påpekt så er kanskje ikke det den eneste grunnen til at de ikke tar inn laseropererte kandidater. Men det er forståelig om de godkjenner dette i andre land. Hvorfor? Jo, fordi..:

 

I Norge har vi ekstremt få jagerfly. Det er et "populært" yrke som hele tiden har nok av kandidater å ta av i forhold til kapasiteten, og derfor er det enklere å luke ut en stor mengde med søkere, noe som gjør hele selekteringsprosessen mye enklere og også mer effektiv ved at laseroperasjoner som nevnt kan føre til andre svakheter ved synet. Men det forskes jo mye på dette området, og det er fullt mulig at det blir godkjent her til lands etterhvert også. Alt utvikler seg jo, men så er det jo spørsmålet om ikke jagerflyene blir erstattet med droner om 20 år ca. også da.

 

Mye synsing her nå...

 

Grunnen har til nå vært usikkerheten rundt bieffektene ved laseroperasjoner. Før var det vanlig at det kunne fungere fint i flere år, før man plutselig fikk problemer enten med "tilbakefall", eller div forstyrrelser på øyet. Forsvaret ønsket da ikke å bruke flerfoldige millioner på noen som kunne plutselig bli "ubrukelige".

 

Men de siste årene er det kommet stadig bedre og tryggere teknikker på laseroperasjoner, og nylig har NASA bestemt seg for å tillate laseropererte som piloter på romferger. Om dette er den ene eller andre typen operasjon vet jeg ikke. Det verserer derfor rykter om at FMI vurderer å følge etter, og det er ingen umulighet.

 

Det er et litt spesielt system for helsegodkjennelse, en skal ha normal syn ved seleksjon, etter passert seleksjon er det meste good game. Finnes flere jagerflygere som flyr med briller. Men så det er klart: Det er FMI som bestemmer helsekravene, ikke seleksjonssenteret!

 

Forsvaret har stort behov på flygere for øyeblikket, være seg jager, orion eller heli. Spesielt på heli trengs det mange nye flygere, derfor har flygerutdanningen vært et prioriteringsområde for Forsvaret de siste årene. Svekket/operert syn brukes definitivt ikke som et verktøy for å sile ut en viss masse av søkerene.

De som bruker briller eller evt. linser hadde godt syn da de kom inn på opptak til pilotutdanning, når de da i ettertid får litt svekket syn så har jo forsvaret påkostet dem en lang og dyr utdannelse derfor får de lov å fly med briller hvis da ikke synet er for dårlig.

 

Regner med at de Romfergepilotene som har tatt laserbehandling av synet fikk dårligere syn etter at de var tatt opp og utdannet som piloter.

 

Uansett faktum er at man må ha perfekt syn når man blir tatt opp så det hjelper ikke å prøve å diskutere seg fram til en løsning.

 

 

Du må ikke ha "perfekt" syn.

Du må ha normalt ukorrigert syn, det vil si 20/20 (engelske måten å si det på)

Det fins folk som har skarpere syn enn det og, f.eks Chuck Yeager hadde 20/15 og noen har 20/10 (Søk på google)

 

Det er veldig få som har "så godt syn som det fysisk er mulig å få" , men mange har til gjengjeld helt normalt syn ukorrigert.

 

20/20 betyr at når man står 20 fot unna et objekt, så ser man det som er normalt for et menneske på den avstanden.

 

har man 20/10 så betyr det at på 20 meters avstand, så kan du se ting, som en som har normalt syn ville ha sett på 10m avstand

 

Does it make any sense?

 

 

Ps. I Norge heter det 6/6 syn da vi åpenbart bruker det metriske systemet..

 

Men det beste er jo uansett å gå til en optiker.. Sier han at du har gjennomsnittlig godt syn, så skal det vel en del til for at du stryker på forsvarets synstest.

Lenke til kommentar

Med perfekt syn så mente jeg kravet forsvaret setter, ikke at man kan lese en skrift som er 100 meter unna eller noe sånt.

 

Hvis man ikke bruker briller og ser greit så trengar man ikke bekymre seg for den delen av testene.

Men det er mange andre ting som testes før man får et bestått opptak til pilotutdanning også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...