Gå til innhold

Dual/Cluster


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det så er det forskjellige måter å kjøre Dual på. Ekte dual eller clustered.

 

Når man benytter f.eks. 2 Xeon eller MP prosessorer på samme hovedkort har man et dual system. Mens med 2 vanlige prosessorer på hovedkortet vil kjøre clustered? Det er kanskje større forskjeller?

 

Slik jeg har forstått det så er det forskjeller i minnehåndtering og kommunikasjon mellom prosessorene. Er det noen som kan forklare forskjellen på disse arkitekturene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cluster er normalt to eller flere seperate maskiner som er satt opp på en spesiell måte slik at de oppfører seg som en enkelt maskin for applikasjoner. Dette er for å sørge for failover og i noen tilfeller vil en også bortimot doble ytelsen, siden begge maskinene betjener samme load. Men ryker en node (altså en enkelt maskin i clusteret), reduseres hastigheten tilsvarende. Men det avhenger altså av hvilken hardware og software du kjører.

 

Forskjeller mellom CPU typene, er jeg ikke helt inne på. Vet bare at MP og Xeon cpu har dobbelt så mye cahce (og noen har firedobbelt) som en desktop cpu. I tillegg har de en mye raskere cache-type enn vanslige maskiner. Men det som virkelig avgjør samspillet mellom cpu på en dual maskin, er chipsettet. Her finnes det en rekke tekonlogier som er med å bestemme og fordele lasten mellom cpu. Mer om dette finnes på Intel og AMD sine sider.

Lenke til kommentar

Det spiller ikke noen rolle for betegnelsene "dual" eller "quad" om du bruker dedikerte dual/quad cpuer. Jeg kjører 2x XP1700+ på samme hovedkort, og det er akkurat like fullgodt dual som 2x MP1700+.

 

Hva slags CPU du kjører spiller ingen rolle, så lenge du får dem til å fungere sammen. To vanlige 386'er hadde også blitt dual, samme hadde en AMD XP og en AMD MP på samme hovedkort. Pokker heller, om du hadde klart å få til en P4 og en Xeon MP til å funke mot samme hovedkort, så hadde det også blitt "dual".

Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på separate maskiner, men flerprosessor system. Jeg tenkte ikke på clusterløsninger. Jeg fant bare ikke noe mer korrekt ord for halveis dual. (Jeg vet dette var dårlig formulert).

Som det ble poengtert rett over så har du et dual system når du kjører med et hovedkort og to prosessorer. Hvilken prosessor er uintressant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...