Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen på min alder med skoliose? (i tenårene)

Gjest jente, 14

Anbefalte innlegg

Gjest jente, 14
Skrevet

Hei

Jeg har akkuart fått oppdaget en skoliose, skal snart til vidre undersøkelse til ortoped. Men lurer på en ting:

De som bruker korsett:

- Kunne man tydelig se at ryggen var skeiv, eller var det overraskende at du måtte bruke det?

- Hvordan er det å bruke korsett? Hvordan påvirker det hverdagen? Kan du fortsette med gym og andre aktiviteter, eks. dans?

- Er det flaut å gå med korsett? Synes det gjennom klærne?

Er ikke sikker på om jeg trenger korsett enda, men har mye vondt i ryggen, så må nok få gjort noe med det.. Som sagt skal jeg snart på vidre undersøkelse, men lurer på hvordan det blir.

- Hva gjorde du når du ble undersøkt?

- Hvordan lager/støper de korsettet til deg?

- Er det noe jeg burde forberede meg på?

Håper på svar!

Vil så gjerne høre om deres opplevelser og erfaringer.

Synes også det er best å høre det fra noen på min alder. Er en jente på 14 år og en 40 år gammel mann opplever ikke slikt samme som ungdommer hvis dere skjønner..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke skoliose, faktisk vet jeg ikke en gang hva det er, men basert på hva du skriver oppfatter jeg det som en skjevhet i ryggen eller noe slikt som tvinger deg til å måtte gå med korsett for å fungere ordentlig for å rette opp ryggen. Resten av posten er basert på dette synet.

Hvordan det vil gå rent fysisk vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Men rent utseendemessig osv, og hvordan det vil se ut med korsett osv. Jeg er btw en gutt på 16 år, og vet hva jeg ville tenkt om jenter på min alder eller jenter på din alder (var jo der nettopp selv) fra en på din alder sitt synspunkt.

Generelt har jeg den oppfatningen at folk ikke "bryr seg" om det hvis folk har plager/sykdommer/skader som dette. Det er ikke "ekkelt" eller smittsomt eller noe som på en måte påvirker andre på noen måte. Det er litt som å ha en spesiell hårfarge eller være høy liksom. Folk aksepterer det. Så hva meg angår er det ikke noe du trenger å være flau over, det gjelder også eventuelle tiltak (korsettet) du må iverksette som en følge av sykdommen. Er jo ikke noe galt med korsett, det regnes jo faktisk som et "pent" plagg, og jeg personlig synes det er litt hot (ikke at det relevant, og du er litt ung for meg =P).

Jeg ser du skriver "støpe korsettet" så er jo mulig dette ikke er et slags samme type korsett som man kjenner til fra klesbutikker. Men selv om dette er tilfellet gjelder de samme punktene, det er ikke noe flaut med det, og jeg tror ikke det ser forferdelig ut. Det blir sikkert 100% umulig å se gjennom klærne om ikke du går med tettsittende topp o.l.

Håper det hjalp. Og ikke vær bekymret :) Dette går så bra så! :D

Skrevet (endret)

Aktivitet og gym tror jeg det bare er positivt at du holder på med! En fin strekkøvelse du kan gjøre når som helst, er å ta hendene bak ryggen og strekke skuldrene ut sammen med ryggen. Tung skolesekk kan kanskje være belastende.

Endret av Imaginary
Skrevet
Jeg har ikke skoliose, faktisk vet jeg ikke en gang hva det er, men basert på hva du skriver oppfatter jeg det som en skjevhet i ryggen eller noe slikt som tvinger deg til å måtte gå med korsett for å fungere ordentlig for å rette opp ryggen. Resten av posten er basert på dette synet.

Hvordan det vil gå rent fysisk vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Men rent utseendemessig osv, og hvordan det vil se ut med korsett osv. Jeg er btw en gutt på 16 år, og vet hva jeg ville tenkt om jenter på min alder eller jenter på din alder (var jo der nettopp selv) fra en på din alder sitt synspunkt.

Generelt har jeg den oppfatningen at folk ikke "bryr seg" om det hvis folk har plager/sykdommer/skader som dette. Det er ikke "ekkelt" eller smittsomt eller noe som på en måte påvirker andre på noen måte. Det er litt som å ha en spesiell hårfarge eller være høy liksom. Folk aksepterer det. Så hva meg angår er det ikke noe du trenger å være flau over, det gjelder også eventuelle tiltak (korsettet) du må iverksette som en følge av sykdommen. Er jo ikke noe galt med korsett, det regnes jo faktisk som et "pent" plagg, og jeg personlig synes det er litt hot (ikke at det relevant, og du er litt ung for meg =P).

Jeg ser du skriver "støpe korsettet" så er jo mulig dette ikke er et slags samme type korsett som man kjenner til fra klesbutikker. Men selv om dette er tilfellet gjelder de samme punktene, det er ikke noe flaut med det, og jeg tror ikke det ser forferdelig ut. Det blir sikkert 100% umulig å se gjennom klærne om ikke du går med tettsittende topp o.l.

Håper det hjalp. Og ikke vær bekymret :) Dette går så bra så! :D

Korsettene som blir brukt for å rette opp skoliose er helt anderledes enn vanlig korsett! Du blir ikke akkurat noe "hottere" av det, og det synes en del igjennom klærne: http://media.photobucket.com/image/korsett...IMG2967.jpg?o=1

Men tror ikke noen blir mobbet for en slik tilstand, og det går nok bra som du sier :D

Skrevet

Takk for støtte og tips :)

Jeg gruer meg virkelig til dette. Det er jo ikke sikkert jeg må bruke korsett, men noe må jo gjøres. De smertene jeg har nå, orker jeg ikke mer! Det blir jo bare værre og værre. Det er så rart at jeg plutselig skal bli som en gammel dame med ryggproblemer..

Noen flere med erfaringer? :D

• 1 år senere...
Skrevet

Hei

Jeg har akkuart fått oppdaget en skoliose, skal snart til vidre undersøkelse til ortoped. Men lurer på en ting:

De som bruker korsett:

- Kunne man tydelig se at ryggen var skeiv, eller var det overraskende at du måtte bruke det?

- Hvordan er det å bruke korsett? Hvordan påvirker det hverdagen? Kan du fortsette med gym og andre aktiviteter, eks. dans?

- Er det flaut å gå med korsett? Synes det gjennom klærne?

Er ikke sikker på om jeg trenger korsett enda, men har mye vondt i ryggen, så må nok få gjort noe med det.. Som sagt skal jeg snart på vidre undersøkelse, men lurer på hvordan det blir.

- Hva gjorde du når du ble undersøkt?

- Hvordan lager/støper de korsettet til deg?

- Er det noe jeg burde forberede meg på?

Håper på svar!

Vil så gjerne høre om deres opplevelser og erfaringer.

Synes også det er best å høre det fra noen på min alder. Er en jente på 14 år og en 40 år gammel mann opplever ikke slikt samme som ungdommer hvis dere skjønner..

Skrevet

Hei=)

jeg er ei jente på 17 år nå. opererte for skoliose når jeg var 12. når legen fant ut at jeg hadde skjevhet i ryggen måtte jeg begynne med korset, selvom jeg var litt yngre kan jeg godt huske hvordan det var! for en aktiv jente er ikke korset noe særlig. men ikke vær redd for at skjevheten skal ødlegge noe for deg:)

jeg spiller aktiv ishockey på høyt nivå uten noe ryggproblemer. om korsett egentlig har så veldig virkning er ganske usikkert, selv for legene.

har en søster som også opererte for skoliose når hun var 12, hun driver på med aktiv dansing;)

uansett hva slags behandling du får, så er jeg sikker på at legene finner en god en til deg. man får ikke på seg mye fine klær med korsett, blir mest joggebukser osv, klær som ikke sitter stramt på kroppen. nei, er ikke flaut og gå med korsett, blir som ibs egentlig, mange som skriver hilsen på den osv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...