Gå til innhold

Problem med Belinea...har skjermen min tatt kvelden?


Anbefalte innlegg

Har en Belinea 10 60 20, 19" monitor, ca. 3 år gammel. Fikk i går ett merkelig problem med den. Det som skjedde var at mens jeg satt og surfet begynte plutselig skjermbildet å strekke seg utover horisontalt. Fikk en "widescreen" effekt omtrent, og startknappen i windows havnet utenfor skjermbildet (ca 20-30% av bildet forsvant ut på hver side). Samtidig ble enkelte steder på skjermbildet slørete/tåkete.

 

Skjermen kjører i 1280x1024x32 @ 85Hz

Skjermkort er et ASUS V8420 GF4Ti 4200

 

Det jeg har prøvd og kommet frem til:

-Byttet om på skjermene på min samboers PC og min egen. Det er en 17". Den skjermen fungerte helt fint på min PC i alle oppløsninger opp til 1280x1024.

-Når jeg kjørte min Belinea på hennes PC fungerte den ok i oppløsninger opptil 1024x768, men i 1152x864, 1280x960 og 1280x1024 fikk jeg samme problem som på min PC.

-Byttet skjermene tilbake og prøvde 1024x768 på min egen PC, og det fungerer. Men alt over det i oppløsninger medfører samme problem.

-Sjekket alle innstillinger i selve skjermen, og der er alt som det skal være. Når jeg kjører i 1280x1024 står det i OSD H:91 KHz og V:85Hz som skal være normalt.

 

Det eneste jeg kommer frem til er at problemet ligger i monitoren, men hva kan ha skjedd? Ser også at fargene blir utvasket og mørkere om hverandre og som sagt tåkete på enkelte steder når problemet kommer. Derimot i 1024x768 (som jeg kjører nå) er fargene fine men bildet litt slørete ute på sidene.

Siden den andre monitoren fungerte fint på min PC kan det ikke være skjermkortet.

 

Noen som har opplevd noe lignende? Har Belinea'n min tatt kvelden for godt?

 

Isåfall at jeg må ha ny skjerm; er Samsung Syncmaster 959NF 19" en bra skjerm? Den er ikke så ille billig, og den har Diamondtron og klarer 1280x1024 @ 100Hz (Belinea'n klarer som sagt bare 85Hz). Burde være en bra skjerm, men er det noen som har den som har noen positive/negative innspill?

 

1024x768 på en 19" stinker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd litt frem og tilbake nå de siste timene. I spill er det samme, kjører jeg 1280x1024 85Hz er det same shit. Men i 1024x768 85Hz er det ok.

 

Prøvde å kjøre 1280x1024 i windows igjen og eksperimenterte med forskjellige Hz...i 60Hz fikk jeg tilnærmet normalt bilde men fortsatt med tåkete i ytterkanter. Men 70, 72, 75 og 85Hz; bare tull!

 

I 1024x768 er det ok når jeg kjører i 85Hz (men fortsatt med tåke her og der), men prøver jeg 100Hz (som er maks) får jeg samme problem igjen. Så min egen konklusjon er at skjermen er gåen...eller?

 

Vil uansett ha en ny skjerm så dette må vel være det ultimate påskuddet for å få kjøpt en ny :-?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...