Gå til innhold

Trenger råd om hvordan jeg bør trene benkpress


Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år og vi skal ha en benkpresstest like før jul. For å oppnå karakteren 6, må vi løfte 40kg med 30 repetisjoner. Mange tenker nå kanskje, ja men det er jo ingenting. Vel for meg er det det, så vær så snill å ikke påpeke det. Jeg har tenkt å trene meg opp så jeg kan oppnå dette, men lurer på hvordan jeg bør trene.

 

Jeg trener styrke regelmessig, men har nylig startet med å trene brystmusklene. Jeg klarer 30kg - 30 repetisjoner, men jeg lurer på hvordan jeg skal komme meg oppover. Burde jeg ta så tungt som jeg klarer med få repetisjoner eller flere repetisjoner på lavere vekt?

 

Forresten, så er det sånn i mitt tilfelle at blir mer utslitt i armene enn brystet siden brystmusklene mine faktisk er sånn passe godt trent :)

Endret av Machomannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du må opp i et maksløft på 85-90kg for å klare 30 reps på 40.

 

Må si det var et fryktelig spesielt krav å komme med, hvem er det som finner på disse testene? Tar de bare tallene ut av løse luften, eller er dette grunnet i noen læreplan? Dette kravet er jo noe så til de grader avhengig av kroppsvekten til utøveren.

Lenke til kommentar
Tipper du må opp i et maksløft på 85-90kg for å klare 30 reps på 40.

 

Må si det var et fryktelig spesielt krav å komme med, hvem er det som finner på disse testene? Tar de bare tallene ut av løse luften, eller er dette grunnet i noen læreplan? Dette kravet er jo noe så til de grader avhengig av kroppsvekten til utøveren.

 

Enig, ser ikke poenget med så mange reps. 10-15 er mer enn nok! må ha svært lite kunnskap han som fant på den testen.

Lenke til kommentar

Greit nok at det er et 6er krav og ikke skal være lett, men det gjør det uansett ikke akseptabelt å ha krav som er nesten umulig for en person på 60-65 kilo som ikke har drevet aktivt med styrketrening i et par år. Vi snakker strengt tatt om en test som krever at man tar et maksløft i benk på opp mot 1.5 ganger kroppsvekt. Og når det i tillegg nesten er enkelt for tyngre folk på 90-100 kilo så blir det bare tåpelig.

 

Hva skjedde med de gamle kravene om å løfte en viss prosent av kroppsvekt? Eller hvis man skal ha sånne høyreps greier, tell antall pushups.

Lenke til kommentar
Burde heller ta utgangspunkt i vekta på utøveren. Synes du skal få noen flinke styrkeløftere til å se på teknikken din, teknikken har ekstremt mye å si i benkpress.

 

 

 

Akkurat samme som om man legger opp vanlig skole ut i fra hvor smarte elevene er. Hvis du er dum så får du ikke lettere prøver osv. enn hvis du er flink i skolen. ;)

 

On topic: Vi også har benkpresstest før jul nå ;) 30 reps 40 kg er 6'er kravet her også. Får bare til 10-15 reps per i dag jeg og :p

Lenke til kommentar

For å svare førstepost: Ta 5x5 program, prøv med f.eks. 35 kg. Det gir veldig kjapp økning. Varm opp, og spis mat med protein ;)

 

EDIT: Og ikke tren brystet hver dag, tren armene to-tre ganger i uka og brystet to-tre ganger, bør ha minst 48 timer restitusjon.

Endret av Shikari
Lenke til kommentar

Du gjør det enkelt.

 

Ha en brystdag i uken, KJØR DEG HELT UT PÅ 5x5.. VIKTIG.. KJØR DEG HELT UT..

 

Etter hvert vil 40kg være enkelt som bare det. Hjelper også å ha sterke lats, triceps og skuldre.

 

Skjønner ikke helt hvorfor 40kg, 30 ganger.. For å sjekke styrke så må man sjekke hvor mye man løfter på 1rep. Skolen vår har 6 for å løfte 50kg en gang ;) Hadde vært mye smartere med å ta %80 av kroppsvekten, tenker jo på disse folksa som veier en del.. De tar jo mer på benkpress enn de som ikke veier fult så mye.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...