Gå til innhold

Over 50000,- på første faktura


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du lov til å kreve moms før du har blitt godkjent? Jeg var under inntrykket av at du søker i det øyeblikket du har kommet over 50.000,- og fortsetter å fakturere uten helt til du er registrert i MVA-registeret. Jeg vet mange pleier å starte med å skrive en faktura på 50.000,- registrerer seg i MVA-registeret og krediterer denne fakturaen når det er på plass. På den måten fakturerer du MVA fra første krone og slipper alt maset med om/men/når du skal/kan fakturere med MVA.

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å snakke med skattekontoret. Jeg var i samme situasjon som deg, jeg fikk litt mulkt, ikke så mye, men nok til at det var sløseri. Du må umiddelbart registrere deg i MVA registeret og hvis du er over 50,000 på fakturaen så skal du kreve inn moms fra kunden i tillegg. Hvis du ikke gjør det så må du ringe skattekontoret og forklare at du ikke har krevd inn moms, slik at de blir underrettet.

 

Har du likevel krevd inn moms og skattekontoret sier du ikke skal kreve inn moms, må du sende en kreditnota tilbake til kunden og tilbakebetale.

 

Det andre du bør gjøre er å søke om årlig innlevering av momsen, slik at du slipper å levere hvert kvartal. Da betaler du inn momsen en gang i året, det må du ringe skattekontoret og få ordna.

 

Spørsmål om du har lov å kreve inn moms, ja selvfølgelig har du lov, det står i loven at du skal kreve inn moms ved over 50,000. Men du må samtidig også søke om registrering i MVA mannstallet.

 

Et siste tips, vær ekstremt forsiktig ved årsoppgjøret, det er veldig, veldig lett å regne feil når du fyller inn tallene. Krysssjekk alt før du sender inn. Feile opplysninger kan bli bøtelagt i ettertid.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...