Anubisman Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Hei, jeg vurderer å kjøpe en ny laptop nå, siden den gammle begynner å bli veldig dårlig. :S Det jeg vil med pcn min er å kunne lage og redigere musikk, men også at den skal kunne spille mange av de nyeste spillene uten mye problemer. Jeg er vilig til å bruke ca 17-18K kr, og vet godt at jeg kan få en sykt god laptop til den prisen, men det er mac som fenger meg. Lurer på om det er dumt å bruke så mye penger på en mac, og hvis ikke, hvilken mac skal jeg velge? :S Har sett meg litt rundt, men er fortsatt ikke helt sikker, håper dere kan hjelpe med å ta avgjørelsen, ettersom det er mye penger jeg skal bruke. Ser også at jeg kan få en tilnærmet like god PC for 6-7k som jeg får for 20k med macbook pro :S Så er veldig usikker Takk for all hjelp på forhånd
LFL Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Hvis det å spille de nyeste spillene er viktig for deg er dessverre ikke en mac noe for deg.
Anubisman Skrevet 10. november 2009 Forfatter Skrevet 10. november 2009 hmmmm, men er ikke det lettere å lage/redigere musikk på mac? Det er ogsp veldig viktig for meg vil gjerne ha flere inspill også
Anubisman Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Det må vel også være en grunn til at mange som lager musikk foretrekker MAC?
SRD Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Mac er nok ikke det beste til å spille på, men til kreative ting som lyd, bilde og film er det veldig bra. Jeg har gått over til Mac og er fornøyd med systemet, og bruker det til å redigere film, bilder og litt musikk. Men hadde jeg vært hardcore gamer, så hadde jeg nok ikke byttet fra Windows. for 17-18k får du en Macbook Pro 15" med disse spesifikasjonene: Link Denne har Nvidia 9600M GT 512mb + Nvidia 9400M som kjører i SLI. C2D prosessor på 2.8 Ghz, 4 GB Ram og 500 GB harddisk. Du får også 7 timers batteri.
Stigma Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Det er ikke noe lettere å lage musikk på en Mac enn på PC - All software av betydning som du kan få på Mac kan du også få til PC, men du kan ikke alltid si det samme i revers. PCen har nok overtaket på den fronten, men ja, utvalget for denne typen arbeid er bra på Mac også. Det du i praksis får over en PC når du kjøper en Mac er Apple designet... du må nesten ta valget selv om du mener dette er verdt flere tusen ekstra. Personlig synes jeg det er helt på jordet, men det må nesten bli ditt personlige valg. Du kan også si at du får muligheten til å kjøre Mac OSX, men det er en sannhet med modifikasjoner. Du kan nemmelig helt fint kjøre Mac OSX på en helt vanlig PC (og windows på en Mac av nyere type). Merk dog at Apple (selvfølgelig) ikke tillater dette i sin lisens, så helt lovlig teknisk sett hadde det jo ikke vært. Apple vil jo helst ikke at folk finner ut at de kan kjøpe samme maskin flere ganger billigere fra en PC butikk og fremdeles kjøre samme system =P Husk at du kan også dual-boote disse, så du kan fint ha både Mac og Windows (og Linux for den saks skyld) på samme maskin om du vil, uavhengig av om den originalt var solgt som en Mac eller en PC. Så, du sitter i praksis igjen med designet som er det eneste unike du kjøper, den og prisen naturligivs EDIT: Verdt å merke seg at et minimum av teknisk kunnskap og vilje til å lese en guide eller to før man begynner er nødvendig dersom du skal kjøre OSX på PC, Windows på Mac, dualbooting osv. Forstå hva det innebærer før du bestemmer deg for noe sånt, selv om du ikke trenger være rakettforsker for å få det til... -Stigma Endret 11. november 2009 av Stigma
SRD Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Du trenger ikke akkurat å lese en guide for å få Windows på Mac. Dessuten så mener jeg det blir feil å si en kan kjøpe samme maskin flere ganger billigere. Jeg skal ikke nekte for at å oppgradere harddisk gjennom Apple store er svindyrt, men ser en på hardware generelt, batteri, vekt og byggekvalitet, så trenger ikke forskjellen å være så veldig stor. En annen ting er at på Mac følger med det forhåndsvis gode programmer for å redigerer bilder, film og lyd. Mens det ikke gjør det på Windows. (Hvis en ser bort ifra Live Picture gallery eller hva det nå heter ) Endret 11. november 2009 av SRD
Stigma Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Du trenger ikke akkurat å lese en guide for å få Windows på Mac. Dessuten så mener jeg det blir feil å si en kan kjøpe samme maskin flere ganger billigere. Jeg skal ikke nekte for at å oppgradere harddisk gjennom Apple store er svindyrt, men ser en på hardware generelt, batteri, vekt og byggekvalitet, så trenger ikke forskjellen å være så veldig stor. En annen ting er at på Mac følger med det forhåndsvis gode programmer for å redigerer bilder, film og lyd. Mens det ikke gjør det på Windows. (Hvis en ser bort ifra Live Picture gallery eller hva det nå heter ) Nei Windows på Mac er relativt simpelt bare pga. Windows støtter så og si alt av hardwaren som Mac bruker uansett. Den andre veien er det ikke sikkert alt går automatisk sidwn OSX ikke har like bred støtte av hardware, og da kan det være en idè å ha sjekket raskt på forhånd hva som går bra evt. Og jo, Mac er svindyrt i forhold til hva du får av hardware. Hvis du ser på ren hardware i maskinene og ikke prøver å bortforklare prisforskjellen i designforskjellene i skallet så er det ikke vanskelig å sammenligne mot PC og se at det er rimelig crazy. "Flere ganger billigere" var ikke ment å taes helt bokstavelig, dog jeg har sett mange tilfeller der det faktisk er snakk om bokstavelig talt mange ganger den normale prisen for nøyaktig samme del. Harddiskene deres (som du forresten mister garantien på maskinen om du ikke bruker) som du nevner er jo et spesiellt godt eksempel, men sånn gjevnt over så vil jeg ikke si at det er helt uvanlig å kunne se så mye som dobbel pris på flere varer. "Men Mac har bedre byggkvalitet" argumentet er også bare tull. Macene bruker samme deler som vanlige PCer. Den eenste forskjellen i byggkvalitet må i såfall være i skallet... Jeg vil ikke diskutere dette mer i denne tråden da det allerede finnes så mange konkrete eksempler på dette i dusinvis av andre tråder. OP kan søke litt på forumet om han vil ha mer info om dette. Jeg kan være enig i at Mac gir deg en del gode verktøy med i OSX, det er det ingen tvil om, men utvalget av tilgjengelig software er bedre på PC. Misforstå meg riktig, begge platofrmene har mye bra software tilgjengelig innen multimediabehandling ihvertfall, og mange av de store proffe programmene utgis til begge. Uansett platform vil du sansynligvis ikke savne særlig mye, men det faktiske utvalget er fremdeles større på PC siden, og jeg har fremdeles til gode å se mye relevant software som er eksklusivt tilgjengelig på Mac. -Stigma Endret 11. november 2009 av Stigma
SRD Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Vi kan godt avslutte den diskusjonen (den vil ikke komme noen vei uansett ), men det du sier om at du mister garantien hvis du bytter harddisk stemmer ikke. Det er blitt avkreftet av Eplehuset: Link Dessuten så følger det med en liten manual til Macbook om hvordan man bytter harddisk og ram selv.
Stigma Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Mulig det er andre regler for det her i Norge, eller det bare har blitt spredt misinformasjon fra dårlig supportfolk da. Jeg har bare lest en del skrekkhistorier på nettet vedr. dette. -Stigma
Alkohoel Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Hardware i mac maskiner er overpriset, det er jeg enig i, men det er noe jeg stusser litt over. Det er ikke noe lettere å lage musikk på en Mac enn på PC - All software av betydning som du kan få på Mac kan du også få til PC, men du kan ikke alltid si det samme i revers. PCen har nok overtaket på den fronten, men ja, utvalget for denne typen arbeid er bra på Mac også. Det her er jeg sterkt uenig i! All software av betydning som du kan få på mac kan du også få til PC. "All software av betydning" kan du ikke uttale deg noe om ettersom det er opp til hver enkelt person å avgjøre hva som betyr noe for dem. Når du snakker om "software av betydning" mener du sikkert profesjonellt software som koster flere tusen kroner. Jeg tror ikke det er sånn type software Anubisman trenger/ønsker. Istedet for å bruke flere tusen kroner på dette har Apple noe mye billigere og mer brukervennlig som holder for de aller aller fleste. Jeg vil også påstå at det er enklere og mer brukervennlig å lage musikk på en Mac enn på en PC. Alt i alt mener jeg Mac er bedre enn PC på video/musikk/bilder. Dette har jeg selv erfart. Jeg har hatt en Stasjonær PC og en bærbar mac de siste 5 årene, og jeg har aldri noensinne opplevd at det er bedre å jobbe med bilder/video eller musikk på enn PC enn på en mac. Derfor bruker jeg alltid MACen på dette, selv om PCen er mye kraftigere og raskere. En Macbook PRO vil også kunne spille de nye spillene dine, enten ved å installere Windows om det er et "Windows only" spill, eller bare installere det rett på maskinen. Til slutt vil jeg si at en PC vil være bedre "på papiret" enn en Mac til samme pris, og i mange tilfeller MYE bedre. Men å si at PC er bedre enn Mac PUNKTUM! blir feil. Hvis dette hadde vært tilfelle ville ikke Apple og Macbookene vært et voksende marked. Lykke til med valg av ny masking!
SRD Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 En annen ting når det gjelder video, bilder og lyd, som jeg har merket størst forskjell på når det gjelder Windows og Mac er codecene. På Windows har jeg ofte måttet konvertere en video fra et format til et annet bare for å åpne det i et annet program. Og hvis en skal åpne Raw-filer fra kamera må en ha et egent program, eller hvis en har flere forskjellige program, så kan raw-filen se forskjellig ut i de forskjellige programmene. På Mac ligger codec støtten helt på operativsystem nivå. Så hvis du har en film i "format A", så kan du åpne de alle program på Macen uten konvertering. Det samme gjelder også og raw-filer. Jeg kan for eksempel åpne raw-filer fra mitt speilreflekskamera og Photoshop .psd i Microsoft Word på Mac, og sett dem inn i et dokument. Den kan også åpnes av Quick Preivew, Preview osv. Så å si alle programmer som er installert. Ps. Jeg vet ikke hvordan dette er i på Windows 7, men jeg har brukt en del avanserte og mindre avanserte program på Windows, og da har det ofte vært problemer med forskjellige formater.
Anubisman Skrevet 16. november 2009 Forfatter Skrevet 16. november 2009 Tusen takk for all hjelp! sak løst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå