Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sen menstruasjon - Normalt eller ikke?


Osturn

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er litt eg lurer på for min samboer;

 

Hun skal ha mensen nå, og nå har det gått 3 dager uten at det har kommet noen blødninger. Hun er litt bekymret for at det er noe som ikke stemmer (altså at hun er gravid),

 

Normalt når hun har mensen har hun oppblåst mage, magesmerter, litt promping og litt blødninger. Denne perioden her har hun bare fått oppblåst mage og promping. Hun har ikke kjent noe særlig til smerten og blødninger er ikke kommet ennå.

 

Nå er eg ikke akkurat en doktor, men kan det ikke av og til skje at jenter ikke alltid får blødninger til "samme tid" hver måned? Kan det være at menstruasjonen noen ganger slår inn litt annerledes enn det som den vanligvis pleier?

 

Eg tror ikke hun er gravid, men eg sa at hun skulle kjøpe en graviditetstest, sånn for å kunne eliminere muligheten for graviditet.

 

Nå bruker hun p-piller (Yasmin), hun er veldig flink til å huske å ta dem hver dag. Hun har også litt mer mannlige hormoner i kroppen sin enn normalt, så hun har fått høre fra sin lege at hun kan få litt problemer med å bli gravid.

 

Så er det noe vi trenger å "bekymre" oss for eller er det bare noe som av og til skjer?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hun bruker p-piller, så begynner man å ta de placebo pillene eller stopper helt opp med å ta piller. Mensen kan komme MEGET sent etterman har begynt på p-piller. Man går som sagt en uke uten, og man kan ofte ikke få mensen før etter 5-6 dager! Har skjedd med meg mange ganger..

 

Og med oss jenter, når vi ikke får mensen slik som planlagt så begynner vi å stresse med det at vi kan være gravid, og stress utsetter mensen det vet vi alle. Dermed så går det ENDA lengre tid.. Jeg ville nok ha venta helt til slutten av hennes pillefrie uke før å i det hele tatt tenke på graviditet. Men så klart, for å få eliminert det, så kan man jo bruke penger på en graviditets test. Men,i så godt som alle tilfellene så er sjansen MINIMAL for at hun er gravid. Spesielt hvis hun bruker p piller.. Sjansen for å bli gravid i normale tilfeller er ikke så høy, så med p piller er den så godt som ingen..

Lenke til kommentar

Ja, er det jeg tror og. Men vi tar den testen i morgen, så ser vi om det er noe på gang;)

 

Men hun har slitt litt med litt uregelmessig menstruasjon i det siste. Har sikkert med at hun er litt stresset med tanke på at ting ikke er avklart med jobb for henne, og det stresser henne nok litt mer enn hun tror. Er noe hun tenker på hver dag nemlig.

 

Litt OT: Samboeren min sier at du uttaler deg om temaet som om at du kan dette veldig godt, og lurer på om du er ansatt innen for medisinnæringen:P

Lenke til kommentar

Jeg tror nok stress er grunnen da :) Men for all del, kjøpt graviditetstest hvis man føler man er villig til å evnt. kaste bort penger på det ;) Hadde blir meget dyrt for oss fleste jenter hvis vi hadde kjøpt en graviditetstest hver gang vi trodde vi var gravid du! Og jeg vil nok påstå at i din samboers tilfelle, hvis doktoren har sagt at hun kan ha vansker med å bli gravid så er sjansen virkelig minimal.. Jeg tror nok stress er tingen da, for du vet, fleste av oss kvinner tenker jo at vi ikke stresser SÅ mye. Men det skal jammen ikke til mye stress før mensen blir påvirket, tenk på det slik, vi stresser litt med normale ting, noe som utsetter mensen en dag eller to, dermed påfører vi enda mer stress ved å tenke at nå må vi være gravid, noe som igjen utsetter mensen enda lengre. Bli bekymret etter en uke uten noen signal, hvis du normalt har regelmessig mens.

 

Og nei, jeg har nok bare veldig mye informasjon innenfor emnet. :p Vært i situasjonen mange ganger, og har venner som er rimelig panisk ang. dette også. Skaffet meg MYE informasjon om emnet for å si det sånn. Prøve å roe ned meg selv i min egen lille vimseverden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...