Gå til innhold

Litt misfornøyd med nytt Samsungkamera, billig riktignok men....


Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt et videokamera: Samsung Samsung SMX-F30 .

 

På grunn av slunkent budsjett så kunne jeg kun bruke 1700,- på nytt kamera.

Kameraet har mange bra funksjoner, manuell fokus, eksponeringskontroll og lukkertidskontroll.

 

Men, det fanger ikke bevegelige ting så bra, selv ikke i dagslys.

 

Det blir uklare "kanter" rundt det som beveger seg, og jeg må innrømme at jeg er litt skuffet.

Har prøvd det på lukkertid 1/10000 men ting blir like uklare....

 

Last ned eksempel her: Videoklipp test Samsung F30

 

Spørsmålet er:

Må man bare leve med det, og innse at man må opp i 5000-8000 kroners klassen hvis man skal ha noe bra?

 

(Har også testet 6 mnd gammelt JVC-kamera som kostet 3000,-. Det gir uklare kanter det også...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Google: Interlaced.

 

Så finner du svar på hvorfor videoklippene får slike "kanter" du spør om.

 

 

Takker for svar, det begynner å løsne nå.

 

Redigerer med Avid Media Composer. Har jo et hav av innstillinger da.

 

Når jeg kobler kamera direkte til TV så ser jeg at kvaliteten er bedre enn jeg først trodde, (den kvaliteten som min datamaskin greide å gjengi).

 

Kameraet har mulighet til å velge 16:9 opptak eller 4:3 opptak. Når jeg gjør opptak i 4:3 og tar inn dette i et 25i PAL-prosjekt så er kvaliteten helt ok.

 

Men når jeg gjør et opptak i 16:9 og tar inn dette i et 720p 25 prosjekt (som er det "minste" widescreen-formatet jeg har funnet så langt så kommer disse interlaced-stripene/uklarhetene....utforsking fortsetter.....

Lenke til kommentar

Dette er pga. interlaced ja. Disse kantene er fra de par og odde-feltene som veksler. Du kan aldri bli kvitt disse 100% (fra PAL25 ihvertfall) uten å køjpe et kamera som tar opp i progressive bilder, men disse må jo i praksis jobbe dobbelt så mye som det kameraet du har nå, og er dermed en god del dyrere - for ikke å nenve mindre vanlig. Jeg har håp om at proressive kamera vil bli mer og mer vanlig over tid nå som vi er gått vekk fra CRT-alderen med scanlines.

 

Det du kan gjøre er å kjøre et deinterlace filter på videoen. Ved å blande feltene sammen kan effekten av interlacingen bli mindre tydelig. Du betaler dog for det ved at det oppstår en slags ghosting effekt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, har kjøpt et videokamera: Samsung Samsung SMX-F30 .

 

På grunn av slunkent budsjett så kunne jeg kun bruke 1700,- på nytt kamera.

Kameraet har mange bra funksjoner, manuell fokus, eksponeringskontroll og lukkertidskontroll.

 

Men, det fanger ikke bevegelige ting så bra, selv ikke i dagslys.

 

Det blir uklare "kanter" rundt det som beveger seg, og jeg må innrømme at jeg er litt skuffet.

Har prøvd det på lukkertid 1/10000 men ting blir like uklare....

 

Last ned eksempel her: Videoklipp test Samsung F30

 

Spørsmålet er:

Må man bare leve med det, og innse at man må opp i 5000-8000 kroners klassen hvis man skal ha noe bra?

 

(Har også testet 6 mnd gammelt JVC-kamera som kostet 3000,-. Det gir uklare kanter det også...)

 

PC monitor er progressive, altså må du ha progressivt input for å få god kvalitet.

 

Så vidt jeg vet, har de fleste HDTV de-interlacing.

 

Raskere lukketid enn 1/100 er i grunnen ingen vits, det resulterer i hakkete video. Og gir mindre dybde, altså vanskeligere å fokusere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...