Gå til innhold

PC oppsett til mellom 5000 - 10 000 "gamer" og varig


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har tenkt å skaffe meg en ny pc, etter ha vært uten noe annet en en laptop i flere år - så jeg er ganske rusten på hva som er ba/optimalt/best fortiden.

 

Har forhørt meg litt rundt, og har fått opp dette forslaget.

 

kabinett: CHIEFTEC Aegis Midi Tower Black, ATX/EATX, w/ USB/ Firewire (Without PSU) - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1717167;c:36139

pris: 542

 

hovedkort: GIGABYTE MOTHERBOARD INTEL COREI7 INTEL X58+ICH10R CHIPSET DDR3 PICE SATA ATX - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2276398;c:36123

pris: 1488

 

harddisk: WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2152014;c:36376

pris: 654

 

minne: CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, DHX+, Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24 - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2219804;c:36213

pris: 1674

 

strømforsyning: CHIEFTEC PSU Super Series 1000W ATX 12V 2.2/ EPS-12V w/ DualFan(14cm/ 8cm) PFC Cable Management PSU Retail - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1713391;c:36217

pris: 1256

 

prosessor: INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 BOX - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2185668;c:36124

pris: 2151

 

trådløs nettverkskort: ASUS NETWORK CARD PCI-G31 54MBPS 802.11B G WIRELESS PCI ADAPTER RETAIL - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2565285;c:36171

pris: 215

 

skjermkort: Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498316

pris: 2099

 

DVD: Sony Nec Optiarc DVD+-R/ RW/ DL/ R/ LS AD-7241S-0B +24X8X12X -24X6X12XR12XBLACK S - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2400883;c:36111

pris: 365

 

PRIS: 10444

 

 

 

tastatur og mus: LOGITECH Cordless Desktop S 520/DA - http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2129094;c:36140

pris: 331

 

 

Jeg synes dette blir litt dyrt, og lurer på hva dere mener om de forskjellige delene, kanskje har dere også noe forslag på alternativer?

er det noe jeg har glemt?

 

med vennelig hilsen

 

sdk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir veldig vanskelig å anbefale et Pc-oppsett når man ikke vet hva Pc'n skal brukes til, men jeg velger å anta at den skal brukes til Gaming

 

Oppsett:

 

* Kabinett: Antec Three Hundred.

* Strømforsyning: Corsair VX550 Watt (Evt. Corsair HX750 Watt).

* Hovedkort: Asus P7P55D LE (Evt. Foxconn QF Inferno Katana GTI).

* Prosessor: Intel i5 750.

* Rambrikker: G.Skill Ripjaws 4 Gb 2000 Mhz.

* Prosessor-Kjøler: Noctua NH-U12P (Evt. Thermalright Ultra 120 Extreme (True) + Scythe S-Fles 120 Mm 1600 Omd).

* Skjermkort: Sapphire HD5850.

* Harddisk: WD Digital Caviar 1 Tb.

 

Windows 7 må du selv velge etter behov og pris (Itilegg til en Optisk stasjon).

 

Ønsker du å oppgradere noe mer, ville jeg lagt inn en Intel X-25 M 80 Gb Gen 2 SSD - Forykende mye bedre oppstarts/avslutningstid, itilegg til et rent generelle bruket :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Det blir veldig vanskelig å anbefale et Pc-oppsett når man ikke vet hva Pc'n skal brukes til, men jeg velger å anta at den skal brukes til Gaming

 

Oppsett:

 

* Kabinett: Antec Three Hundred.

* Strømforsyning: Corsair VX550 Watt (Evt. Corsair HX750 Watt).

* Hovedkort: Asus P7P55D LE (Evt. Foxconn QF Inferno Katana GTI).

* Prosessor: Intel i5 750.

* Rambrikker: G.Skill Ripjaws 4 Gb 2000 Mhz.

* Prosessor-Kjøler: Noctua NH-U12P (Evt. Thermalright Ultra 120 Extreme (True) + Scythe S-Fles 120 Mm 1600 Omd).

* Skjermkort: Sapphire HD5850.

* Harddisk: WD Digital Caviar 1 Tb.

 

Windows 7 må du selv velge etter behov og pris (Itilegg til en Optisk stasjon).

 

Ønsker du å oppgradere noe mer, ville jeg lagt inn en Intel X-25 M 80 Gb Gen 2 SSD - Forykende mye bedre oppstarts/avslutningstid, itilegg til et rent generelle bruket :)

 

 

netshoplinkene fungerer ikke? hvorfor foreslår du mindre ramm og I5 istedefor I7 prosessor?

 

pcn skal brukes til football manager, total war og hjemmeside/grafikk

Lenke til kommentar
Det er fordi Netshop er nede for øyeblikket.

 

Fordi i7 ikke har noen fordeler iforhold til det bruksområdet jeg på det nærmeste gjettet meg frem til. Et i7-oppsett ville blitt mye dyrere og bortkastet iforhold til bruksområdet ditt.

 

men til det du har foreslått så kan jeg også bruke 6gb ram? har du et forslag til hvilke isåfall?

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du bruke det, men det er ikke direkte anbefalt, da 6 Gb minnesett stort sett er fordelt på 3 fysiske brikker, dette umuliggjør dermed Dual Channel-modusen som Socket 1156 og i5 kjøres på. Socket 1366 og de fleste i7 CPU'ene kjører Trippel-Channel modus.

 

Logisk nok må du ha 2/4/6/ minnebrikker for å kunne utnytte Dual Channel-modusen, og 3/6/9 minnebrikker for å kunne utnytte Trippel Channel modusen :)

 

Uansett, til ditt bruk så virker et Socket 1366-oppsett totalt overflødig, det er rett og slett bortkastede penger. Forskjellen mellom et i5 oppsett og et i7 oppsett er minimalt, det er kun til encoding og lignende du får utnyttet socket 1366 sin ekstra ytelse, til f.eks Gaming er i5 enten bedre (Ihvertfall på Stock hastighet med Turbo aktivert) eller like bra :)

Lenke til kommentar

Så du vil si dette oppsette er en bra deal for pengene?

 

Kabinett: Antec Three Hundred.

Strømforsyning: Corsair HX750 Watt

Hovedkort: Asus P7P55D LE

Prosessor: Intel i5 750.

Rambrikker: G.Skill Ripjaws 4 Gb 2000 Mhz.

Prosessor-Kjøler: Noctua NH-U12P

Skjermkort: Sapphire HD5850.

Harddisk: WD Digital Caviar 1 Tb.

Optisk enhet: Sony Optiarc AD-7241S 24 DVD±R/RW DL LS (LightScribe), SATA, Black, Bulk (AD-7241S-0B)

 

total pris: 8372

 

noen innvendinger?

 

uansett, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Nå til den prisen kan en trygt få 15% bedre grafikkytelse, eller så kan en få en mye raskere og mer responsive rigg i alle program og med færre framedrops, dette ved å legge til en intel 80 gb SSD disk.

 

Vet ikke i noe tilfelle en rigg satt opp som følger vil tape vesentlig mot en i5-750 rigg med 5850. Dog vil den være raskere på oppstart, raskere i all diskintesive oppgaver, like bra i spill, enklere å klokke. Bakdel, ikke klar for Crossfire.

 

770 chipset med 710 sørbru

4 gb ddr3 -1333 minne

Antech 300 kabinett

Intel 80 gb SSD gen 2

Corsiar 650w psu

Seagate 1 tb HDD

Sony DVD brenner

Radeon 5850

Phenom II 955 black edition 3,2 ghz.

 

Totalt kr 8353,-

 

Dog jeg ser av ditt forriege oppsett at det ser ut som om du vil ha en stille rigg, da er ikke antech 300 det rette kabinettet, det nytter lite i annent en blodig overklokking med den nochua cpu kjøleren, selv på laveste turtall vil de 3 viftene i antech 300 lang overdøve de andre viftene.

Lenke til kommentar

Det er da relativt enkelt å få et Anec Three Hundred stillegående, kabinett viftene vil muligens bli et liteproblem (Utskiftninger), men Noctua kjøleren er stille som graven. Eneste Push-Pull konfigurasjonen vil skape er et lite viftesus.

Men hovedproblemet vil bli harddiskbråk og Skjermkortbråk, og det er på det nærmeste umulig å forhindre seg imot med mindre du legger ordentlig penger på bord. Dog en slik drevramme vil eleminere omtrent alt av Harddisk-knitring og vibrasjon.

Lenke til kommentar

En stille hardisk er ikke det værste i riggen uansett, radeon 5850 vil overdøve alt annet uansett, radialvifter er noe skit, slik at det kun er på blodklokking den kjøleren vil komme til sin rett, derimot vil en intel 80 gb ssd gjøre riggen atskillig mer responsive, uansett så påstår jeg bestemt at out of the box er den amd riggen bedre en den i5 riggen.

Lenke til kommentar

En harddisk kan så absolutt være et problem støymessig. Vifta på skjermkortet kommer kun til å overdøve Harddisken når den går over til Load.

 

Forsåvidt enig i at AMD-oppsettet gir mest bangs for bucks, men jeg personlig ville ikke kjøpt disse billige MSI AMD-hovedkortene (Er en grunn til at Komplett vasser rundt med de på deres Demomarked).

Det er ikke skal ikke så altfor mye til, så får du inn en Intel SSD i et i5 oppsett heller, en degradering av PSU (Som jeg aldri ville gjort, da en PSU uten modulære kabler regelrett vil bli et kabelrot), Hovedkort, Rambrikk(er) og evt CPU-kjøler (Som du ikke har tatt med) :)

Lenke til kommentar

Joda gern hardisk kan bråke, hvem minnes ikke tider hvor WD var alldeles forferdelig, er det samme forskjeller på hardisker nå til dags, men jo jo, personlig holder jeg meg til Samsung disker, de er stille iallefall de jeg har prøvd, men Antech 300 er ikke stille, og det skal da være fan til disk dersom den overdøver de 3 viftene + en radialvifte på skjermkortet.

 

Cpu kjøler trengs dersom høy grad av overklokking skal skje, men i seg selv går stock kjøleren til amd på 1300 rpm og skal ikke i være i nærheten av de andre støykildene.

 

Tja msi kort, en trenger ikke et godt klokkekort med en black edition som en vil gjøre med i5, black edition har fri multiplayer. Modulær eller ikke modulær psu, klart kjekt med modulær. Har en derimot budsjett så er da ikke her en først bruker mer penger.

 

Ps har du erfaring med å bygge støysvake rigger, spør ikke for å være frekk, men av nysjerrighet.

 

Det skulle være svært liten grunn til å klokke verken i5-750 eller phii 955 for å kunne få maks ut av et radeon 5850.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Fanden, har også samsung fådd den der irriterende knatringen som hitachi bruker å ha. Nå er det bare mindre samsungdisker jeg har da, og de er stille, inga knatring der i gården nei. Men godt å vite.

 

PS hvilke andre komponenter har du.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
*Snip*

Er ikke riktig så galt nå lenger nei, men definitivt et moment som ikke skal overskygges, Harddisk er ilikhet med Skjermkort, det mest problematiske å forhindre støy på. Det er kun nå i senere tid med SSD sitt inntog at harddisk støy kan elemineres.

Jeg har prøvd Antec Three Hundred 2 ganger, og nei, det er på langt nær stillegående, men når disken kjøres under load bråker den mer enn viftene fra Antec. Du må huske på å skille mellom viftesus og viftestøy, viftesus vil du alltid slite med uansett hvilke vifter og Rpm du har dem på - Selvsagt må det et vist antall til for å skape det :)

 

En ordentlig CPU-kjøler er definitivt kjekt å ha, muligens overdrev jeg litt mtp prisen av disse, men per dags dato er det dårlig med Socket 1156-festemekanisme tilgjengelighet. En Xiga vil muligens være mer passende iforhold til pris/ytelse.

 

Har bygget endel rigger i min tid. For min del så er jeg allergisk mot støy, kjører per dags dato 3 120 Mm Fractal vifter inne i mitt nokså lille Antec P180 Mini, og erger meg grønt over støyen (Les: Viftesus'n) :)

 

Edit: F1/F3 diskene til Samsung er ikke like stillegående som T166 :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

hehe da er vi to, ingenting irriterer meg mer en pc støy, men det er faktisk ikke bare rpm som har noe å si for viftebråk, motor og vifteutforming har enormt mye å si, som oftest er det motorsus som høres og blir forvekslet med viftesus. Personlig var det en aha opplevelse å få tak i arctic cooling sine vifter.

 

Men det var dårlig nytt også for meg at samsung har fådd den der "hitachi" knitringa. Og at de i tillegg overdøver de værste vifter som er, radialviftene på skjermkort, det forbauser meg stort.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Har Asus P5P77D, i5-750, Samsung F1 (1TB), Corsair Smart Series 550W PSU, HIS HD 4670 (vifteløst) og et Lian Li PC6070BSCANDV2-kabinett jeg har lyddempet litt selv. Kabinettet har 3 120mm MIST-vifter som er veldig greie med tanke på lyd.

 

Har forresten hørt at feilprosenten på F1-diskene er relativt høy, så det kan jo hende min bråker mer enn andres. Men har hørt flere (etter jeg kjøpte den) klage på denne knitringen. Hjelper ikke å isolere mot den lyden heller liksom; den lyden der sniker seg ut uansett virker det som. Så har du råd til en SSD-systemdisk, så kjøp det. Tror det blir neste på handlelista mi.

Lenke til kommentar

Virker som AMD oppsettet gir mest for pengene, med det sagt syntes jeg heller ikke SSD er verdt prisen. Om jeg har forstått rett, vil SSD gjøre systemet mer responsivt, men ha marginal innflytelse på spill ytelse? I såfall høres 1800 kr litt voldsomt ut. Kunne nesten plassert de kronene i ett grovere skjermkort, eller enda bedre; Spart de til en oppgradering om ett år eller to...

 

Antec 300 er ganske så bråkete, men i mine øyne er det ett fantastisk godt kabinett til prisen, vil strekke det så langt som å si det er en av mine bedre IT kjøp siden jeg kjøpte en socket 939 rigg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...