Gå til innhold

[Løst]Installere Ubuntu/Mint paa ekstern HDD


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter i i Ubtuntu 9.04 boota fra en eksternharddisk via PendriveLinux.

 

Det jeg lurer paa er om jeg kan installere Ubuntu/Mint/whatever Linux paa en ekstern HDD, og faa lagt GRUB paa den uten og rore MBR/bootloaderen paa den interne disken, sann at jeg kan kan boote det orginale OSet naar jeg tar ut den eksterne disken

 

Jeg spor antakeligvis veldig dumt, men har ikke saa mye peiling paa dette, og kan ikke prove paa de maskinene jeg har tilgjengelig naa, i tillfelle det gaar helt feil .

 

Takker for alle svar!

 

Edit: Fant denne guiden, og satser på at den fungerer. Men bare kom med innspill :D

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok :) Skal gjøre et forsøk. Vist det går hetl feil kan jeg vel reparer Windows fra Windows CDen og så vidt jeg vet (Vista). Det er foreldrene mine sin PC, så må være litt forsiktig.

 

Btw, litt off-topic her i GNU/Linux, men tenkte og installere på en 2,5tommer ekstern harddisk, ikke SSD eller noe. Er det noe fare for at den ryker noe særlig fortere når jeg starter et OS fra den? Blir jo tross alt en del flere IO opperasjoner?

Det er jo en normal harddisk, så tror vel det går bra.

Lenke til kommentar

Har instalert nå. Den eksterne disken monteres som sdb, og har lagt / som sdb2. Når jeg starter opp får jeg opp GRUB, men når jeg velger og starte Mint (Normal, comability, og memtest) får jeg:

 

Error 17: Cannot mount the selected partition.

Press any key to continue.

 

Hvis jeg prøver å starte Vista fra Grub får jeg:

Error 13: Invalid or unsupported executable format.

Press any key to continue.

 

Men når jeg starter XP Emebeded ser det ut som om Windows starter, men jeg får en eller annen melding om noe. Det samme skjer med Dell Ultility Partition.

 

Er det noen her som har noe peiling på dette, jeg skal google litt men spør her uansett.? Tenker det har noe med at jeg starter fra USB disken.

Lenke til kommentar

Var 9.04 du innstalerte eller?* I såfall er nok problemet at rekkefølgen BIOS rapporterer diskene til å være i har forandret seg fra når du innstalert.

Nå som du booter fra USB disken blir den sannsynligvis rapportert som første disk, mens når du innstalerte ble den rapportert som andre disk.

 

Forsøk å rediger oppføringene fra hd1,1 til hd0,1 (eller hva nå som er første disk i grub sitt system). Og vica versa for Vista (gitt at den er innstalert på den interne disken).

 

*grub2 som er i 9.10 er nemlig langt bedre på akkurat dette ;)

Lenke til kommentar

Når du sier og fjerne disken, så tenker du på den interne? Vil helst ikke begynne å skru på denne maskina, da den egentlig er foreldrene mine sin -.-

 

Ser at Mint 8 RC er ute. PRøver og reinstallerere 7 en gang til før jeg prøver 8. Hadde vært fint med 64-bit.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Ok, da må vi finne ut hva USB disken heter <3

Start en live CD/USB og dra i gang terminalen. Kjør "sudo parted -l", og se om du finner noe som kan være din usb partisjon.

Dette kan være litt kryptisk og frustrerende, men du skal finne noe veldig viktig informasjon der. Se om du finner noe som ikke heter "/dev/sda"(dette er store sjanser for at det er PC'n sin egen disk). Men et lite hint:

delly@delly-laptop:~$ sudo parted -l

[sudo] password for delly:

Model: ATA WDC WD3200BEVT-2 (scsi)

Disk /dev/sda: 320GB

Sector size (logical/physical): 512B/512B

Partition Table: msdos

 

Number Start End Size Type File system Flags

1 1049kB 9665MB 9664MB primary ntfs

2 9665MB 153GB 143GB primary ntfs boot

3 153GB 320GB 167GB extended

5 153GB 173GB 20,5GB logical ext3 boot

6 173GB 319GB 146GB logical ext4

7 319GB 320GB 609MB logical linux-swap

 

Altså, jeg har bare 1 disk på PC'n. Derfor blir bare denne listet. Men du skal sannsynligvis entre inn noe aka det første jeg understrekka.

root   (hd0,1)

Selv tipper jeg det bare er å forandre i grub når du start hd0,1(første disk, første filsystem) til hd1,1(andre disk, første filsystem).

Og mer peiling har jeg ikke :p

 

 

PS: har du lyst til å tøve og finne litt selv så er arch wikiet en god plass å starte: http://wiki.archlinux.org/index.php/Grub#Dual_booting

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...