Gå til innhold

Dårligere lydkvalitet på Ipod enn på PC!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har ein Ipod Nano 8gb, og eit sennheiser HD 280. Headsettet spiller utrulig klart, og eg har lagt merke til at noken sanger skurrer veldig ofte når dei djupe frekvensane i låtane framhever seg (ved basstrommeslag og masse bass generelt)på iPod'en.

Det er ikkje på alle sangane det er sånn, men på feks. In Rainbows albumet av Radiohead er det sånn.

 

For å komme til det som problematiserar ting så er det sånn at når eg spiller av dei samme låtene fra iTunes (med samme headset), er det heilt perfekt audio, og problemet er ikkje der. Det utelukkar altså at det kan vere dårlig filkvalitet. Så tenkte meg at det må vere noko feil med instillingane på ipoden som gjer det, men finner ikkje ut kor eg evt. kan fikse det :S

 

Kan legge til at det er med samme EQ eg høyrer på i iTunes og på iPod'en, og at skurringa fortsatt er der når eg skrur lyden langt ned på iPod'en.

 

Er det nokon som kan hjelpe meg her? hadde vore knas, og helst litt fort (lang busstur i mårra) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er opptatt av lydkvalitet så burde du ikke valgt Ipod, Ipod er kjent for å ikke ha topp lydkvalitet. Dessuten kan nok ikke en Nano drive et såpass stort headsett, og vil derfor slite med å kjøre ut nok til å få et godt lydbilde. Det krever mye av en forsterker å drive et stort headsett, og en nano har ikke noe særlig sterk forsterker. Det finnes eksterne forsterkere som kan kobles til ipoder for å drive større headsett. Men da hadde jeg heller kjøpt et annet merke som kan kjøre ut nok kraft til å drive ditt headsett.

 

Prøv en mp3'spiller som virkelig har god lyd, og en bedre innebygd forsterker og se om problemet er der og om du har muligheten til dette.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Ahh, det var eg ikkje klar over. Men eg føler likevel det ikkje er det som er problemet, fordi nokon låter spelar heilt perfek på ipoden, sjølv om det er masse bass. er i grunn berre TO album eg har problem med; Radiohead - In Rainbows, og Ratatat - Classics. Fleire av albuma til radiohead og ratatat har eg også, men dei spelar perfekt. Eg syntest no hvertfall det er litt merkeleg =o

Lenke til kommentar

iPod-en har dårleg EQ, så du bør ikkje bruke den for mykje, ødelegg lyden.

 

Dersom det fungerer fint på PC-en så kan det nok være at iPod-en ikkje har nok effekt til å drive dei ja.

 

Det er jo for så vidt ein enkel sak å teste med ein lettare headset. Eventuelt kan du rippe In Rainbows på nytt så du er sikker på at det blir god kvalitet.

Lenke til kommentar

Trur rett og slett eg skal slenge inn eit par lappar i ein skikkeleg mp3-spelar. Som sagt så er det ikkje kvaliteten på filene som er dårleg, for det høyrast perfekt ut på PC. Trur nok den mest rasjonelle konklusjonen her er at forsterkar på iPoden syyg. No hatar eg iPod, faen.

 

Har hørt fra folk at iPod var dårlegare kvalitetsmessig, men aldri skjønt kvifor. trudde ikkje avspillingskvalitetane varierte mellom mp3-spelarane, men var ikkje klar over det "innebygd forsterkar-konseptet". får leite etter ein skikkelig mp3-spelar :)

 

Takker for svar, forresten!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nå har jeg ikke noe imot den, og jeg glemte å nevne den med resten av Sonyene, men:

1) Sonyspillere har blandt markedets svakeste effekt på lydutgangen, 5mW per kanal. Mener å huske det er tilfellet med X10X0 også. Til sammenlikning har spilleren med markedets høyeste uteffekt, Cowon D2, 37mW per kanal. Om vedkommende har 64 ohm utgaven av HD280 burde hva som helst holde, og har han 300 ohm utgaven må han uansett ha forsterker, så det er irrelevant hvilken spiller han velger mtp utgangseffekt. Forøvrig er ikke HD280 veldig high end, og forskjellen mellom de nevnte spillerne (sony inkludert) vil ikke være særlig merkbare på flat EQ, dog stor forskjell på lydeffekter.

2) Hvorvidt det er digital forsterker har ikke egentlig noe å si. Dvs, selv om det kan føre til god lyd er det ikke dermed sagt det gir best lyd. Sier ikke at den har dårlig lyd, poenget er at faktisk erfaring med endelig lydkvalitet er det du må se etter da du ikke kan lese lydkvalitet ut fra spesifikasjoner- kun antakelser. Samme konsept (ish) som at frekvensområde på hodetelefoner sier noe om hvilket frekvensområde den kan reprodusere, ikke hvor godt den gjør det.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

1. Sony skriver alltid Maximum Power Output 16ohms/mW 5+5mW. Det betyr ikke at det faktisk er det. Nå er nok ikke x-serien revolusjonerende på dette området, men jeg tror det reelle tallet er høyere enn 5+5mW.

 

2. Det vet jeg, bl.a. gjennom min egen test, der min sony a818 og x1050 hørtes identisk ut, selv om x'en skal høres bedre ut...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Så du baserer din komplette skala for lydkvalitet ut fra to spillere?

 

Er ikke direkte uenig i noe du sier, bare måten du sier ting på.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sonyen er definitivt best av de. Fortsatt ikke best på markedet, men er såpass høyt oppe at det er idioti å bry seg med forskjellene. Er så mange forskjeller spillre imellom at "best lydkvalitet" er et uttrykk som burde bannes. Blir som å kjøpe sportsbil basert på makshastighet og velge en som har maks 301 km/t over en med maks 300km/t uten å se på de andre aspektene ved bilen.

Lenke til kommentar

Nå få jeg sony billigere så da er jo valget lett. Men jeg mener å huske at ZEN'en min hadde en utrolig ren og fin lyd, ikke noe durende men nærmest analytisk om du forstår. Jeg savner den lyden. Nå er det nok bare meg som husker feil og er nostalgisk, men jeg savner den utrolig rene og fine lyden som jeg mener at Zen hadde. Selv om jeg nok tar feil. Jeg var veldig fornøyd med den, såpass at jeg hadde rundt 3 forskjellige på 2-3 år:P 2, 4 og 8 gb klarte jeg å rotere meg gjennom.

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar og anbefalingar! Ser etter noko mindre "flashy" dog. Driter forsåvidt i om spelaren kan vise filmar, bileter, har touch-screen og den slags. Eg er ute etter ein primitiv rett-fram-greie som gir meg enkelt og greit lov til å høyre på blodfeit musikk med den blodfeite kvaliteten den fortjener.

 

Har nokon av dokke tips til ein slik mp3-spelar? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Om du ikke skal bruke funksjonene er det ikke dermed sagt at du bør se etter spillere som ikke har funksjonene- da kommer du til å filtrere ut mange spillere som ville vært bedre på det du trenger av funksjoner enn de som ikke er "flashy". Du får spillere med videomulighet like billig som du får uten i dag, så å spare penger er heller ikke noen logisk unnskyldning. Sansa Clip+, Cowon D2 og Sony E340 så har du de billigste alternativene. Den andre Cowon spilleren og de andre Sony spillerne nevnt er forskjellig fra de her på andre funksjoner enn det du trenger. Ville nok sett godt og lenge på D2en om jeg var deg, selv om den har både touchskjerm og video har den ekstremt god lyd, best lydforbedringsfunksjoner av de nevnt, best batteri av de nevnt, best utgangseffekt av de nevnt, og høyest maxkapasitet av de nevnt - 16GB internet + opp til 32GB ekstra via SDHC kort.

 

http://www.vostok.no/catalog/advanced_sear...amp;x=0&y=0

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...